Soğuk Çalıştırma (Cold Start) Nasıl yapılmalı?

arjin

Elit Apaçi
Katılım
12 Eyl 2016
Mesajlar
208
Panpa puanı
170
Konum
Bartın
Marka
Opel
Birdaha açıp kapadığımız zaman bujilerdeki voltajı ışık yanma süresi boyunca tekrar kazanmış oluyoruz yani,soğuma minimum oluyor.Aslında bujiyi bir süre daha sıcak tutmak için açıp kapıyoruz yani.

Yine de emin konuşmak istemiyorum,bende yanlış biliyor olabilirim bu durumu,müsait zamanımda tekrar araştıracağım.Benim bildiğim ışık sönünce akımın gitmesi,akım gidince soğuma olmasın diye tekrar kontağı kapatıp açıp ısınmayı devam ettirmek.
Kontağı tekrar açıp ısınmayı devam ettirmek diyorsunuz sizin dediğinize göre bujiler ilk seferde yeteri kadar sıcaklığa ulaşmıyor,peki o zaman neden ışık sönüyor hatta anahtarlı değil de start/stop düğmesi olan araçlarda neden ışık sönünce direk marş basıyor?
 

GeneralCevdet

Profesör
Katılım
14 Şub 2018
Mesajlar
296
Panpa puanı
521
Yaş
19
Konum
Saturn
Marka
Setra
Kontağı tekrar açıp ısınmayı devam ettirmek diyorsunuz sizin dediğinize göre bujiler ilk seferde yeteri kadar sıcaklığa ulaşmıyor,peki o zaman neden ışık sönüyor hatta anahtarlı değil de start/stop düğmesi olan araçlarda neden ışık sönünce direk marş basıyor?

Alakası yok,bold'ladığım kısımdan bahsediyorum.yeterince ısıya ulaşmadan sönmez zaten kızdırma ışığı,20-30 saniye de yanabilir.

Şöyle düşünelim,bir çakmağı düşünün.Çakmağı yaktığımız zaman o çakmak zaten sıcak yanar değil mi ? O çakmağı bir plastiğe tuttuğunuz zaman,plastik ısıyı aldığı anda erir mi peki ? Yoksa biraz zaman geçmesi mi gerekir plastiğin erimesi için ? Kızdırma bujilerinde de,buji örneğin 100 derece sıcaklığa geldiğinde sönüyor.Peki yakıtı,motoru,ısıtmaya yetiyor mu ? Çoğu zaman yeter,fakat -20 lerde,-30 larda olduğunuzu düşünün.Yine çakmağa dönüyorum,çakmak 15 saniye plastiğe tutulduğunda mı plastiği eritir,50-60 saniye tutulduğunda mı ? Yani şunu demek istiyorum,kızdırma bujisinin belli sıcaklığına ulaşması,ısıttığı parçanın ya da yakıtında hemen belli bir sıcaklığa ulaştığını anlamına gelmez.
 
Son düzenleme:

Toprak38

Panpa
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
2,470
Panpa puanı
3,871
Yaş
20
Konum
Angara
Marka
Skoda
Ülkemiz şartlarında pek gerekmez 2. 3. kontak ama o gördüğümüz videolar -20 ve daha düşük sıcaklıklarda çekilmiş ki çoğu videoda gerçekten araçlar çalışmıyor tek kontakla demekki işe yarayan bi yöntem. 1.3 multijette en fazla -11 gördüm onda da tek marşta çalışmıştı zaten yıllar önce. Şimdi benzinli arabada çok şükür bi sıkıntı olmuyo havalar da çok soğumadığından 2 yıldır marşa basıyorum gaza geçene kadar çalışıyor rolantide sonra devam
 

arjin

Elit Apaçi
Katılım
12 Eyl 2016
Mesajlar
208
Panpa puanı
170
Konum
Bartın
Marka
Opel
Alakası yok,bold'ladığım kısımdan bahsediyorum.yeterince ısıya ulaşmadan sönmez zaten kızdırma ışığı,20-30 saniye de yanabilir.

Şöyle düşünelim,bir çakmağı düşünün.Çakmağı yaktığımız zaman o çakmak zaten sıcak yanar değil mi ? O çakmağı bir plastiğe tuttuğunuz zaman,plastik ısıyı aldığı anda erir mi peki ? Yoksa biraz zaman geçmesi mi gerekir plastiğin erimesi için ? Kızdırma bujilerinde de,buji örneğin 100 derece sıcaklığa geldiğinde sönüyor.Peki yakıtı,motoru,ısıtmaya yetiyor mu ? Çoğu zaman yeter,fakat -20 lerde,-30 larda olduğunuzu düşünün.Yine çakmağa dönüyorum,çakmak 15 saniye plastiğe tutulduğunda mı plastiği eritir,50-60 saniye tutulduğunda mı ? Yani şunu demek istiyorum,kızdırma bujisinin belli sıcaklığına ulaşması,ısıttığı parçanın ya da yakıtında hemen belli bir sıcaklığa ulaştığını anlamına gelmez.
Eğer yakıtı ve motoru ısıtsaydı geçerli olabilirdi ancak buji yanma odasındaki havayı ısıtıyor ve ışık söndüğü zaman işini yapmış marşı bekliyor oluyor,eğer her seferinde 5 saniye ısıtma yapsaydı haklısınız bir kaç defa yapmak gerekirdi ancak zaten sensör yeterli olduğunu söyleyince sönüyor bir kaç defa yapmak sadece bujinin ömründen yiyor
 

B.S.Asil

Profesör
Katılım
16 Eyl 2016
Mesajlar
1,408
Panpa puanı
1,913
Konum
ADANA
Marka
Fiat
Hocam dilerseniz deneyin -20 üzeri ısılarda tek marşta yedirmeyi , yorulan siz ve aracınız olur :)

 

AlkanExclusive

Profesör
Katılım
27 Eyl 2016
Mesajlar
1,386
Panpa puanı
2,412
Konum
Ankara
Marka
BMW
Isıtma bujisinin sönmesini bir kere beklemek yeterlidir. Birkaç defa kontak aç kapa yapmanızın bir anlamı yok.

Yeni nesil araçlarda bu sistemler çok daha etkin çalışıyor. O yüzden -30 ve üstünde de sorun olmuyor.

Eski araçlarda da uygulama şöyledir, ışığın sönmesini beklersiniz, çalıştırmayı denersiniz. Üreticinin belirttiği sürede çalışmazsa, kontağı kapatıp tekrar açar bir daha ışığı bekleyip söndükten sonra çalışmasını beklersiniz.

Motorin yakıtın çabuk donmasından ziyade eski araçlarda yüksek viskoziteli yağ kullanıldığı içinde motor çalışmak için zorlanıyor.
 

hondapower

Profesör
Katılım
3 Şub 2017
Mesajlar
596
Panpa puanı
856
Konum
İstanbul
Marka
Honda
kontak aç, sönmesi gereken ışıklar sönsün, çalıştır,30 40 saniye bekle motor devri hafif düşünce yola çık, motor ısınana kadar araca yüklenme. Sıcak arabayı stop ederken de park ettikten sonra 10 saniye rolantide bekle stop et. daha da fazlası pimpiriklenmeye girer gerek yok bence.
 

Toprak38

Panpa
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
2,470
Panpa puanı
3,871
Yaş
20
Konum
Angara
Marka
Skoda
O zaman start/stop düğmesi olan bütün araçlar hatalı çalışıyor soğukta değil mi?
Tek kontakta çalıştırmak yanlış değil, çalışıyorsa en doğrusu. Biz diyoruz ki eğer soğuktan dolayı tek marşta çalışmazsa kontak kapatır açarız. Önceden de dediğim gibi bizim ülkemiz şartlarında kolay kolay gerek kalmaz zaten

BLL-L21 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

GeneralCevdet

Profesör
Katılım
14 Şub 2018
Mesajlar
296
Panpa puanı
521
Yaş
19
Konum
Saturn
Marka
Setra
Eğer yakıtı ve motoru ısıtsaydı geçerli olabilirdi ancak buji yanma odasındaki havayı ısıtıyor ve ışık söndüğü zaman işini yapmış marşı bekliyor oluyor,eğer her seferinde 5 saniye ısıtma yapsaydı haklısınız bir kaç defa yapmak gerekirdi ancak zaten sensör yeterli olduğunu söyleyince sönüyor bir kaç defa yapmak sadece bujinin ömründen yiyor
Yanma odasındaki yakıtı da ısıtır aynı zamanda,bu yüzden açıp kapıyoruz zaten,bir süre sıcak tutsun diye.Çoğu cold start bu şekilde yapılıyor böyle olduğu için,youtube'da da bu işlemi yapan çoğu insanı göreceksiniz.

O zaman start/stop düğmesi olan bütün araçlar hatalı çalışıyor soğukta değil mi?
Start Stop düğmesinin olması ya da olmaması,hiçbir şey ifade etmez.Eğer frene basmadan düğmeye basarsanız araba çalışmaz zaten ışık söndüğünde.Siz fren+düğmeye basarak sadece anahtarlı sistemdeki ışık sönünce çalıştırma işlemini yapmış olursunuz,daha doğrusu bunun biraz daha otomatikleştirilmiş versiyonu olur.Yani Start Stop düğmesi var diye bujiyi ısıtma(sıcak tutma) işleminin gereksiz olduğunu yabana atamayız.

Ama yine söylüyorum,zaten yeni nesil commonrail çoğu dizel motorda 1 defa uzun süreli ısıtma,eğer dışarısı da insancıl koşullarda soğuksa arabanın çalışması için yeterlidir,benim sözüm eski motorlara.Nasılsa motor değişiyorsa bu zaman kadar,o zamanki motorların kızdırma bujileriyle bu zamanın bujileri aynı değil.
 

B.S.Asil

Profesör
Katılım
16 Eyl 2016
Mesajlar
1,408
Panpa puanı
1,913
Konum
ADANA
Marka
Fiat
Yanma odasındaki yakıtı da ısıtır aynı zamanda,bu yüzden açıp kapıyoruz zaten,bir süre sıcak tutsun diye.Çoğu cold start bu şekilde yapılıyor böyle olduğu için,youtube'da da bu işlemi yapan çoğu insanı göreceksiniz.



Start Stop düğmesinin olması ya da olmaması,hiçbir şey ifade etmez.Eğer frene basmadan düğmeye basarsanız araba çalışmaz zaten ışık söndüğünde.Siz fren+düğmeye basarak sadece anahtarlı sistemdeki ışık sönünce çalıştırma işlemini yapmış olursunuz,daha doğrusu bunun biraz daha otomatikleştirilmiş versiyonu olur.Yani Start Stop düğmesi var diye bujiyi ısıtma(sıcak tutma) işleminin gereksiz olduğunu yabana atamayız.

Ama yine söylüyorum,zaten yeni nesil commonrail çoğu dizel motorda 1 defa uzun süreli ısıtma,eğer dışarısı da insancıl koşullarda soğuksa arabanın çalışması için yeterlidir,benim sözüm eski motorlara.Nasılsa motor değişiyorsa bu zaman kadar,o zamanki motorların kızdırma bujileriyle bu zamanın bujileri aynı değil.
Ben açıklama yapacaktım , elinize sağlık siz yapmışsınız. Ben dondurucu Erzurum yolunda hiç kimsenin tek çevirmede -25 30 derecelerde çalıştırdığını görmedim. O butonu olan araçların bile taktiği var ki yazılmış. Evet tek marşta belki alır fakat yapılmıyor yapanı görmedim yapmadım. :)
 

petrich

Profesör
Katılım
7 Eyl 2016
Mesajlar
433
Panpa puanı
707
Konum
İzmit
Marka
Mazda
Yanma odasındaki yakıtı da ısıtır aynı zamanda,bu yüzden açıp kapıyoruz zaten,bir süre sıcak tutsun diye.Çoğu cold start bu şekilde yapılıyor böyle olduğu için,youtube'da da bu işlemi yapan çoğu insanı göreceksiniz.



Start Stop düğmesinin olması ya da olmaması,hiçbir şey ifade etmez.Eğer frene basmadan düğmeye basarsanız araba çalışmaz zaten ışık söndüğünde.Siz fren+düğmeye basarak sadece anahtarlı sistemdeki ışık sönünce çalıştırma işlemini yapmış olursunuz,daha doğrusu bunun biraz daha otomatikleştirilmiş versiyonu olur.Yani Start Stop düğmesi var diye bujiyi ısıtma(sıcak tutma) işleminin gereksiz olduğunu yabana atamayız.

Ama yine söylüyorum,zaten yeni nesil commonrail çoğu dizel motorda 1 defa uzun süreli ısıtma,eğer dışarısı da insancıl koşullarda soğuksa arabanın çalışması için yeterlidir,benim sözüm eski motorlara.Nasılsa motor değişiyorsa bu zaman kadar,o zamanki motorların kızdırma bujileriyle bu zamanın bujileri aynı değil.
Şuana kadar kullandığım start stop düğmeli dizel arabaların hiç birinde frene basmadan kızdırma bujisi işaretinin yandığını görmedim. Frene basılmadığı takdirde diğer ışıklar yanıp sönüyor, frene basıp tuşa tekrar bastıgınız taktirde anca kızdırma bujisi işareti yanıyor.
 

GeneralCevdet

Profesör
Katılım
14 Şub 2018
Mesajlar
296
Panpa puanı
521
Yaş
19
Konum
Saturn
Marka
Setra
Şuana kadar kullandığım start stop düğmeli dizel arabaların hiç birinde frene basmadan kızdırma bujisi işaretinin yandığını görmedim. Frene basılmadığı takdirde diğer ışıklar yanıp sönüyor, frene basıp tuşa tekrar bastıgınız taktirde anca kızdırma bujisi işareti yanıyor.
hangi araçlar mesela ? bende yanmayanı görmedim açıkçası,frenle kızdırma bujisinin hiçbir alakası olmamasına rağmen yanmaması ilginç.
 

petrich

Profesör
Katılım
7 Eyl 2016
Mesajlar
433
Panpa puanı
707
Konum
İzmit
Marka
Mazda
Clio 4 te frene basmadığınız takdirde kızdırma bujisi işareti yanmıyor. B8 a4 te benzer şekilde kadran selamlamada 1 saniye falan yanıyor dikkat etmezseniz görmemeniz bile mümkün, o kısa sürede kızdırma işlemini laikiyle yaptığını sanmıyorum. Bu arabalarda ayak frendeyken tuşa basınca 4-5 sn ısıtma yaptıktan sonra motoru çalıştırmayı deniyor aşırı soğuk havalarda. Benim deneyimim bu yönde.
 

bilalyildirim

Profesör
Katılım
7 Eki 2016
Mesajlar
623
Panpa puanı
1,190
Konum
İstanbul/Avrupa
Marka
Ford
Clio 4 te frene basmadığınız takdirde kızdırma bujisi işareti yanmıyor. B8 a4 te benzer şekilde kadran selamlamada 1 saniye falan yanıyor dikkat etmezseniz görmemeniz bile mümkün, o kısa sürede kızdırma işlemini laikiyle yaptığını sanmıyorum. Bu arabalarda ayak frendeyken tuşa basınca 4-5 sn ısıtma yaptıktan sonra motoru çalıştırmayı deniyor aşırı soğuk havalarda. Benim deneyimim bu yönde.
B8 kasada bir kere başıma gelmişti.1 saniye daha çalıştırmasaydı herhalde tam basamadım diye düşünerek tekrar basıyordum o_O
 
Son düzenleme:

GeneralCevdet

Profesör
Katılım
14 Şub 2018
Mesajlar
296
Panpa puanı
521
Yaş
19
Konum
Saturn
Marka
Setra
Clio 4 te frene basmadığınız takdirde kızdırma bujisi işareti yanmıyor. B8 a4 te benzer şekilde kadran selamlamada 1 saniye falan yanıyor dikkat etmezseniz görmemeniz bile mümkün, o kısa sürede kızdırma işlemini laikiyle yaptığını sanmıyorum. Bu arabalarda ayak frendeyken tuşa basınca 4-5 sn ısıtma yaptıktan sonra motoru çalıştırmayı deniyor aşırı soğuk havalarda. Benim deneyimim bu yönde.

Bende B9 kasa A4'te denedim çoğu kere,hatta her zaman frene basmadan kontağı açarak öyle çalıştırıyordum diyebilirim.Havanın soğuk ve arabanında 1 gün boyunca çalışmadığı günlerde dikkat ettim özellikle,uzun uzun kızdırma yaptı her iki şekilde de.İlk defa duyuyorum frene basmayıp kontağı açınca kızdırma yapmayan arabayı,tabii bende bilmiyor olabilirim böyle birşey varsa.Belki bir özelliktir,her gün yeni birşeyler öğreniyoruz.
 

petrich

Profesör
Katılım
7 Eyl 2016
Mesajlar
433
Panpa puanı
707
Konum
İzmit
Marka
Mazda
Bende B9 kasa A4'te denedim çoğu kere,hatta her zaman frene basmadan kontağı açarak öyle çalıştırıyordum diyebilirim.Havanın soğuk ve arabanında 1 gün boyunca çalışmadığı günlerde dikkat ettim özellikle,uzun uzun kızdırma yaptı her iki şekilde de.İlk defa duyuyorum frene basmayıp kontağı açınca kızdırma yapmayan arabayı,tabii bende bilmiyor olabilirim böyle birşey varsa.Belki bir özelliktir,her gün yeni birşeyler öğreniyoruz.
Doğrudur. Arabalar artık bizlerden daha akıllıca hareketler sergiliyorlar. Sonuçta amaç düzgün şekilde arabayı çalıştırmak iki şekilde de düzgün çalışıyorlarsa bence sıkıntı yok.
 

Toprak38

Panpa
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
2,470
Panpa puanı
3,871
Yaş
20
Konum
Angara
Marka
Skoda
B8 passatta (1.6tdi) frene basıp direkt çalıştırsam da frensiz kontak açsam da kızdırma yapıyor. Frenle direkt çalıştırınca da hemen çalışmıyo zaten anlaşılıyo beklediği

BLL-L21 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Üst