Panpalar, otopark ailesinin engin teknik bilgilerine güvenerek aklıma takılan bir kaç şeyi sizlerle paylaşmak, bu düşüncelerimle ilgili yanlışlarım varsa da doğrusunu öğrenmek adına böyle bir konu açmak istedim. Amacım elektrikliye ölüm değil fakat fosil yakıta ölüm algısının nasıl oluştuğuna da şaşıyorum. En ilginç olanı ise herkesin (Büyük firmalar ve devletler dahil) bu kesin (sözde) dönüşüme maksimum 30 yıl vermesi.
Şimdi Tesla hakkındaki özellikle performans algısı, sizede zamanında lucky strike'ın yaptığı "kavrulmuş" reklam kampanyasını anımsatıyor mu?(Lucky strike sigaranın zararları hakkında genel bir algı oluşmamış iken zamanın yasaklarına karşı bir algı opersayonu oluşturarak kendisine zararsız veya az zararlı demek yerine "kavrulmuş" diyerek insanları sağlık kavramının dışına yönlendirmiştir. Halbuki o zamanlarda dahi tüm sigara markaları kavrulmuş tütün kullanıyordu.)
En yüksek hıza ulaşmak, belirli süratlere en kısa sürede çıkmak konu motorsporları olduğunda hep ilgi çekmiş biz petrolheadlerin hatta normal insanların bile başka yönlere bakmamasına sebep olmuştur.
Benim takıldığım noktalara gelirsek:
1-) Tesla hızlıyım diyor. Hatırlarsınız Model S için M5'ten iyi demişti. Bunun için de meşhur Laguna Seca'da (tabii ki özellik detayları verilmemiş bir Model S ile) kendi şöförüyle turlar atmış ve 1.51 süresini elde etmişti. Ancak ilgili M5 kulanıcılarının ortalama süreleri aynı pistte 1.47-1.48dir. Drag yarışlarında 1/4 mildeki başarısını kabul ediyorum ancak her video da ya da gördüyseniz canlı yarışta oldukça açık bir şekilde 1/2 veya tam mil yarışı yapılsa her seferinde yenileceği gayet açık.
2-) Fiyat avantajı konusu, Tesla Model S zaten malzeme kalitesi, işçilik gibi konularda geride kaldığı M5, XF S gibi araçlarla aynı fiyatta. Bana kalırsa bu araçlardan mühendislik anlamında da geride. Bunun örneği olarakta Dodge Demon var. Bir M5'in, Amg'nin şahlar şahı Alfa QV'nin tüm yetenekleri, üzerinde harcanan onca saat ile (siz detayları biliyorsunuz) dökme demir bloğa blower ekleyip klimanın soğuk havasını bile motora yönledirerek işe hile karıştırıp slick lastiklerle süre elde etmek bir değil. Tabii ki de Dodge delikanlılığını bozmadı, gidipte M5'lere drag pistlerinin dışında meydan okumadı o ayrı konu.
-Alt başlık olarak opsiyon konusu örneğin P75 ile P100'ün (tek motorlu P100) arasındaki tek fark yazılımken bu opsiyondan çift kavramalı vites kutusu, alcantara kaplama parası istenmesi.
3-) Çevrecilik konusu, kabul ediyorum bu konuda gerçek suçlu Tesla'dan çok çevresi. Tesla fosil yakıt kullanmıyorum çevreciyim diyor. (Basitçe gerisine karışmam diyor) Araçların içindeki bunca pil ne olacak gibi tipik sorular yerine bence şunları sormak lazım:
- Her petrol istasyonun yerine, her içten yanmalı aracın yerine elektrikli alternatifini getirsek kaba hesapla her 2 milyonluk nüfus için bir nükleer santral kurmak gerekmez mi?
- Rüzgar, güneş gibi alternatif kaynaklarla üretilecek enerji bu Tesla furyasına yeter mi? (Tesla'nın 2020 için gün verdiği Roadster'i bile yıllanmış Li-Ion pil teknolojisi içeriyorken)
- Her gün azalan karbon emisyonları ve aynı miktar yakıtla menzilleri her gün artan içten yanmalı ve hibrit araçlardan 2020'de anca 1000 km menzile (fabrika verisi) ulaşacak Teslalar nasıl daha avantajlı?
4-) Piller için bir ışık görünmemesi. Tesla pilleri bahsettiğimiz gibi herkesin bildiği Li-Ion teknolojisi kullanıyor. Kullanıcı feedbacklerinde de görüldüğü gibi hava sıcaklığından etkileniyorlar. (Metal kasa telefonu olanlar bilirler soğukta kendiliğinden kapanır sıcakta çabuk biter) Ancak bu konuda Tesla bunu denemediği için bilemediğim bir karşıt görüş var o da daha güçsüz motorlarla anı pillerin daha uzun menzil sağlayacağı. Bu görüşü de benim petrolhead kafam almıyor çünkü premium araçların daha güçlü ve daha büyük motorlarının teknolojik avantajlarıyla daha verimli olduğunu hepimiz biliyoruz. Tesla daha güçsüz motorlarla aynı verimi elde edememiş olabilir bu da bir ihtimal. Yeni pil teknolojileriinin de kabul edelim ancak büyük üniversitelerden çıkacağı ve yıllarca süren geliştirme süreci gerekeceğini de biliyoruz.
5-) Tesla'nın da sadece rekabete atılmış bir şirket olması ihtimali. Tesla'nın ilginç yan projelerle ortamı meşgul ederek ve sektörü halihazırda üstün olduğu yönde ivmelendirerek prim yapma peşinde olduğunu düşünüyorum. Hibrit gibi gerçekçi çözümler yerine saf elektrik gibi ütopik, uç fikirlerin peşinde koşması.
Toparlarsak panpalar, beni uçağa oyuncak diyen vizyonsuzlara benzetebilirsiniz ancak bu konu savaşlar değil günlük hayat konusudur. Sorgulama ve mantık arama görevi biz petrolheadlerindir. Hatırlarsınız zamanında 3G ağlarını oturtmuş, 3G cihazlar, Zeiss kameralarla yenilmez bir dev olan Nokia. Bir Apple furyasıyla 2G cihazların gerisinde kaldı. Kimse de sorgulamadı. Son bir kaç yıla kadar paramızın yetmediği veya günlük kullanımda bataryası dayanmayan dolayısıyla bu kadar verilmez dediğimiz Apple cihazlarla, kararsız Androidler arasında gittik geldik. Aynı şimdi Tesla da olduğu gibi moda ve tüketim çılgınları teknik detayları adamakıllı açıklanmayan cihazlara bir yıl önceden para verip kuyruklarda bekleyerek bir devi sildiler.
Sizin bu konudaki düşünceleriniz nelerdir?
Farklı bakış açılarınız varsa nelerdir?
Son olarak sizde Bob Lutz gibi bu iş modeliyle giderse Tesla'nın 5 yıl gibi bir süre sonra bir tatlı anı olacağını (batıp gideceğini) düşünüyor musunuz?
Şimdi Tesla hakkındaki özellikle performans algısı, sizede zamanında lucky strike'ın yaptığı "kavrulmuş" reklam kampanyasını anımsatıyor mu?(Lucky strike sigaranın zararları hakkında genel bir algı oluşmamış iken zamanın yasaklarına karşı bir algı opersayonu oluşturarak kendisine zararsız veya az zararlı demek yerine "kavrulmuş" diyerek insanları sağlık kavramının dışına yönlendirmiştir. Halbuki o zamanlarda dahi tüm sigara markaları kavrulmuş tütün kullanıyordu.)
En yüksek hıza ulaşmak, belirli süratlere en kısa sürede çıkmak konu motorsporları olduğunda hep ilgi çekmiş biz petrolheadlerin hatta normal insanların bile başka yönlere bakmamasına sebep olmuştur.
Benim takıldığım noktalara gelirsek:
1-) Tesla hızlıyım diyor. Hatırlarsınız Model S için M5'ten iyi demişti. Bunun için de meşhur Laguna Seca'da (tabii ki özellik detayları verilmemiş bir Model S ile) kendi şöförüyle turlar atmış ve 1.51 süresini elde etmişti. Ancak ilgili M5 kulanıcılarının ortalama süreleri aynı pistte 1.47-1.48dir. Drag yarışlarında 1/4 mildeki başarısını kabul ediyorum ancak her video da ya da gördüyseniz canlı yarışta oldukça açık bir şekilde 1/2 veya tam mil yarışı yapılsa her seferinde yenileceği gayet açık.
2-) Fiyat avantajı konusu, Tesla Model S zaten malzeme kalitesi, işçilik gibi konularda geride kaldığı M5, XF S gibi araçlarla aynı fiyatta. Bana kalırsa bu araçlardan mühendislik anlamında da geride. Bunun örneği olarakta Dodge Demon var. Bir M5'in, Amg'nin şahlar şahı Alfa QV'nin tüm yetenekleri, üzerinde harcanan onca saat ile (siz detayları biliyorsunuz) dökme demir bloğa blower ekleyip klimanın soğuk havasını bile motora yönledirerek işe hile karıştırıp slick lastiklerle süre elde etmek bir değil. Tabii ki de Dodge delikanlılığını bozmadı, gidipte M5'lere drag pistlerinin dışında meydan okumadı o ayrı konu.
-Alt başlık olarak opsiyon konusu örneğin P75 ile P100'ün (tek motorlu P100) arasındaki tek fark yazılımken bu opsiyondan çift kavramalı vites kutusu, alcantara kaplama parası istenmesi.
3-) Çevrecilik konusu, kabul ediyorum bu konuda gerçek suçlu Tesla'dan çok çevresi. Tesla fosil yakıt kullanmıyorum çevreciyim diyor. (Basitçe gerisine karışmam diyor) Araçların içindeki bunca pil ne olacak gibi tipik sorular yerine bence şunları sormak lazım:
- Her petrol istasyonun yerine, her içten yanmalı aracın yerine elektrikli alternatifini getirsek kaba hesapla her 2 milyonluk nüfus için bir nükleer santral kurmak gerekmez mi?
- Rüzgar, güneş gibi alternatif kaynaklarla üretilecek enerji bu Tesla furyasına yeter mi? (Tesla'nın 2020 için gün verdiği Roadster'i bile yıllanmış Li-Ion pil teknolojisi içeriyorken)
- Her gün azalan karbon emisyonları ve aynı miktar yakıtla menzilleri her gün artan içten yanmalı ve hibrit araçlardan 2020'de anca 1000 km menzile (fabrika verisi) ulaşacak Teslalar nasıl daha avantajlı?
4-) Piller için bir ışık görünmemesi. Tesla pilleri bahsettiğimiz gibi herkesin bildiği Li-Ion teknolojisi kullanıyor. Kullanıcı feedbacklerinde de görüldüğü gibi hava sıcaklığından etkileniyorlar. (Metal kasa telefonu olanlar bilirler soğukta kendiliğinden kapanır sıcakta çabuk biter) Ancak bu konuda Tesla bunu denemediği için bilemediğim bir karşıt görüş var o da daha güçsüz motorlarla anı pillerin daha uzun menzil sağlayacağı. Bu görüşü de benim petrolhead kafam almıyor çünkü premium araçların daha güçlü ve daha büyük motorlarının teknolojik avantajlarıyla daha verimli olduğunu hepimiz biliyoruz. Tesla daha güçsüz motorlarla aynı verimi elde edememiş olabilir bu da bir ihtimal. Yeni pil teknolojileriinin de kabul edelim ancak büyük üniversitelerden çıkacağı ve yıllarca süren geliştirme süreci gerekeceğini de biliyoruz.
5-) Tesla'nın da sadece rekabete atılmış bir şirket olması ihtimali. Tesla'nın ilginç yan projelerle ortamı meşgul ederek ve sektörü halihazırda üstün olduğu yönde ivmelendirerek prim yapma peşinde olduğunu düşünüyorum. Hibrit gibi gerçekçi çözümler yerine saf elektrik gibi ütopik, uç fikirlerin peşinde koşması.
Toparlarsak panpalar, beni uçağa oyuncak diyen vizyonsuzlara benzetebilirsiniz ancak bu konu savaşlar değil günlük hayat konusudur. Sorgulama ve mantık arama görevi biz petrolheadlerindir. Hatırlarsınız zamanında 3G ağlarını oturtmuş, 3G cihazlar, Zeiss kameralarla yenilmez bir dev olan Nokia. Bir Apple furyasıyla 2G cihazların gerisinde kaldı. Kimse de sorgulamadı. Son bir kaç yıla kadar paramızın yetmediği veya günlük kullanımda bataryası dayanmayan dolayısıyla bu kadar verilmez dediğimiz Apple cihazlarla, kararsız Androidler arasında gittik geldik. Aynı şimdi Tesla da olduğu gibi moda ve tüketim çılgınları teknik detayları adamakıllı açıklanmayan cihazlara bir yıl önceden para verip kuyruklarda bekleyerek bir devi sildiler.
Sizin bu konudaki düşünceleriniz nelerdir?
Farklı bakış açılarınız varsa nelerdir?
Son olarak sizde Bob Lutz gibi bu iş modeliyle giderse Tesla'nın 5 yıl gibi bir süre sonra bir tatlı anı olacağını (batıp gideceğini) düşünüyor musunuz?