Neyi Yanlış Yaptım? ( Kaza Videosu İçerir. )

  • Konuyu başlatan Konuyu başlatan Awacs
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Kaza yapacak kadar limite zorlayan adamın başına ne geleceği kendi sorumluluğundadır, önden çekerde arkadan kaymanın gaza basarak kontrol edilebileceği ise fiziktir bilimdir. yazdığım şeyi deneme cesaretine sahip olabilip de gelip sorduysa yapacağı hiçbir şey beni ilgilendirmez dediğim şey yanlış değildir çünkü onun yaptığı yanlıştır.
 
Bizzat ileri sürüş tekniği hocasından alıntı yapıyorum, az önce bu konuyu konuştuk.

"Zaten bu arkadaşlar arka planda hep tecrübeli ve iyi şoför olduklarını düşündükleri için yaptıkları kazanın şiddeti artıyor. "Ben toplarım, ben dönerim". Araç iyice kayıyor diye frene bassa yarı spinle duracağı yerde, kendine ve tecrübesine fazla güvenip gaz vs gibi hareketlerle kurtarmaya çalışıyorlar. Haliyle yaptıkları kazanın hızı ve şiddeti artıyor."

Yani olay sokaktan geçen herhangi birisi değil. Özellikle (ben de dahil olmak üzere) bildiğini düşünen kesim. Sokaktan geçen herhangi birisi zaten bu durumda frene basıp duruyor veya 10-15 le çarpıyor. Bu tarz forumlarda herkes birer senna, herkes birer keiichi tsuchiya, herkes birer sebastian loeb olduğu için, iki lift off oversteer yapan yarış pilotu olduğu için, herkes bir şeyler yapmaya çalışıyor. Sonra 40-50 'yle patlayınca oturup kaza analizi yapıyoruz. Volkan Işık bile çoğumuzdan sakin kullanıyordur. Muhtemelen alakasız tavsiyeler de vermiyordur.

E ne diyelim ? Dunning-Kruger etkisi.
Ayrıca yarın biri gider benim 17 yaşımda fren yüzünden çarptığım gibi biri gidip frene basarda direksiyon dahil başka bir şeye müdahale etmezse o zaman siz de vicdanen sorun yaşarsınız madem vicdanınız var ya tavsiye etmeyin ya da insanların kendilerinin karar verebileceği gerçeğini kabullenin, bide bu kadar ağlamayın gerek yok mantıksız hiçbir şey yazmamışken saldırmanız için bir sebep yok.

@Berkin arkadaştan kışkırtıcı cümleleri yüzünden şikayetçiyim, gereği ne bilmiyorum ama haberin olsun en azından.
 
Son düzenleme:
Bizzat ileri sürüş tekniği hocasından alıntı yapıyorum, az önce bu konuyu konuştuk.

"Zaten bu arkadaşlar arka planda hep tecrübeli ve iyi şoför olduklarını düşündükleri için yaptıkları kazanın şiddeti artıyor. "Ben toplarım, ben dönerim". Araç iyice kayıyor diye frene bassa yarı spinle duracağı yerde, kendine ve tecrübesine fazla güvenip gaz vs gibi hareketlerle kurtarmaya çalışıyorlar. Haliyle yaptıkları kazanın hızı ve şiddeti artıyor."

Yani olay sokaktan geçen herhangi birisi değil. Özellikle (ben de dahil olmak üzere) bildiğini düşünen kesim. Sokaktan geçen herhangi birisi zaten bu durumda frene basıp duruyor veya 10-15 le çarpıyor. Bu tarz forumlarda herkes birer senna, herkes birer keiichi tsuchiya, herkes birer sebastian loeb olduğu için, iki lift off oversteer yapan yarış pilotu olduğu için, herkes bir şeyler yapmaya çalışıyor. Sonra 40-50 'yle patlayınca oturup kaza analizi yapıyoruz. Volkan Işık bile çoğumuzdan sakin kullanıyordur. Muhtemelen alakasız tavsiyeler de vermiyordur.

E ne diyelim ? Dunning-Kruger etkisi.
Evet yolun ortasında freni kazıklayıp akan trafiğin ortasında duralım değil mi. Çünki bü yöntem çok güvenli. Aracın arkasının kayması için illa divine kadar zorlamak gerekmiyor yol kaygansır lastik bitiktir lastiğin altına taş gelmiştir arkası kayar kopar hele ki esp siz bir araçda bu çok olası her arkası koptuğunda frene asılıp yolun ortasında ters surmayı güvenli buluyorsanız siz öyle yapın. Belki biri bi gün vurur da görürsünüz ahkam kesip çok bilmişlik yapmayı.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: Ugur
Kaza yapacak kadar limite zorlayan adamın başına ne geleceği kendi sorumluluğundadır, önden çekerde arkadan kaymanın gaza basarak kontrol edilebileceği ise fiziktir bilimdir. yazdığım şeyi deneme cesaretine sahip olabilip de gelip sorduysa yapacağı hiçbir şey beni ilgilendirmez dediğim şey yanlış değildir çünkü onun yaptığı yanlıştır.

Bu arkadaş da "fizik bilimi gereği" gaza basıyordu. Araba bir o tarafa, bir diğer tarafa snap oversteer yapıyor.

@Ugur sana da lazım olabilir video.
 
Son düzenleme:
Ayrıca yarın biri gider benim 17 yaşımda fren yüzünden çarptığım gibi biri gidip frene basarda direksiyon dahil başka bir şeye müdahale etmezse o zaman siz de vicdanen sorun yaşarsınız madem vicdanınız var ya tavsiye etmeyin ya da insanların kendilerinin karar verebileceği gerçeğini kabullenin, bide bu kadar ağlamayın gerek yok mantıksız hiçbir şey yazmamışken saldırmanız için bir sebep yok.

@Berkin arkadaştan kışkırtıcı cümleleri yüzünden şikayetçiyim, gereği ne bilmiyorum ama haberin olsun en azından.
Fren yüzünden çarptığında hızın kaçtı, kaçla gitmen gerekiyordu ?
17 yaşında direksiyonun başında ne işin vardı ?

"O bilinçsiz vatandaşın yerine düşmenizi istemem." şeklinde siz dilinde yazılan mesaja "umrumda değil" falan gibi cevaplar verirsen, karşılığını daima alırsın. Micra ile iki oversteer topladın diye kendini drift king sanmaya benzemez bu işler.
 
Son düzenleme:
Demek ki topluyor, sürücü bileksizse "over" ama 😂
Kendinizle çelişmeyin lütfen.
Toplayan şey kontra mı, verdiği gaz mı ? Gazı bam diye kapatmadan, cahilce açmadan hafif kontra ile virajda çıksa ne olurdu ne olmazdı ?

Sürücü bileksiz. Çünkü kayan araçta kontra verirken gaza çöküp redline a sokunca toplayacağını sanıyor.
 
Evet yolun ortasında freni kazıklayıp akan trafiğin ortasında duralım değil mi. Çünki bü yöntem çok güvenli. Aracın arkasının kayması için illa divine kadar zorlamak gerekmiyor yol kaygansır lastik bitiktir lastiğin altına taş gelmiştir arkası kayar kopar hele ki esp siz bir araçda bu çok olası her arkası koptuğunda frene asılıp yolun ortasında ters surmayı güvenli buluyorsanız siz öyle yapın. Belki biri bi gün vurur da görürsünüz ahkam kesip çok bilmişlik yapmayı.
Bu öneri bizzat sürüş eğitimi hocasından alınmadır. Pist ile yol şartları farklıdır. Verdiğin tavsiye de, her sürücü için doğru olmak zorundadır.

Yok sen frene basma. Kontra direksiyonun üzerine bir de gaza bas. Snap oversteer ile araba dağılıp o bariyerden o bariyere sekince çok daha güvenli oluyorsun yolda.

Esp'yi icat eden ve günümüzde kalibre eden mühendislerin aklına gelmiyordu zaten arkadan kayan önden çeker araçta gazı açıp arabayı düzeltmek.
 
Ayrıca burayı herkes okuyor. Yeni ehliyet almışı da, profesyoneli de. Şehir içinde giderken "araç arkadan kayarsa kontra ver gaza bas" tavsiyesi uygulandığında doğacak potansiyel sorumlulukları (araca veya insana çarpma) üstünüze alamıyorsanız, bu tavsiyeleri vermeyin. 30'la çarpacağı yere 45 ile girmesine sebebiyet verebilir.
18 yaşına gelmiş, arabayı sürebilen hatta limite gelip zorlayan biri bu sorumlulukları kabul etmiştir. Onun yapacağı hatanın sorumluluğunu o durumda ne yapması gerektiğini söyleyen kişi neden alıyor?
 

Bu arkadaş da "fizik bilimi gereği" gaza basıyordu. Araba bir o tarafa, bir diğer tarafa snap oversteer yapıyor.

@Ugur sana da lazım olabilir video.
Yıllardır çeşitli yollarda, çeşitli senaryolarda kendim deneyerek, ileri sürüş teknikleri uzmanlarını dinleyerek, izleyerek yapabiliyorum. Tavsiyenize ihtiyacım yok teşekkür ederim...
 
  • Beğeni
Tepkiler: Kagan
18 yaşına gelmiş, arabayı sürebilen hatta limite gelip zorlayan biri bu sorumlulukları kabul etmiştir. Onun yapacağı hatanın sorumluluğunu o durumda ne yapması gerektiğini söyleyen kişi neden alıyor?
Çünkü o adama doğrusunu öğretsen, aynı gazlama sırasında belki de hata yapmayıp birine sebep olmayacak. Birebir aynı şartlarda, sadece yönlendirmen doğru değil yanlış oluyor. Bilgisizce yanlış bilgilendirdiğinde, adamın hata yapmasına ön ayak oluyorsun.

Yukarıda da gaza basınca toplar yazmıştın. Bir video bıraktım, izlersin umarım.
 
Konuyu tekrardan açtım, seviyenin gerçekten düştüğü mesajları sildim.

Eğer sürüş tekniklerini tartışmak istiyorsanız ayrı bir konu açıp lütfen oradan devam edin. Tartışmayın demiyoruz. Ama tartışmanın geldiğinin noktanın bu konuyla alakası yok. Üye nerede ne hata yaptığını sormuş, kendisine bu bilgiyi sunsak yeterli olur düşüncesindeyim.

Tabi ki tartışırken saygıyı da koruyalım. Küfür ve hakaret ettikten sonra mesajı düzenlemeniz bir anlam ifade etmiyor.
 
Gaza bassaymış toplarmış, basmamış demek ki bilmiyor imasıyla gitsin efendi efendi sürsün demek; yolda fren kökleyin de arkadan gelen vursun görün gününüzü falan, komik şeyler arkadaşlar.
"Pilot" olacak bir tecrübem yok, kendimi de çok iyi diye nitelendirmem sadece olaya hakim olduğumu düşünüyorum. Ve arkadaşın başına geldiği gibi işin sonunda kaza gerçekleşmesi riski olduğunda ben de gaza basmayı 2 kere düşünürüm.
Çünkü bomboş yolda rahat rahat viraj almıyorsunuz ki kaysın da gazla toparlayayım diye bekleyesiniz. Hızlı bir şekilde gelişen durumda (kamerada gözükmüyor ama belki de görüş açısında çok kısa bir mesafe vardı) gaza abansaydı toplardı vs. bunlar basit bir videoya bakıp net üzerinden ahkam kesilerek yapılacak yorumlar değil.
Araç yan döndüğünde karşınızda betondan bir engel varken aracın zamanında toparlayamayıp, gaza basmanız sonucu betona doğru hızlanarak dalmasını istemezsiniz herhalde. Böyle bir durumda yapmak isteyeceğiniz şey hızı mümkün olduğunca azaltıp oluşabilecek zararı minimuma indirmek olurdu. Evet buradan videoya bakıp şöyle yapsaymış böyle olsaymış diye konuşmak kolay. Ama beklemediğiniz bir anda hızla gelişen kaza riski sonucu en doğru hareket ki mantıklı bir insanın kolayca varabileceği bir cevap, hızı mümkün olan en kısa sürede azaltmak. Baktınız araba dönmüyor, kontraya tepki vermiyor. Veya yanlış viteste kaldınız gaz düzgün tepki vermiyor, veyahut mesafe çok az gaza basıp kurtarmaya çalışmaya yetecek zaman yok. Yapılacak en güvenli hareket yavaşlamaktır. Arkadaş da gördüğüm kadarıyla bunu yapmış ki bence o şartlarda kendisi için en doğru olanı yapmış.
Madem dönemiyorsun o zaman git yolunda efendi efendi sür demek falan, "otomobil" forumuna yakışmayan cevaplar..
 
Çünkü o adama doğrusunu öğretsen, aynı gazlama sırasında belki de hata yapmayıp birine sebep olmayacak. Birebir aynı şartlarda, sadece yönlendirmen doğru değil yanlış oluyor. Bilgisizce yanlış bilgilendirdiğinde, adamın hata yapmasına ön ayak oluyorsun.

Yukarıda da gaza basınca toplar yazmıştın. Bir video bıraktım, izlersin umarım.
Peki şimdi size soruyorum, bu şartta ne yapabilir başka? Frene mi bassın, basarsa ne olacağını biliyorsunuzdur herhalde. Hiçbir şey yapmadan beklesin mi? Gaza basmaktan başka ne çaresi vardı o anda?
 
  • Beğeni
Tepkiler: Awacs
Peki şimdi size soruyorum, bu şartta ne yapabilir başka? Frene mi bassın, basarsa ne olacağını biliyorsunuzdur herhalde. Hiçbir şey yapmadan beklesin mi? Gaza basmaktan başka ne çaresi vardı o anda?
Her şeyden önce kontra yetersiz bence. Panik yapmış kolları kilitlenmiş gibi de duruyor. Kontrayı düzgün verip hafif frende aracı toplardı düzgün kontra dengeli gazda toplardı bence. Bu direksiyon hareketi ile gaz versede frene bassada sonuç değişmezdi kendi fikrim.
 
Peki şimdi size soruyorum, bu şartta ne yapabilir başka? Frene mi bassın, basarsa ne olacağını biliyorsunuzdur herhalde. Hiçbir şey yapmadan beklesin mi? Gaza basmaktan başka ne çaresi vardı o anda?
Kendi aracımdan örnek vereyim. Arkanın kayma hızına göre değişir. Eğer bu videodaki gibi yavaş kayıyorsa, gazla çok oynamadan kontra ile toplamaya çalışırdım. Yavaş kaymaya hızlı tepki vermek, aracın dengesini daha da bozuyor.

Bir üst kasa fiesta ile gece kavşakta çiğ yağması sebebiyle aynı bu hızda kaydım. Lastiklerden ses bile gelmedi kayarken. Sadece kontra ile rahatça düzelttim. Ne gaz ne fren, doğru hızda verilen kontra, bu işin püf noktası.

(Gaza iyi ki basmamışım, arka zaten kayıyor. Virajın içerisindeki kuvveti taşıyabilen yegane lastik önler kalmış. Eğer gaza basarsam, önlerdeki tutunmanın bir kısmını torka harcayacağım. Dönüş hepten yalan olacak, belki kısa süreliğine dört tekerden dışarı açılacağım. Bırakın arabanın dört lastiği, ne fren kuvvetiyle ne de gaz kuvvetiyle uğraşsın. Sadece tutuş bulup düzelmeye çalışsın. Hızlı kaydığı senaryo hariç.)

Eğer arka çok hızlı gelirse gazı bırakır direkt kontraya odaklanırdım. Hatta arkası çok açılırsa frene bile basardım açıkçası. Bir yerden sonra "dönülmez akşamın ufku" oluyor çünkü.

Bazen o anda ne yapılacağından çok, öncesinde ne yapılması gerektiği önemli oluyor. Videoya baktığımda başlarında bir kafadan kayma gördüm. Yani araç o arkadan bırakmaya gelmeden önce zaten viraj limitini aşmış.
 
Son düzenleme:
Kendi aracımdan örnek vereyim. Arkanın kayma hızına göre değişir. Eğer bu videodaki gibi yavaş kayıyorsa, gazla çok oynamadan kontra ile toplamaya çalışırdım. Yavaş kaymaya hızlı tepki vermek, aracın dengesini daha da bozuyor.

Bir üst kasa fiesta ile gece kavşakta çiğ yağması sebebiyle aynı bu hızda kaydım. Lastiklerden ses bile gelmedi kayarken. Sadece kontra ile rahatça düzelttim. Ne gaz ne fren, doğru hızda verilen kontra, bu işin püf noktası.

(Gaza iyi ki basmamışım, arka zaten kayıyor. Virajın içerisindeki kuvveti taşıyabilen yegane lastik önler kalmış. Eğer gaza basarsam, önlerdeki tutunmanın bir kısmını torka harcayacağım. Dönüş hepten yalan olacak, belki kısa süreliğine dört tekerden dışarı açılacağım. Bırakın arabanın dört lastiği, ne fren kuvvetiyle ne de gaz kuvvetiyle uğraşsın. Sadece tutuş bulup düzelmeye çalışsın. Hızlı kaydığı senaryo hariç.)

Eğer arka çok hızlı gelirse gazı bırakır direkt kontraya odaklanırdım. Hatta arkası çok açılırsa frene bile basardım açıkçası. Bir yerden sonra "dönülmez akşamın ufku" oluyor çünkü.

Bazen o anda ne yapılacağından çok, öncesinde ne yapılması gerektiği önemli oluyor. Videoya baktığımda başlarında bir kafadan kayma gördüm. Yani araç o arkadan bırakmaya gelmeden önce zaten viraj limitini aşmış.
Kontra konusundan haklısınız, kontra yetersiz ancak bu işin temeli zaten gazla toplamak benim ısrarla anlatmak istediğim de bu.