Selamlar değerli forum üyeleri, bizde bulunduğu süreyi hemen hemen 2 yılını doldurmak üzere olan Mondeo MK4.5 aracımızın garaj konusu açmamıştım, yaptığımız şeyleri geyik başlığı konusuna yazmıştım hep. Bu konuda ise aracı alma sürecimiz, aldıktan sonra neler yaptık - yaşadık bunlardan aklıma gelenleri yazacağım. Birazcık uzun bir yazı olacak,
Daha önceden inceleme yazısını yazmıştım, bknz: https://otopark.com/forum/threads/2013-ford-mondeo-selective-mk4-inceleme.15065/
Merak ettiğiniz şeyleri bu konu altında yazabilirsiniz.
Alım süreci:
Almadan önce 2011 Kia Cee'd SW'miz vardı, kmsinin yüksek olması, kondisyonunun bozulmaya başlaması ve donanım olarak az gelmesinden dolayı satmaya karar verip Mondeo'lara bakmaya başladık.
Aslında Mondeo'yu ilk başta 2018 sonlarında almayı planlıyorduk ama çevreden olumlu görüşler alamamak ve karşısında 0 araç alma durumu da olduğu için almamıştık, 2023 yılında durumların biraz daha düzelmesiyle beraber tekrardan Mondeo'ya yönelip Selective 1.6 dizel versiyonlarına bakmaya başladık.
Süreç içerisinde bir çok araç gördük ama kimisiyle düzgün pazarlık yapamadık, kimisinde aracın airbagleri patlak olması gibi etkenlerden dolayı doğru aracı bulamamıştık.
En sonunda annemin de ilanlara bakması sonucu şuanki araca yönelmiş olduk. Hem kondisyonu düzgün duruyor, hem çok değişen boyanan parçası yok, hem 2.0 dizeldi hem de 2013 modeldi. Yani olabilecek çoğu iyi koşullara sahipti, km ise 207k idi. Sonucunda babam araç sahibine kapora gönderip 1 hafta sonrasında aracı almaya Ankara'ya gitti.
Tabi bilmediği bir şey vardı, o da aracın otomatik olmasıydı. Bunu söylemem üzerine biraz düşündü ama yine de almaya gitti.
Aracın ilan fotoları böyleydi (uzun ekran kaydı uyarısı);
1 değişen 3 boya bilgisi ile gitti babam,
ekspere soktuğu vakit çamurluklarda da boya olduğu öğrenildi, ama büyük problem olmadığı için biraz daha pazarlıkla anlaştılar ve 2023 Mart için 515.000 ₺ gibi bir fiyata alınmış oldu araç.
Lakin noterde bir pürüz çıkmıştı, o da aracın muayenesinin 3 ay gecikmiş olmasıydı. Bunun üzerine randevu alıp satış günü içinde araç muayeneye giriyor ve tek seferde geçiyor (çift egzozların, body kit parçalarının olmasına rağmen). Muayene parası satıcıdan karşılandı tabi.
Böylece 2013 model 2.0 TDCI (163hp) motorlu Powershift şanzımanlı Selective paket Mondeo'muz olmuş oldu,
Alım süreci böyleydi.
Benim çektiğim ilk fotosu;
2023'te yaşananlar:
1-)
Babam aracı aldığı gibi direkt İstanbul'a geldi tabi. Hava karla karışık yağmur ve akşam saatleriydi. Eve geldiğinde ise hava karanlıktı.
Aracı garaja park ederken park sensörünün çalışmaması üzerine aracın bagaj kapağındaki sağ stopunu duvara vuruyor (Nazarlık burada çıkmış oldu yani).
Stop kırıldığı için doğal olarak en kısa sürede yenisiyle - çıkma parça - ile 4500 ₺'ye değiştirdik.
Çalışmayan park sensörü ise kendine gelip bir süre çalıştı tabi
.
2-)
Aracı bakım için yıllardır tanıdığımız ustamıza götürdük. Aracın bakımı yeni yapılmış olduğu için bakıma ihtiyacı yoktu. Sadece arka fren disk-balataların değişmesi gerekiyormuş. Onları bosch marka alıp taktırdık. Kaç ₺ hatırlamıyorum ama ötme felan yapmıyor.
3-)
Nisan ayı gelmesi üzerine yeni lastik almak gerekti ve lastiklerin sürekli tak çıkar olmaması için yeni jant takımı da alma ihtiyacı oldu.
Birlas bayisinden 2022 üretimi set Lassa Driveways (pişmanlık bana göre) ve CMS üretimi jant takımı aldık. O dönem 20k ₺ gibi bir tutar çıkmıştı komple set için.
Fotosu;
(foto 2024)
4-)
Haziran ayında Ordu'ya gidecektik, gitmeden önce dengesiz çalışan park sensörünü kontrol için Ümraniye oto sanayide oto-elektrikçiye aracı bıraktık, sonucunda arkada 1 tane park sensörünün kablosu koptuğu için sistem kendini devre dışı bırakıyormuş, kablo tamiri sonrası sistem düzeldi.
5-)
a-) Ordu'ya giderken bayram trafiğine kalmıştık, bolu dağından sonraki dinlenme tesisinde durup tekrardan yola çıkmak için araca bindik. Araba çalışır vaziyetteyken bir anda stop edip 1dk falan çalışmadı. Ne olduğunu o esnada anlamamıştık ama araç çalışınca ve tekrardan aynısını yapmayınca yola koyulduk tekrardan.
Köye geldiğimizde herhangi bir problem yoktu. Araç 2 gün boyunca eğimde kalacak şekilde yattı.
b-) Araçtan bir şey almak için kilit açma tuşuna basınca aynaların yavaş açıldığını fark ettim, tekrardan kapatıp açtığım vakit aynalar iyice yavaşladı ve en sonda tepki vermemeye başladı. Hiç tepki vermeyince akünün bittiğini fark ettim.
Aracı şöför kapısından açıp kontrol ettiğimde iç aksamlarının da tepki vermediğini görünce akünün bittiğinden iyice emin oldum ve babama söyledim, takviye yapmak dışında başka bir seçenek yoktu o anlık.
Tabi o esnada Focus da bizimleydi, mondeonun bagajından takviye kablolarını alıp iki aracı birbirine bağladık.
5dk civarı takviye sonrası Mondeo'yu tek marşta çalıştırabildik ve bir süre şarj olacak şekilde bıraktık.
O esnada sunroof perdesinin de ıslak olduğunu fark ettim.
Sonraki süreçte aracın aküsü sürekli bitmesin diye kutup başını söküp kullanacağımız vakit tekrardan takıyorduk. İstanbula dönene kadar öyle idare ettik Ordu'da.
c-) Malumunuz köy yolları bozuk olması ve olmadık yerde yola gömülü taş olmasından kaynaklı lastik yarma ihtimaliniz var.
4 kişi davete giderken ve babamın aracı yeni yeni tanımasıyla beraber biraz hızlı gidiyorduk (virajlı - yokuşlu - toprak çakıllı yol), düzlüğe gelince bir anda PSSSS sesi geldi ve babamın söylemesi üzerine lastiğin patladığını fark ettik,
Araçtan inip baktığımızda arka sol lastiğin yanaktan yarıldığını gördük, aynı bıçak kesmiş gibi 10cm kesik vardı,
bknz; (fotoda tam gözükmüyor)
aracı kenara bir noktaya bırakıp davete gittik, davetten döndüğümüzde lastiği değiştirmeye çalıştık.
3 tane bijonu sökebildik lakin 2 tanesi gram oynamıyordu,
fotodan göründüğü gibi 1 tane bijon anahtarı yamuldu, babamla benim aynı anda üstüne çıkmasına dayanamadı (180kg total),
bir başka bijon anahtarını kilitlemeyi unuttuğum için elimde kırıldı,
elimizde anahtar kalmayınca babam çevreden yardım istemeye gitti,
O esnada 1 tane bijonu güç bela sökebildim,
Yardım gelmesi üzerine son bijonu da söküp yedek lastiği takabildik,
Yeni lastik alana kadar yedek lastikle dolaştık, patlayan lastik yerine 2700₺ 2022 Lassa sportways aldık internetten, onu takıp normal yaşantımıza devam ettik.
6-)
Sunrooftan su almasının nedeni gider kanallarının tıkalı olmasından kaynaklıymış, sunroofçuya biraz para ateşleyip o durumu da çözdük, bir daha su alma durumu yaşamadık.
7-)
Akünün bitme nedenini bir süre (2-3 ay yaklaşık) çözemedik. Alternator, dinamo falan kontrol edildi, hiç sıkıntı yok. Kaçak testinde kaçak gözükmüyor. 2 defa Varta akü ile değişim yapıldı (biri garantiden değişti sorun mu var diye - yokmuş).
Sorunu bulamayınca en son park sensörünü yaptırdığımız yere aracı bıraktık. 1 hafta sonrasında sorunun neyden kaynaklandığı bulundu,
Orijinal Sony teypi sürekli güç çekiyormuş, bundan dolayı aküyü bitiyormuş, teybin sigortasını söküp 1 hafta beklediğimizde araç tek marşta çalıştı.
Sonrasında Carvocal'den yeni teyp aldık ve eski teypi rafa kaldırdık. Bir daha akü bitme durumu yaşanmadı.
2024'te yaşananlar:
1-)
Mart ayında aracı bakıma soktuk, hem 10k km yapmıştık hem de tam 1 sene geçmişti. Bakımdan önceki hafta kocaelinde geçirdiğim sürede farların mutlaka yenilenmesi gerektiğini söyledim babama, çünkü farlar mesefa olarak iyi olsada kuvvet açısından aşırı sönük yanıyordu,
örnek videolar:
a-)
bakımda motor yağı, filtreler gibi standart şeyler değişti, ekstra olarak şanzıman yağının da değişmesini istedim. Ustanın dediğine göre yağın rengi metalik ve yanık kokuyormuş. Hangi yağ kullanıldı bilmiyorum ama eskisi boşaltılıp 7 litre yağ konulmuş (yağ filtresinin değişmediğini 2 ay sonrasında öğreniyoruz), kalibrasyon yapıldı mı bilmiyorum.
b-)
farlara mercek temizliği, cam temizliği gibi şeyler yapıldı. Uzun ve kısa far ampulleri Photon marka ledler ile değişti. Aydınlatma aşırı derece fark etti ve düzgün ayarını yapabilmişler. Karşıdan gelen araçlardan selektör yemedik pek.
tabi camı sökerken kenarlarını kırmışlar, o yüzden az da olsa su alıp buhar yapıyor far,
bknz:
total ödenen para 14.500 ₺ oldu,
2-)
Yine haziran gibi uzun yola çıktık, İstanbul - Maraş - Ordu - Istanbul olacak şekilde uzun bir rota,
Maraş'a ilk gittiğimizde sıkıntı olmadı lakin bir gün ziyarete gittiğimizde yerde aracı yokuşa park etmiştim, yük şanzımana binmeyecek şekilde ayarlayıp öyle terk ettim aracı.
Yaklaşık 4 saat sonrasında otele gitmek için araca bindim ve ekranda "vites kutusu sınırlı işlev" uyarısı verip şanzıman kendini boşa aldı, D veya R konumunda boş çeviriyordu araç. Aracı kapatıp tekrar çalıştırdığımda vites kendine geldi ama ekranda motor arıza lambası yanıyordu bu sefer.
Kontrol için bölgedeki sanayiye ve servise götürdük. Kimisi mekatronik, kimisi yağ filtresi, kimisi başka şeyler dedi, yani kesin neyden kaynaklı olduğunu şanzımanı indirip sökmeden öğrenemeyeceğimiz belliydi. Ustamıza sorduğumuzda yağ filtresini değiştirmediğini öğrendik o esnada.
Hata kodlarını sildirip yolumuza devam ettik, tabi hata kodunun fotoğrafını çekemedik ama bir daha aynı uyarıyı vermedi araba.
Bununla beraberinde bir sorun doğdu, şanzıman sıcakken 2. vitesten 1. vitese geçerken pat diye geçmeye başladı. Şanzıman bu vakadan önce bunu çok yapmıyordu, hafiften yapıyordu ama uyarıdan sonra daha sert olmaya başladı.
İstanbul'a geldikten sonra bir senaryo almadık çünkü sadece şanzıman sıcakken bu olay oluyordu, önümüzdeki bakımda tekrardan yağ - yağ filtresi değişimi, kalibrasyon ayarları gibi şeyleri yaptıracağız. Ondan sonra çözülür diye umuyoruz.
3-)
(Eylül ayı)
Abimin isteği üzerine Mondeo ile Anneme sürüş eğitimi vermiş bizimkiler, yer trafiğe kapalı alan (otopark),
babam otoparkın içinde arabanın geçebileceği boyutta ağaçlık alan görmüş, annemi oraya yönlendirip oradan geçmesini istemiş (babam dışarıda, abim annemin yanında),
Ilk seferde annem güzel geçmiş, ikinci seferde ise 110k ₺'lik tramer göz kırpmış,
15 ile giderken dönüşü dar aldığı için sağ kapıyı ağaca ezdiriyor ve araba o şekilde kalıyor. İçeriden çok bir şey hissedilmese de dışarda yerinden çıkmış ayna, kırılmış kapı kolu, içine göçmüş kapı babamla bakışıyor,
bknz:
bu ufak çaplı kazada ayna kasası, kapı kolu, kapı sacı ve gergi kolları değişiyor, kasko tarafından özel serviste 1 ay gibi sürede yapıldı,
aynı zamanda kötü durumda olan ön-arka tampon boyasını babam o serviste 8k ₺ paraya boyatıyor,
lakin experin çıkardığı rapora nazaran yapılan işlem sayısı az, yani yapılmamış şeyler yapılmış gibi gözükmüş, buna bağlı tramer biraz daha yüksek işlenecek.
Babam bunu fark edince durumu bildiriyor, özel servis tamponlar için ödediğimiz boya parasını geri gönderdi + rot ayarı + bazı dekoratif kusurları farklı zamanlarda düzelttiler (marşpiyel boyama, krom çerçeve değişimi gibi),
sonucunda 110k'lık bir tramerin işlenmesi bekleniliyor hâlen daha.
4-)
Bir sabah ablamı bir yere bırakmak için yola çıktım, önceki gün hava sıcak, o gün hava 3 dereceydi ve önceki gün lastik değişimi yapmıştık.
O gün geçtiğim ilk kasisten (hız 15 km/h) sol ön taraftan çok kalın " loğk luğk " ve takırdama sesi geldi. Ilk başta ne olduğunu anlamadım, sonrasında geçtiğim her kasisten aynı düzeyde ses gelmeye başladı.
Bu durum hâlâ daha devam ediyor. Sorun sol ön amortisörün patlamasıymış. Bundan dolayı ses yapıyor ve virajlarda araç yalpalanıyor. Bakımda amortisör değişecek.
Sesin videosu;
2025'te yaşananlar:
1-)
Park sensörü tampon boyatmadan sonra dengesiz çalışmaya başlamıştı tekrardan, bir kaç defa kontrol ettiklerinde özel servis bir şey bulamamıştı,
o yüzden park sensörü önceden yaptırdığımız yere gidip durumu düzelttirdik. Ön park sensörlerinden birinin kablosu zarar gördüğü için bazen çalışıp bazen çalışmıyordu. 3 saatlik işçilik sonucu sorun düzeldi.
2-)
Park sensörünü yaptırmaya giderken aracın kadran ve teypinin çalışmadığını fark ettik. Sensörü yapan usta OBD cihazını bağladığı vakit geri geldi her ikisi de. Usta teypten kaynaklı olabilir dedi.
Teybi aldığımız yere gittik, kontrol edip baktılar, problem göremediler. Bi' daha tekrarlanırsa teypi garantiye yollarız dediler, biz de tamam diyip çıktık.
Sonrasında bu durum tekrarlandı (acil uzun yola çıkacağı için teypi göndermedik), aynı zamanda geri vites lambasından biri çalışmadığı için babam sanayiye gidip gösterdi,
Sigortada, aküde problem olmadığı için neyden kaynaklandığı bulunamadı, ustanın tavsiyesi üzerine tam Bostancı'ya gidecekken son gittiği yerde bi' ustanın çocuğu beyinden kaynaklı olabilir demiş.
Ana beyni söküp kontrol ettiklerinde bazı soketlerin oksitlendiğini görmüşler. Onları temizledikten sonra sorun çözüldü. Kaç ₺ verdi hatırlamıyorum ama 1k civarı olması lazım.
3-)
Babam uzun yoldan geldikten bir süre sonra bagaj kapağı açılamamaya başlamıştı. Hem bagajın üstündeki stoplar düzgün yanmıyor (gidip-geliyor) hem de sis lambası açıldığı vakit 'sis lambası patlak' + 'bagaj kapağı açık' uyarısı veriyordu, lambayı kapatınca uyarı gidiyordu,
durumun videosu şu şekildeydi;
Çözümü ise oldukça basitmiş, bagaj kapağına giden kablo tesisatında dışarda kalan dirsek kısmında 1 tane kablo kopmuş, tabi bu kablo kopuğunu bulmak için önce arka koltuktan bagaja girip kapağın kaplamasını söküp bagajın kilidini kapaktan kurtarmak gerekiyor, anca o şekilde bagajı mekanik olarak açabiliyorsunuz (kol koymamışlar direkt elektronik),
neyse efendim biz elektrikçide kabloya ek yapınca sorun düzeldi
kopan kablo;
4-)
Şuanlık son olan vakaya gelebiliriz,
geçen hafta babamın geçirdiği yoğun bir gün sonunda dedemi amcama bırakıyor, aracı park ettiği bölgede aracın sağ arka tekerine içi delikli bir vida giriyor,
tabi babam yola çıktıktan kısa bir süre sonra aracın yalpalıdığını fark ediyor ve sağa çekip baktığında arka sağ tekerin indiğini görüyor. Bir şekilde lastiği şişirip eve kadar geliyor.
Ertesi gün lastikçiye gidip lastiği kontrol ettiğinde vidanın nasıl bir şey olduğunu görüyor, vidayı çıkarıp tekere yama yapıyorlar lakin lastiğin iç yanakları balon yapmış. Doğal olarak lastik çöp olduğu için 4k ₺'ye 1 tane Kormoran Snow lastik sipariş verdik (diğerleriyle aynı),
Lastik geçtiğimiz hafta değişti, önceki lastiğin içi şu şekilde;
Kısaca aklıma gelen yaşadığımız ve yaptıklarımızdan bahsettim
,
önümüzdeki hafta aracı kapsamlı bir şekilde bakıma sokacağız, yapılacaklar listesi;
Bazı şeyler yıldan dolayı, bazıları problem olduğu için yapılacak.
Aracı seviyoruz, her ne kadar spesifik şeyler yaşamış olsak da bazı eksileri olsa da günün sonunda güzel vakit geçirebiliyoruz. Sonraki araç yine bunun ayarında olur diye tahmin ediyorum (şuanlık satma fikri yok
).
Okuyabilen herkese teşekkürler. Yine yapılan işlemleri yazacağım bir konu olacak.
Daha önceden inceleme yazısını yazmıştım, bknz: https://otopark.com/forum/threads/2013-ford-mondeo-selective-mk4-inceleme.15065/
Merak ettiğiniz şeyleri bu konu altında yazabilirsiniz.
Alım süreci:
Almadan önce 2011 Kia Cee'd SW'miz vardı, kmsinin yüksek olması, kondisyonunun bozulmaya başlaması ve donanım olarak az gelmesinden dolayı satmaya karar verip Mondeo'lara bakmaya başladık.
Aslında Mondeo'yu ilk başta 2018 sonlarında almayı planlıyorduk ama çevreden olumlu görüşler alamamak ve karşısında 0 araç alma durumu da olduğu için almamıştık, 2023 yılında durumların biraz daha düzelmesiyle beraber tekrardan Mondeo'ya yönelip Selective 1.6 dizel versiyonlarına bakmaya başladık.
Süreç içerisinde bir çok araç gördük ama kimisiyle düzgün pazarlık yapamadık, kimisinde aracın airbagleri patlak olması gibi etkenlerden dolayı doğru aracı bulamamıştık.
En sonunda annemin de ilanlara bakması sonucu şuanki araca yönelmiş olduk. Hem kondisyonu düzgün duruyor, hem çok değişen boyanan parçası yok, hem 2.0 dizeldi hem de 2013 modeldi. Yani olabilecek çoğu iyi koşullara sahipti, km ise 207k idi. Sonucunda babam araç sahibine kapora gönderip 1 hafta sonrasında aracı almaya Ankara'ya gitti.
Tabi bilmediği bir şey vardı, o da aracın otomatik olmasıydı. Bunu söylemem üzerine biraz düşündü ama yine de almaya gitti.
Aracın ilan fotoları böyleydi (uzun ekran kaydı uyarısı);

1 değişen 3 boya bilgisi ile gitti babam,
ekspere soktuğu vakit çamurluklarda da boya olduğu öğrenildi, ama büyük problem olmadığı için biraz daha pazarlıkla anlaştılar ve 2023 Mart için 515.000 ₺ gibi bir fiyata alınmış oldu araç.
Lakin noterde bir pürüz çıkmıştı, o da aracın muayenesinin 3 ay gecikmiş olmasıydı. Bunun üzerine randevu alıp satış günü içinde araç muayeneye giriyor ve tek seferde geçiyor (çift egzozların, body kit parçalarının olmasına rağmen). Muayene parası satıcıdan karşılandı tabi.
Böylece 2013 model 2.0 TDCI (163hp) motorlu Powershift şanzımanlı Selective paket Mondeo'muz olmuş oldu,
Alım süreci böyleydi.
Benim çektiğim ilk fotosu;

2023'te yaşananlar:
1-)
Babam aracı aldığı gibi direkt İstanbul'a geldi tabi. Hava karla karışık yağmur ve akşam saatleriydi. Eve geldiğinde ise hava karanlıktı.
Aracı garaja park ederken park sensörünün çalışmaması üzerine aracın bagaj kapağındaki sağ stopunu duvara vuruyor (Nazarlık burada çıkmış oldu yani).
Stop kırıldığı için doğal olarak en kısa sürede yenisiyle - çıkma parça - ile 4500 ₺'ye değiştirdik.
Çalışmayan park sensörü ise kendine gelip bir süre çalıştı tabi

2-)
Aracı bakım için yıllardır tanıdığımız ustamıza götürdük. Aracın bakımı yeni yapılmış olduğu için bakıma ihtiyacı yoktu. Sadece arka fren disk-balataların değişmesi gerekiyormuş. Onları bosch marka alıp taktırdık. Kaç ₺ hatırlamıyorum ama ötme felan yapmıyor.
3-)
Nisan ayı gelmesi üzerine yeni lastik almak gerekti ve lastiklerin sürekli tak çıkar olmaması için yeni jant takımı da alma ihtiyacı oldu.
Birlas bayisinden 2022 üretimi set Lassa Driveways (pişmanlık bana göre) ve CMS üretimi jant takımı aldık. O dönem 20k ₺ gibi bir tutar çıkmıştı komple set için.
Fotosu;

4-)
Haziran ayında Ordu'ya gidecektik, gitmeden önce dengesiz çalışan park sensörünü kontrol için Ümraniye oto sanayide oto-elektrikçiye aracı bıraktık, sonucunda arkada 1 tane park sensörünün kablosu koptuğu için sistem kendini devre dışı bırakıyormuş, kablo tamiri sonrası sistem düzeldi.
5-)
a-) Ordu'ya giderken bayram trafiğine kalmıştık, bolu dağından sonraki dinlenme tesisinde durup tekrardan yola çıkmak için araca bindik. Araba çalışır vaziyetteyken bir anda stop edip 1dk falan çalışmadı. Ne olduğunu o esnada anlamamıştık ama araç çalışınca ve tekrardan aynısını yapmayınca yola koyulduk tekrardan.
Köye geldiğimizde herhangi bir problem yoktu. Araç 2 gün boyunca eğimde kalacak şekilde yattı.
b-) Araçtan bir şey almak için kilit açma tuşuna basınca aynaların yavaş açıldığını fark ettim, tekrardan kapatıp açtığım vakit aynalar iyice yavaşladı ve en sonda tepki vermemeye başladı. Hiç tepki vermeyince akünün bittiğini fark ettim.
Aracı şöför kapısından açıp kontrol ettiğimde iç aksamlarının da tepki vermediğini görünce akünün bittiğinden iyice emin oldum ve babama söyledim, takviye yapmak dışında başka bir seçenek yoktu o anlık.
Tabi o esnada Focus da bizimleydi, mondeonun bagajından takviye kablolarını alıp iki aracı birbirine bağladık.
5dk civarı takviye sonrası Mondeo'yu tek marşta çalıştırabildik ve bir süre şarj olacak şekilde bıraktık.
O esnada sunroof perdesinin de ıslak olduğunu fark ettim.
Sonraki süreçte aracın aküsü sürekli bitmesin diye kutup başını söküp kullanacağımız vakit tekrardan takıyorduk. İstanbula dönene kadar öyle idare ettik Ordu'da.
c-) Malumunuz köy yolları bozuk olması ve olmadık yerde yola gömülü taş olmasından kaynaklı lastik yarma ihtimaliniz var.
4 kişi davete giderken ve babamın aracı yeni yeni tanımasıyla beraber biraz hızlı gidiyorduk (virajlı - yokuşlu - toprak çakıllı yol), düzlüğe gelince bir anda PSSSS sesi geldi ve babamın söylemesi üzerine lastiğin patladığını fark ettik,
Araçtan inip baktığımızda arka sol lastiğin yanaktan yarıldığını gördük, aynı bıçak kesmiş gibi 10cm kesik vardı,
bknz; (fotoda tam gözükmüyor)

aracı kenara bir noktaya bırakıp davete gittik, davetten döndüğümüzde lastiği değiştirmeye çalıştık.
3 tane bijonu sökebildik lakin 2 tanesi gram oynamıyordu,
fotodan göründüğü gibi 1 tane bijon anahtarı yamuldu, babamla benim aynı anda üstüne çıkmasına dayanamadı (180kg total),
bir başka bijon anahtarını kilitlemeyi unuttuğum için elimde kırıldı,
elimizde anahtar kalmayınca babam çevreden yardım istemeye gitti,
O esnada 1 tane bijonu güç bela sökebildim,
Yardım gelmesi üzerine son bijonu da söküp yedek lastiği takabildik,
Yeni lastik alana kadar yedek lastikle dolaştık, patlayan lastik yerine 2700₺ 2022 Lassa sportways aldık internetten, onu takıp normal yaşantımıza devam ettik.
6-)
Sunrooftan su almasının nedeni gider kanallarının tıkalı olmasından kaynaklıymış, sunroofçuya biraz para ateşleyip o durumu da çözdük, bir daha su alma durumu yaşamadık.
7-)
Akünün bitme nedenini bir süre (2-3 ay yaklaşık) çözemedik. Alternator, dinamo falan kontrol edildi, hiç sıkıntı yok. Kaçak testinde kaçak gözükmüyor. 2 defa Varta akü ile değişim yapıldı (biri garantiden değişti sorun mu var diye - yokmuş).
Sorunu bulamayınca en son park sensörünü yaptırdığımız yere aracı bıraktık. 1 hafta sonrasında sorunun neyden kaynaklandığı bulundu,
Orijinal Sony teypi sürekli güç çekiyormuş, bundan dolayı aküyü bitiyormuş, teybin sigortasını söküp 1 hafta beklediğimizde araç tek marşta çalıştı.
Sonrasında Carvocal'den yeni teyp aldık ve eski teypi rafa kaldırdık. Bir daha akü bitme durumu yaşanmadı.
2024'te yaşananlar:
1-)
Mart ayında aracı bakıma soktuk, hem 10k km yapmıştık hem de tam 1 sene geçmişti. Bakımdan önceki hafta kocaelinde geçirdiğim sürede farların mutlaka yenilenmesi gerektiğini söyledim babama, çünkü farlar mesefa olarak iyi olsada kuvvet açısından aşırı sönük yanıyordu,
örnek videolar:
a-)
bakımda motor yağı, filtreler gibi standart şeyler değişti, ekstra olarak şanzıman yağının da değişmesini istedim. Ustanın dediğine göre yağın rengi metalik ve yanık kokuyormuş. Hangi yağ kullanıldı bilmiyorum ama eskisi boşaltılıp 7 litre yağ konulmuş (yağ filtresinin değişmediğini 2 ay sonrasında öğreniyoruz), kalibrasyon yapıldı mı bilmiyorum.
b-)
farlara mercek temizliği, cam temizliği gibi şeyler yapıldı. Uzun ve kısa far ampulleri Photon marka ledler ile değişti. Aydınlatma aşırı derece fark etti ve düzgün ayarını yapabilmişler. Karşıdan gelen araçlardan selektör yemedik pek.
tabi camı sökerken kenarlarını kırmışlar, o yüzden az da olsa su alıp buhar yapıyor far,
bknz:

total ödenen para 14.500 ₺ oldu,
2-)
Yine haziran gibi uzun yola çıktık, İstanbul - Maraş - Ordu - Istanbul olacak şekilde uzun bir rota,
Maraş'a ilk gittiğimizde sıkıntı olmadı lakin bir gün ziyarete gittiğimizde yerde aracı yokuşa park etmiştim, yük şanzımana binmeyecek şekilde ayarlayıp öyle terk ettim aracı.
Yaklaşık 4 saat sonrasında otele gitmek için araca bindim ve ekranda "vites kutusu sınırlı işlev" uyarısı verip şanzıman kendini boşa aldı, D veya R konumunda boş çeviriyordu araç. Aracı kapatıp tekrar çalıştırdığımda vites kendine geldi ama ekranda motor arıza lambası yanıyordu bu sefer.
Kontrol için bölgedeki sanayiye ve servise götürdük. Kimisi mekatronik, kimisi yağ filtresi, kimisi başka şeyler dedi, yani kesin neyden kaynaklı olduğunu şanzımanı indirip sökmeden öğrenemeyeceğimiz belliydi. Ustamıza sorduğumuzda yağ filtresini değiştirmediğini öğrendik o esnada.
Hata kodlarını sildirip yolumuza devam ettik, tabi hata kodunun fotoğrafını çekemedik ama bir daha aynı uyarıyı vermedi araba.
Bununla beraberinde bir sorun doğdu, şanzıman sıcakken 2. vitesten 1. vitese geçerken pat diye geçmeye başladı. Şanzıman bu vakadan önce bunu çok yapmıyordu, hafiften yapıyordu ama uyarıdan sonra daha sert olmaya başladı.
İstanbul'a geldikten sonra bir senaryo almadık çünkü sadece şanzıman sıcakken bu olay oluyordu, önümüzdeki bakımda tekrardan yağ - yağ filtresi değişimi, kalibrasyon ayarları gibi şeyleri yaptıracağız. Ondan sonra çözülür diye umuyoruz.
3-)
(Eylül ayı)
Abimin isteği üzerine Mondeo ile Anneme sürüş eğitimi vermiş bizimkiler, yer trafiğe kapalı alan (otopark),
babam otoparkın içinde arabanın geçebileceği boyutta ağaçlık alan görmüş, annemi oraya yönlendirip oradan geçmesini istemiş (babam dışarıda, abim annemin yanında),
Ilk seferde annem güzel geçmiş, ikinci seferde ise 110k ₺'lik tramer göz kırpmış,
15 ile giderken dönüşü dar aldığı için sağ kapıyı ağaca ezdiriyor ve araba o şekilde kalıyor. İçeriden çok bir şey hissedilmese de dışarda yerinden çıkmış ayna, kırılmış kapı kolu, içine göçmüş kapı babamla bakışıyor,
bknz:


bu ufak çaplı kazada ayna kasası, kapı kolu, kapı sacı ve gergi kolları değişiyor, kasko tarafından özel serviste 1 ay gibi sürede yapıldı,
aynı zamanda kötü durumda olan ön-arka tampon boyasını babam o serviste 8k ₺ paraya boyatıyor,
lakin experin çıkardığı rapora nazaran yapılan işlem sayısı az, yani yapılmamış şeyler yapılmış gibi gözükmüş, buna bağlı tramer biraz daha yüksek işlenecek.
Babam bunu fark edince durumu bildiriyor, özel servis tamponlar için ödediğimiz boya parasını geri gönderdi + rot ayarı + bazı dekoratif kusurları farklı zamanlarda düzelttiler (marşpiyel boyama, krom çerçeve değişimi gibi),
sonucunda 110k'lık bir tramerin işlenmesi bekleniliyor hâlen daha.
4-)
Bir sabah ablamı bir yere bırakmak için yola çıktım, önceki gün hava sıcak, o gün hava 3 dereceydi ve önceki gün lastik değişimi yapmıştık.
O gün geçtiğim ilk kasisten (hız 15 km/h) sol ön taraftan çok kalın " loğk luğk " ve takırdama sesi geldi. Ilk başta ne olduğunu anlamadım, sonrasında geçtiğim her kasisten aynı düzeyde ses gelmeye başladı.
Bu durum hâlâ daha devam ediyor. Sorun sol ön amortisörün patlamasıymış. Bundan dolayı ses yapıyor ve virajlarda araç yalpalanıyor. Bakımda amortisör değişecek.
Sesin videosu;
2025'te yaşananlar:
1-)
Park sensörü tampon boyatmadan sonra dengesiz çalışmaya başlamıştı tekrardan, bir kaç defa kontrol ettiklerinde özel servis bir şey bulamamıştı,
o yüzden park sensörü önceden yaptırdığımız yere gidip durumu düzelttirdik. Ön park sensörlerinden birinin kablosu zarar gördüğü için bazen çalışıp bazen çalışmıyordu. 3 saatlik işçilik sonucu sorun düzeldi.
2-)
Park sensörünü yaptırmaya giderken aracın kadran ve teypinin çalışmadığını fark ettik. Sensörü yapan usta OBD cihazını bağladığı vakit geri geldi her ikisi de. Usta teypten kaynaklı olabilir dedi.
Teybi aldığımız yere gittik, kontrol edip baktılar, problem göremediler. Bi' daha tekrarlanırsa teypi garantiye yollarız dediler, biz de tamam diyip çıktık.
Sonrasında bu durum tekrarlandı (acil uzun yola çıkacağı için teypi göndermedik), aynı zamanda geri vites lambasından biri çalışmadığı için babam sanayiye gidip gösterdi,
Sigortada, aküde problem olmadığı için neyden kaynaklandığı bulunamadı, ustanın tavsiyesi üzerine tam Bostancı'ya gidecekken son gittiği yerde bi' ustanın çocuğu beyinden kaynaklı olabilir demiş.
Ana beyni söküp kontrol ettiklerinde bazı soketlerin oksitlendiğini görmüşler. Onları temizledikten sonra sorun çözüldü. Kaç ₺ verdi hatırlamıyorum ama 1k civarı olması lazım.
3-)
Babam uzun yoldan geldikten bir süre sonra bagaj kapağı açılamamaya başlamıştı. Hem bagajın üstündeki stoplar düzgün yanmıyor (gidip-geliyor) hem de sis lambası açıldığı vakit 'sis lambası patlak' + 'bagaj kapağı açık' uyarısı veriyordu, lambayı kapatınca uyarı gidiyordu,
durumun videosu şu şekildeydi;
Çözümü ise oldukça basitmiş, bagaj kapağına giden kablo tesisatında dışarda kalan dirsek kısmında 1 tane kablo kopmuş, tabi bu kablo kopuğunu bulmak için önce arka koltuktan bagaja girip kapağın kaplamasını söküp bagajın kilidini kapaktan kurtarmak gerekiyor, anca o şekilde bagajı mekanik olarak açabiliyorsunuz (kol koymamışlar direkt elektronik),
neyse efendim biz elektrikçide kabloya ek yapınca sorun düzeldi
kopan kablo;

4-)
Şuanlık son olan vakaya gelebiliriz,
geçen hafta babamın geçirdiği yoğun bir gün sonunda dedemi amcama bırakıyor, aracı park ettiği bölgede aracın sağ arka tekerine içi delikli bir vida giriyor,
tabi babam yola çıktıktan kısa bir süre sonra aracın yalpalıdığını fark ediyor ve sağa çekip baktığında arka sağ tekerin indiğini görüyor. Bir şekilde lastiği şişirip eve kadar geliyor.
Ertesi gün lastikçiye gidip lastiği kontrol ettiğinde vidanın nasıl bir şey olduğunu görüyor, vidayı çıkarıp tekere yama yapıyorlar lakin lastiğin iç yanakları balon yapmış. Doğal olarak lastik çöp olduğu için 4k ₺'ye 1 tane Kormoran Snow lastik sipariş verdik (diğerleriyle aynı),
Lastik geçtiğimiz hafta değişti, önceki lastiğin içi şu şekilde;

Kısaca aklıma gelen yaşadığımız ve yaptıklarımızdan bahsettim

önümüzdeki hafta aracı kapsamlı bir şekilde bakıma sokacağız, yapılacaklar listesi;

Bazı şeyler yıldan dolayı, bazıları problem olduğu için yapılacak.
Aracı seviyoruz, her ne kadar spesifik şeyler yaşamış olsak da bazı eksileri olsa da günün sonunda güzel vakit geçirebiliyoruz. Sonraki araç yine bunun ayarında olur diye tahmin ediyorum (şuanlık satma fikri yok

Okuyabilen herkese teşekkürler. Yine yapılan işlemleri yazacağım bir konu olacak.