Devletin aldığı meşru Vergi ile Karaborsayı aynı paragrafta kullanmak Karaborsacı Mafyaların işine gelmekten başka hiçbir şeye yaramaz. İkisi bambaşkadır
Ayrıca bu ülkede karaborsacıların yarattığı fahiş köpüğü saymazsak otomobil her daim böyleydi.
Yıl 2006:
Golf 1.9tdi 105hp midline triptronik 48.950 YTL Asgari ücret 531 YTL yani 90 asgari ücret
En ucuz versiyon Polo 46 Asgari ücretmiş
Yıl 2020:
Golf 1.5 TSi ACT Comfortline DSG 246.000 TL
46 Asgari ücret 106.000TL
Yani öyle pek değişen bir durum yok. Ben bu ülkede Otomobilin ucuz olduğunu görmedim
Bayilerde araç olsa ve Karaborsa haline gelmese %55 ÖTV asla sorun olmaz kapış kapış satılır. Hele ÖTV olmasın bu ülkede Otomobil satışları PATLAR Cari açığı düşünemiyorum
Otomobil Satışları:
2002: 91,000
2017: 723,000
Beyaz Eşya Satışları:
2002: 2,500,000
2017: 8,500,000
Traktör Satışları:
2002: 6,322
2017: 72,909
TÜFE: %15.85. ÜFE: %25
Bu, Üretici maliyetini fiyatına yansıtabiliyor, hatta kar marjını arttırabiliyor, piyasa alıyor demektir.
Devletlerin aldığı verginin meşruluğu tartışılır. Devlet vergi miktarını hesaplarken kimseyle anlaşma yapıp rızasını almıyor. Razı olana meşru gelir, razı olmayana gayri meşru gelir. Sen devlet olarak dersin ki kardeşim ben sana yerli mal sunuyorum, üstelik bunu da düzgün fiyattan sunuyorum. Yani almak istediğin ithal malın bir alternatifi var. İster daha pahalı fiyattan ithali alırsın, ister uygun fiyattan yerliyi alırsın demiyor. Alabileceğin tek mal var o da ithal. Onun da fiyatını ben yükseltiyorum diyor. Bunun fırsatçılıktan başka bir adı yoktur.
Ben otomobil geçmiş yıllarda uygundu demedim. Bu ülkede otomobil hep pahalıydı. Dün de bunu eleştirdim, bugün de eleştirdim. 1980'lerde murat 124 mü alayım ev mi alayım sorusu vardı. Murat 124 almak isteyen 1 yıl sıra beklerdi. Bugün de durum pek farklı değil. O yüzden otomobil hiç bir zaman uygun olmadığı gibi bugün de değil. Bunun da tek sorumlusu ekonomik sistemin sağlayacılarıdır.
Ayrıca yıllar içinde bir ürünün satış miktarını fiyat kadar etkileyen en önemli faktörlerin bazıları nüfus, üretim hacmi, üretim çeşitliliği ve ihtiyaç analizidir. X malının yıllar içindeki satış miktarını belirlerken fiyat eğrisiyle beraber bu tarz faktörlerin de hesaplanması gerekmektedir.
Ben demiyorum ki ötv olmasın. Vergi her ülkede olduğu gibi bu ülkede de olacak. Ama ilk paragrafta belirttiğim gibi ithal malın yerine, onun dengi bir yerli ürün sunarsın, fiyat rekabeti olur, o zaman dersin ki ben devlet olarak sana ithal malın yerlisini sunuyorum. İthal malın da vergisi haliyle yüksek. Ama sen alternatifini sunmadan seçebileceğim tek tercihi bana yüksek vergi oranıyla sunduğun vakit iş başka noktaya kayıyor. Tabi fiyat artışının tek kalemi vergiler değil. 7-8 birim dövizin, 1 birim TL'ye denk gelmesi de almak zorunda olduğumuz ithal malın fiyatını vergilerle beraber uçuruyor. Tıpkı vergi meselesinde olduğu gibi döviz - TL dengesi de ekonomik sistemin yönetiminden geçiyor.
Benim ilk yorumumda da bahsettiğim üzere 2.el fiyatları galericiler yüzünden bu halde değil. Bunu önce iyi anlamak gerekiyor. Galericilerin önü kesilse de vatandaş hiç bir zaman olması gereken fiyattan otomobil sahibi olamayacak.