Dizelin gelecekte yeri yok. Bu durumun gerçekleşmesi tabii ki Türkiye'de biraz daha uzun sürecektir ama eninde sonunda olacak. Zihniyet ne şekilde değişir bilemeyiz ancak bu zihniyet devam ettiği sürece direkt olarak dizelin yasaklanması şeklinde değil de, yeterli talep olmadığı için markaların dizel motor ar-gesine yatırım yapmayıp, standartları tutturmakla uğraşmayıp üretimden kaldırması nedeniyle olacağını düşünüyorum.
Çevremde benzinliden şikayet edenler, kötüleyenler dikkat ettiğim kadarıyla ayağına hakim olamayan, akıcı sürüş yapmayan (gaz-gaz-gaz-fren-fren-fren sürüşü benimseyen) kişiler. Böyle senaryolarda makul tüketim benzinli araçlar sunamıyor doğru, ancak günümüzde bir çok benzinli araç düzgün kullanıldığında dizel araca yakın tüketim sunuyor. Bakım giderleri vs. ile daha mantıklı bir seçenek hâlini alabilir (kullanılan yere, kullanılan kmye göre değişir).
Toyota Türkiye'nin CEO'su dediği gibi, hibrit geleceğin değil bugünün teknolojisi. 21-22 yıldır üretilen, milyonlarca satmış bir teknoloji. Gelecekte yerini elektrikli araçlara bırakacak. Ancak bu geçiş süreci pek kısa olmayacak. Çünkü bunu karşılayacak elektrik altyapısını kurmak ciddi bir maliyet.
Şu an için bu dönüşümü Norveç gayet iyi yapıyor. Geçen yıl satılan arabaların %52'si tamamen elektrikliydi (bu yıl şimdiye kadar olan süreçte %60'a kadar çıktı diye okumuştum). 2025 yılından itibaren ülkelerinde fosil yakıtlı araç satışı kalmayacak ancak böyle giderse o yıla kadar fosil yakıtlı araca para veren insan kalmayacak sanırım.
Norveç elektrikli araçların artmasıyla artan talebi karşılamak için 20 yıl içinde 11 milyar Norveç kronu (1.27 milyar euro) yatırım yapacak.