Virajlar

  • Konuyu başlatan Konuyu başlatan Goktug
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Valla bunların hiç birini düşünmüyorum , arabamla okadar bütünleştimki ne eğimmiş ne hızmış ne oversteermış ne lift ofmuş , araba kaymayamı başladı tek yapmam gereken gitmek istediğim yere bakmak , kayıpta bariyere bakarsanız bariyere girersiniz , bunu motorcular daha iyi bilir "bakış" , bakış otomobildede geçerlidir , insanın bilinçaltı ve tecrübesiyle tehlike anında tehlikeye değilde kaçacak alana baktığınız zaman vücudunuz arabayı toplamak için gerekli tepkiyi veriyor hiç bişi yapmanıza gerek yok
Gereken tepki kısmına katılıyorum, hangimiz düşünerek araç kullanıyoruz ki reflekslerimiz yönlendiriyor bizi.
 
Viraya yüksek hızda fakat gaza basmadan girmek, yani freni daha az yaparak girmek araca zarar verir mi?
 
Viraya yüksek hızda fakat gaza basmadan girmek, yani freni daha az yaparak girmek araca zarar verir mi?

Viraja girmeden önce gazı ani bir şekilde bıraktığında araban yığılır ve bu dengesizlik viraja doğru kaymana sebep olabilir. Viraja hızlı gireceksen eğer viraja girmeden önce kontrollü bir şekilde gazı azaltıp viraj içinde kontrollü gazı koruyarak virajdan çıkmalısın. Viraj içinde minik fren dokunuşları da yapabilirsin tutarlı olarak. Gazı tamamen bırakmadan hafif frenlemeler yapılabilir viraj içerisinde.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Basri Amca
Gaz fren bir şekilde kurtarılıyor da vites işini kesinlikle şansa bırakmamak lazım. Yeni ehliyetli acemiyim, normalde düzde 50-70-90 kullanırım fakat viraj görünce ister istemez kanım kaynıyor. Geçen günde yol vermeyen bir salak yüzünden kaza yapıyordum. Yapmam normalde ama sinirlendirdi sağladım önüne geçtim, viraja girmeden frene bastım; tam vites düşüreceğim bastım debriyaja aldım boşa takacağım üçe haydaa geçmedi kaldım boşta virajın içinde. Gaz veremeyince üç şerit birden sağa fırladım, viteste olsam normal bir hız kabul edilecek hızda boşta kaldığım için bariyere giriyordum; ki daha önce biri çarptığı için bariyer yok, direk taşlara saplanacaktım. Tam en sağa patlamaya yakın yüklendim gaza topladım.
Sonrasında hakikaten tırstım fakat o an korkup ani bir fren veya direksiyon hareketi yapsaydım ya spin atar ya da kafadan kayıp çarpardım büyük ihtimal. Bakışta çok önemli, kaymama rağmen o an gözüm hâlâ istemsiz şekilde virajın çıkışındaydı.

Otoparkla tanışmam belkide hayatımı kurtardı. Önceden tek bildiğim araç kullanmaktı, Otopark sayesinde duyduğum tekniklerle asıl sürücülüğün ne olduğunu öğrendim.
 
Çok hoş bir başlık olmuş. Sonuna kadar okudum. Ülkemizde sürüclerin biraz "Şurda gaz verem bakam kafa açacahmı" tarzı deneyişleri bazen kötü bitiyor. Önden kaydırmaktan zevk alanlar gerçekten garip insanlar :D Teorik bilgiler mühimdir dostlar.
 
Yazı için teşekkürler.
Otomobilin çekiş özellikleri farkı gözetilmeksizin, yapılması gereken tek bir şey vardır o da viraja girmeden önce yeterli yavaşlamanın sağlanmasıdır. Bir viraja girerken amaç; virajlara hızlı girmek değil o virajdan otomobile hasar vermeden tek parça çıkmak olmalıdır.
Merkezkaç kuvvetini kontrol edebilmek için virajlarda yavaşlamamız gerektiği doğrudur. Ufak bir bilgi ekleyeyim istedim. :)
 
Konuyu açalı 2 yılı geçmiş bu süreçte, teorik bilgiler düzgün yolda işe yaramış olsada, öngörülemeyen faktörler çok şeyi değiştirebiliyor. Akşam saatlerinde gazlarken tam viraj girişinde ters yönden önünüze çıkan bir araç o an (heyecan ve panik faktörü ile beraber) aklınızda en az hasarı alarak kurtulmak için aracınıza nasıl yön vermeniz gerektiğini düşünüyorsunuz, düşünüyorsunuz dediğim saniyelik yani. Sağa döneceğim bir kavşakta(ortada göbek var) bu durumda kaldım, direk refuje doğru kırdım motor freni, el freni derken sağ ön teker refujun üstünden dönerek(tabi içerde ben aracın tamponunu orda bıraktım felan zannediyorum sadece jant çizilerek kurtulduk çok şükür ) sola doğru dönüp durmayı başardım. Demem o ki aracınızı ne kadar iyi tanıdığınız, hissettiğiniz ve anlık karar verme yeteneğiyle ilgili oluyor şehir içinde. Bu yüzden sürdüğünüz araçla bütünleşmek çok önemli, adeta organınız gibi olmalı :)

Vestel_5000_2gb cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Konuyu açalı 2 yılı geçmiş bu süreçte, teorik bilgiler düzgün yolda işe yaramış olsada, öngörülemeyen faktörler çok şeyi değiştirebiliyor. Akşam saatlerinde gazlarken tam viraj girişinde ters yönden önünüze çıkan bir araç o an (heyecan ve panik faktörü ile beraber) aklınızda en az hasarı alarak kurtulmak için aracınıza nasıl yön vermeniz gerektiğini düşünüyorsunuz, düşünüyorsunuz dediğim saniyelik yani. Sağa döneceğim bir kavşakta(ortada göbek var) bu durumda kaldım, direk refuje doğru kırdım motor freni, el freni derken sağ ön teker refujun üstünden dönerek(tabi içerde ben aracın tamponunu orda bıraktım felan zannediyorum sadece jant çizilerek kurtulduk çok şükür ) sola doğru dönüp durmayı başardım. Demem o ki aracınızı ne kadar iyi tanıdığınız, hissettiğiniz ve anlık karar verme yeteneğiyle ilgili oluyor şehir içinde. Bu yüzden sürdüğünüz araçla bütünleşmek çok önemli, adeta organınız gibi olmalı :)

Vestel_5000_2gb cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Bu gün yoros kalesine gideyim dedim epey virajlıymış yolu da baktım boş gazlayarak zevk alarak gidiyorum. Bilmediğim virajlar s viraj vardı bende yine hızımı düşürmeden sağa doğru kapandım ve o anda arabanın arkası geldi ama kontrolsüz bir şekilde eğer vaktiyle oyun oynamamış olsam veya daha önce bilinçli bir şekilde virajlarda arabanın arkasını attırmasam şuan bariyerlerden resim atıyor olurdum. Arka geldi hic beklemediğim bir anda refleks ile kontra yaparak açıyı verdim ama yine de iki yada üçüncü sağ sol da zor durdum. Lastiğin önemini anladım bir kez daha..
 
merhabalar, genel olarak faydalı bilgiler var fakat önden çekişli araba önden kayar veya arkadan itişli araba arkadan kayar gibi ifadeler doğru değildir.

her araba önden veya arkadan kayabilir bu tamamen sizi ağırlık dağlımını nasıl yönettiğiniz ile alakalı bir durum.

örnek: önden motorlu ve önden çekişli bir araba mesela opel astra olsun, viraja trail braking ile girdiniz ve freni biraz geç bıraktınız veya daha içeri limitin ötesinde taşıdınız diyelim. Ağırlık önde olduğu ve direksiyon de viraj apex e doğru açısı arttığı için dönme momentumu ile arkası hafifleyen arabanın arkadan kaymaya başlaması daha olası.

diğer örnek: bmw 320 var mesela (%50-50 ağırlık dağlımı tabiki) viraj içinde apex den sonra çıkışta gazı erken açtınız diyelim , ağırlık arkaya transfer oldu ön tekerlek üzerindeki yük azaldığı için ve tekerler hala virajı dönmeye çalıştığı için kafadan kaymaya sebep olabilir gayet

sonuç: Otoyollarda limitte gitmek diğer yazan arkadaşların da söylediği gibi olası bir tehlike anında sizi çaresiz bırakır. limitte giden bir arabada ne fren yapacak lastik tutunması kalmıştır ne de daha fazla yön değiştirecek. Bu tarz teknikleri geliştirmek için en uygun ve ucuz yer go-kart veya sim dir.
otoyollarda en güvenli sürüş viraja girmeden önce yavaşlayıp viraj içinde dengeli gaz ile dönmek desek doğrudur sanırım.

saygılar..
 
  • Beğeni
Tepkiler: Maganda ve bt
merhabalar, genel olarak faydalı bilgiler var fakat önden çekişli araba önden kayar veya arkadan itişli araba arkadan kayar gibi ifadeler doğru değildir.

her araba önden veya arkadan kayabilir bu tamamen sizi ağırlık dağlımını nasıl yönettiğiniz ile alakalı bir durum.

örnek: önden motorlu ve önden çekişli bir araba mesela opel astra olsun, viraja trail braking ile girdiniz ve freni biraz geç bıraktınız veya daha içeri limitin ötesinde taşıdınız diyelim. Ağırlık önde olduğu ve direksiyon de viraj apex e doğru açısı arttığı için dönme momentumu ile arkası hafifleyen arabanın arkadan kaymaya başlaması daha olası.

diğer örnek: bmw 320 var mesela (%50-50 ağırlık dağlımı tabiki) viraj içinde apex den sonra çıkışta gazı erken açtınız diyelim , ağırlık arkaya transfer oldu ön tekerlek üzerindeki yük azaldığı için ve tekerler hala virajı dönmeye çalıştığı için kafadan kaymaya sebep olabilir gayet


Merhaba, evet doğrudur, kaymanın nereden olacağını aracın yüzde yüz olarak tahrik biçimi karar vermez.Ama genel bir dağılım mevcuttur, trail braking oversteeri arkadan itişli araçla da pek ala yapabilirsiniz.

İkinci yazdığınız E36 senaryosunda da araç yanal momentuma dayanamaz ileri-geri g kuvvetinden daha ziyade yanal g kuvveti arkadan itiş aracın gazlama sırasında kopmasına sebebiyet verirse, ikinci yazdığınız gibi ön tekerler boşa dönüp önden kaymak yerine yanal g kuvveti sayesinde arkadan açılacaktır.

Kısacası büyük oranda size katılıyorum fakat fiziksel bir sınırı var çekiş türlerinin, kayma olarak genel dağılımı belirleyebilirler, bunu atlamamak gerekiyor.

Ağırlık dağılımındaki avantaja değinmemize gerek dahi yok, hepimiz biliyoruz.

Konuyu da yeni gördüm güzel bilgiler.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: Maganda
Merhaba, evet doğrudur, kaymanın nereden olacağını aracın yüzde yüz olarak tahrik biçimi karar vermez.Ama genel bir dağılım mevcuttur, trail braking oversteeri arkadan itişli araçla da pek ala yapabilirsiniz.

İkinci yazdığınız E36 senaryosunda da araç yanal momentuma dayanamaz ileri-geri g kuvvetinden daha ziyade yanal g kuvveti arkadan itiş aracın gazlama sırasında kopmasına sebebiyet verirse, ikinci yazdığınız gibi ön tekerler boşa dönüp önden kaymak yerine yanal g kuvveti sayesinde arkadan açılacaktır.

Kısacası büyük oranda size katılıyorum fakat fiziksel bir sınırı var çekiş türlerinin, kayma olarak genel dağılımı belirleyebilirler, bunu atlamamak gerekiyor.

Ağırlık dağılımındaki avantaja değinmemize gerek dahi yok, hepimiz biliyoruz.

Konuyu da yeni gördüm güzel bilgiler.

efendim, bu verdiğim örnekleri her tür araba için ortak olarak söyledim, her tür arabada her tür tepki ile karşılaşmak mümkün demek istiyorum.

ikinci olarak bahsettiğim araba e36 değil genel olarak bmw 3 serisi ama öyle olsun diyelim(benim kullandığım e46 idi) denemek serbest. viraj içinde gazı fazla açın bakın bakalım arabanın burnu nasıl dışarı açılıyor. Ama arkası gelsin diyorsanız bir sol ayak freni arkasından gaz verirseniz bu sefer arakası pek ala dönmeye başlıyor. Aslında bunlar karting araçlarında da çok rahat denenebilir. hızlı dönmeye çalıştığınız bir virajda gazı kesmeden arttırırsanız önden kayarsınız genel olarak.

kayma olarak genel dağlımı belirleyebilirler kısmı doğru ama bu araçtan dolayı değil genel sürücü profiliden kaynaklanıyor bence. yoksa tabiki önden çekişli bir araçtan viraj da ne kadar gaza basarsan bas arkası atmayacak.
iyi günler dilerim.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Mt.Akina
Abi 2 yıllık sürücüyüm Beykoz’da giderken ani bir viraj var sürekli geçtiğim yoldu araçta aynıydı ama lastikler farklıydı normalde sol ayak freni yapsam dahi bozamadığım aracı yolda çok az bir frenleyip bozmaya çalıştığımda arkası çok feci gelmişti. O an lastiğin bir araçta hayati öneme sahip olduğunu kendim tecrübe ettim.
Güç olmadığından heralde ama virajda direksiyonu kırıp dip gaz yaptığımda yol çok kötü değil ve lastik iyi ise kafası açılmıyor. 1.6 TDI 115 HP.
Lastik en önemli şey bence.
 
efendim, bu verdiğim örnekleri her tür araba için ortak olarak söyledim, her tür arabada her tür tepki ile karşılaşmak mümkün demek istiyorum.

ikinci olarak bahsettiğim araba e36 değil genel olarak bmw 3 serisi ama öyle olsun diyelim(benim kullandığım e46 idi) denemek serbest. viraj içinde gazı fazla açın bakın bakalım arabanın burnu nasıl dışarı açılıyor. Ama arkası gelsin diyorsanız bir sol ayak freni arkasından gaz verirseniz bu sefer arakası pek ala dönmeye başlıyor. Aslında bunlar karting araçlarında da çok rahat denenebilir. hızlı dönmeye çalıştığınız bir virajda gazı kesmeden arttırırsanız önden kayarsınız genel olarak.

kayma olarak genel dağlımı belirleyebilirler kısmı doğru ama bu araçtan dolayı değil genel sürücü profiliden kaynaklanıyor bence. yoksa tabiki önden çekişli bir araçtan viraj da ne kadar gaza basarsan bas arkası atmayacak.
iyi günler dilerim.
Ben de iyi günler dilerim, viraj içerisinde gaza oturduğumda ben arkasını getirebiliyorum. Bu arada sizin de dediğiniz gibi arabasından arabasına aslfalttan asfalta sürücüden sürücüye değişen bir durum. Keyifli pazarlar.
 
Olay tamamen tekerlerin tutuş limitiyle alakalı, motor freniyle allah gibi de dönülüyor spin de atılıyor.
Ben kafadan kaydım ben ölüyodum ben yanladım denilecek bşr şey değil, şartlar nasılsa, hangi tekerde ne kadar tutuş varsa olaylar ona göre şekillenir.
 
Bide yokuş aşağı hızlı olcam diye zorlamayın dengeyi çok kolay bozabiliyorsunuz.
4 sene önce hiçbir şey bilmiyormuşum, şimdi yokuş yukarı eğim fazlaysa ve otomobil ortalama üstü yetenekli değilse gazlamam.
Fazla tehlikeli olduğunu düşünüyorum, iniş yapmak frenler tütene kadar en güvenli eğlenme şekli.
 
Son düzenleme:
Olay tamamen tekerlerin tutuş limitiyle alakalı, motor freniyle allah gibi de dönülüyor spin de atılıyor.
Ben kafadan kaydım ben ölüyodum ben yanladım denilecek bşr şey değil, şartlar nasılsa, hangi tekerde ne kadar tutuş varsa olaylar ona göre şekillenir.
Tekerdeki tutuşu belirleyen onlarca etken var, sürücüden tutun da aracın ağırlığına ağırlıktan tutunda bu ağırlığı nasıl dengeleyeceğini ayarlayan süspansiyona kadar onlarca-yüzlerce değişken var.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Kagan
Tekerdeki tutuşu belirleyen onlarca etken var, sürücüden tutun da aracın ağırlığına ağırlıktan tutunda bu ağırlığı nasıl dengeleyeceğini ayarlayan süspansiyona kadar onlarca-yüzlerce değişken var.
Sonuç olarak eşittir yol tutuş, karşısındaki motor gücü momentum vs değerler geçerse o lastik kayar.
Süspansiyon sistemi de aero body de bu denklemde, sonuç hep aynı olacak
 
  • Beğeni
Tepkiler: Mt.Akina