Bugünkü konumuz
Intercooler su spreyi & yağ sıcaklık sensörü montajı.
Bir kaç hafta önce aliexpress'ten aşağıdakileri sipariş etmiştim:
Malumunuz, arabada büyük intercooler var. Ama yaz sıcaklarında da büyük cooler bir yere kadar fayda ediyor, özellikle pist ortamında. Büyük cooler iat'yi stabil tutmayı her koşulda sağlıyor, ama hava çok sıcaksa, 45C altı iat ölçümü görülemiyor.
Yüksek hava sıcaklığında iat'yi düşürmek için, biraz da meraktan tabi, subaru impreza sti'ların bazı modellerindeki gibi intercooler su spreyi yapalım dedik.
Sprey için aliex'ten su motoru, depo, nozzle içeren paketi aldık. Ama tabi sadece bu paket yeterli değildi. İşi hakkıyla yapmak için, biraz da olsa akıllı bir kontrol ünitesi lazımdı. Bunun için de yarış arabası motor çalıştırma tuş takımını aldım. Bir de tabi arka plandaki gizli kahraman, röle içeren ve timer fonksiyonu ile bu röleyi kontrol eden bir elektronik kart buldum ofisten. İlgili yazılımcı arkadaşlardan da rica ettim, karta elektrik verildiğinden itibaren sonsuz döngü şeklinde röleyi 2 saniye ON, 8 saniye OFF şeklinde çalışacak basit bir yazılım yaptık.
Kurulum için, dün sabahtan babamın dükkanında işe koyuldum. Öncelikle tamponu söktük ve su deposunu takacak yer aradık. Bu iş için sağ ön çaprazda tampon içinde güzel bir boşluk vardı. Depo çok aşağıda olduğundan, depo ucuna baya bildiğiniz tarımsal sulamada kullanılan güzel, sağlam ve sarı renkte bir su borusu taktık
Borunun ucuna bir tapa ile kapak sorununu da çözdük. Boru, her ne kadar depoya sıkı geçme olsa da, bolca silikon basarak, borunun sağlamlığını da garanti ettik.
Su deposunu taşıyacak güzel bir braket yapıp, depoyu sabitledik. Garanti olsun diye, depoyu muhtelif noktalarından cırt kelepçe ile etrafa tutturduk. Deponun kendisi ve ek su borusu yaklaşık 2lt'lik bir hacmi oldu.
Ardından da su pompası çıkışında ince boru ile nozzle'ları taktık. Hatta nozzlelar için özel bir çift braket ile tam olarak intercooler üzerine iki noktadan sprey yapmasını garanti altına aldık.
Buraya kadar olan ilgili fotolar:
Sonrasında da iş yağ sensörünün montajına geldi. Ben doğrusu Mito'nun yağ filtresini teneke tip zannediyordum, o sebeple sandwich plate almıştım. Ama arabayı lifte çıkarıp filtrenin karton tip olduğunu görünce, sandwich plate iş görmez oldu. Sıcaklık sensörünü nereye takarız diye alternatifleri düşünürken, tornacı abimizin desteği ile, arabanın orijinal yağ basınç sensörünün takıldığı noktaya T şeklinde bir uzatma yapıldı, o uzatmanın üstüne de sıcaklık sensörünü ve orijinal basınç sensörünü birlikte montajlarık, cuk oldu, güzel oldu. Sızdırmazlık testleri falan da yapıp, güzelce bu işi de tamamladık.
Bundan sonrasında da artık kablolama işine başladık. Bu iş özellikle 200C üstü sıcaklıklara dayanabilen örgülü kablo almıştım. Ne olur ne olmaz diye, her kablonun da üstüne 1 kat siyah elektrikçi bandı + 1 kat da kumaşımsı bant sardık. Kablolamayı, orijinal kabloların rotasını takip ederek, arabanın içine sol önde camın hemen altındaki kauçuk kısımdan kabloları soktuk.
Tabi bu esnada, ilk gün bitti, ikinci gün başladı. Oysaki ilk bakışta yarım günlük iş diye düşünmüştüm =)
İç tarafta artık tuş takımını single din radyo boşluğuna yerleştirmek, ve başta elektronik karta dair tüm bağlantıları yapıp, görsel ince detayları tamamlama işleri vardı.
Kablo bağlantılarını kabaca yapıp, single din'e oturacak tuş takımı ve sensör display'i taşıyacak plastik parçayı yine tornacı abimiz ile güzelce kestik ve oyduk. Ardından ben kesilen plastik parçaları karbon kaplama yaptım. En son tüm tuşlar ve yağ sıcaklık display ini montajlayınca, bu sefer de teyp çerçevesinin display ve tuşlara çarptığını ve yerine oturmadığını fark ettim. Çerçeveyi alıp, tornacı abimizle tekrar bir inceden oyma işine girdik ve artık herşey yerine oturur ve çalışır duruma geldi.
Konsolumuzun güncel hali:
- İlk tuş sensör ekranı da dahil olmak üzere komple sistem (intercooler su sprey) ON/OFF
- İkinci tuş, manuel şekilde şu fışkırtma. Yani tuş basılı iken sistem devamlı su atıyor, el çekilince su kesiliyor.
- Üçüncü tuş ise elektronik kartı devreye alıyor. Yani su fışkırtma işini sonsuz döngü şeklinde 2 saniye ON, 8 saniye OFF yapıyor.
Sistemin nasıl çalıştığına dair içten dışardan birer de video bırakayım şuraya:
Bu da kapıt altı güncel görüntü. Sol alt köşedeki sarı boruya dikkat
Son olarak da, bugün kısa bir deneme fırsatım oldu. Bizim arabanın yağı baya bir düşük sıcaklıklar da çalışıyormuş. Normal kullanımda yaklaşık 80C gibi yağ sıcaklığı okudum. Dip gaz yapıp 210km/h ile giderken de max 91C okudum. Tabi pistte de gazlayıp, o şekilde görmek lazım bunları.
Not: aliex'ten aldığım ve işime yaramayan oil sandwich plate e ihtşyacı olan varsa, bana ulaşsın, ücretsi ülrak göndereyim hemen. Benim işimi görmedi ama, bari başkasının işi görülsün.