Bu sefer olmadı panpalar.
MiTo ilk kez çok çok tuhaf bir şekilde frenlerden çok ciddi sıkıntı yarattı dün.
Henüz daha ilk piste çıkışımda, ilk tur tabi soft frenlerle lastikleri, arabayı ve kendimi ısıttım. Akabinde ikinci turda, MiTo'nun o efsane frenlerinin hakkını vermek için S/F sonunda fren pedalına ilk kez tekmeli vurarak (olması gerektiği gibi yani), çok güzel freni mi yaptım. ilk anda lastik ve fren olması gerektiği gibi çok güzel zınk diye arabayı yavaşlattı. Ama frenajın sonuna doğru pedalın hafiften düştüğünü hissettim, tabi bu bende bi alarm durumu hemen oluşturdu.
bir sonraki viraja biraz daha temkinli girdim ve pedaldaki yumuşaklık baki idi, sonrasında da pedal neredeyse tamamen aşağıya inip, fren kuvveti belki de %50'nin bile altına düştü.
Durum böyle olunca hemen pite girdim ve pit duvarının arka tarafındaki boş alanda bi 10 tane falan frene hiç dokunmadan tur attım ve fren kendine geldi.
İşin tuhaf tarafı, fren kontrollerimi yapıp da piste gelmiştim. Daha önce 10 turda bile banamısın demeyen frenler, ilk sert frenajda ruhunu teslim etmişti. Frenle ilgili güncel olrak yaptığım bakımlar:
- Normalde Ferodo balata kullanırım ama 1 ay önceki bakımda Ferodo bulamadığımdan TRW marka takmıştım.
- Yine 1 ay önceki bakımda ön disklerin dış kenarlarını tornalattırdım.
- Sadece 4 gün önce fren hidroliğimi yeniledim. Bunun için RBF600 siparişi vermiştim, sipariş ile RBF660 geldi. Elimde, bir önceki bakımdan da yarım kutu RBF600 vardı. Fren hidroliği yaklaşık 1,5 kutu hidrolik yağı aldığından elimdeki yarım kutu RBF600 ile tam kutu RBF660'ı birlikte koydum.
Şimdi, yukarıda saydığım durumlarda şüpheli durumlar var tabiki de. Öncelikle balata Ferodo yerine TRW kullanmam bir etken olabilir. Ama daha önce TRW ile de piste çıkmıştım, hiç bu yönde bir sorun yaşamamıştım.
RBF600 ile RBF660'ı karıştırmak bir ihtimal sıkıntı yaratmış olabilir, ama buna pek ihtimal vermiyorum.
Yeni aldığım RBF660'ın taklit ürün olmasından ciddi şekilde şüpheleniyorum.
Belki de, ağzı kapalı şekilde beklettiğim RBF600 zamanla nem aldı, ondan da sıkıntı yaşamış olabilirim.
Hatta, ilk piste çıkışımdan sonra, yakınlarda bir sanayi sitesi bulup, hiren hidroliğinde hava olup olmadığını kontrol ettirdim. Usta sistemde hava yok dedi. Gün sonlarına doğru tekrar denemelik piste çıkıp, 3 tur soft gazladım, fren pedalı max yarım basış şeklinde kullandım. 4. tur tam soğutma yapıp, 5. turda arabayı biraz zoarlayayım dedim. ama daha ilk frenajda aynı düşen pedal hissiyatı kendini belli etti. O sebeple, günü olması gerekenden çok çok kısa tutarak, tamamladım.
Asıl bundan sonra ne yapacaklarıma gelirsek:
- Bu hafta içi ilk iş olarak, fren hidroliğini tamamen boşaltıp, günlük kullanıma uygun standart bir hidrolik koyacağım.
- Semi slickler lastikleri söküp artık 4 mevsim lastiklere geçeceğim.
- kış mevsiminde, uygun bir vakitte artık goodridge'in çelik fren hortumlarını orta ve arka set olarak alıp takacağım (ne olur ne olmaz hesabı). Şu an sadece önlerde var çünkü çelik hortumlar.
- Bahar mevsiminde çıkacağım bir sonraki pist gününden önce kesinlikle ferodo balata bulup takacağım.
- Son olarak, yine kışın uygun bir vakitte, ön tampon boşluklarından, ön balatalara doğru tampon boşluklarındn bir hava yönlendirmesi yapacağım.
Sütten ağzı yanan, yoğurdu üfleyerek yermiş...
Bu da, dün tüm gün bana eşlik eden Murat Turhan Kaptan'ın (Alfa Ege Moderatörü) kamerasından, piste ilk çıkışımız ve fren sorunuyla tanıştığımız anlar: