Eline sağlık. Yalnız aklıma gelen önemli bir soru oldu: Yağmurda çamurda o hava girişinden muazzam kirli sıvı girişi olacaktır. Onun olumsuz etkisi olmaz mı?Baya bir süredir kutu içi K&N filtreden, açık K&N'ye geçiş için fırsat kolluyordum. Çünkü MiTo'da açık filtre kullanan arkadaşlar, hem performans hem de ses olarak çok övüyorlardı.
Bu hafta bir arkadaşım K&N açık filtre satıyordu, hemen onu kaptım.
K&N filtrenin temizlendikten sonra ilk fotosu:
Tabi açık hava filtresini olduğu gibi kaput altında gelişi güzel koymak olmaz. O sebeple, cold air intake tarzı bir çalışma yapmak lazımdı.
Bunun için, ürettirdiğim şase gergilerinin braketlerini üreten, lazer kesim ve büküm için gerekli ekipmanlara sahip olan Osman Abi'me başvurdum.
Onunla yaklaşık 2 saat boyunca araç üstünde ölçü alıp, autocad'de tasarım yaptık. Onun da örnek ekran görüntüsünü şöyke koyayım:
Yeni yaptığımız metal parçayı, stock hava filtresinin üst kapağı yerine kullanma amacıyla tasarladık. Bu sebeple stock hava filtresi alt kutusunun üstüne, mevcut vida delikleri ile oturacak şekilde bağlantı noktalarını hazırladık. Bu sayede yeni metal parçayı bir nevi ısı duvarı gibi kullanıp, stock alt kapaktaki mevcut hava girişini de (kaput ile tampon arasındaki boşluğa uzanan bir hortum mevcut) kullanmış olacaktık.
Ayrıca yeni metal parçaya yandan girecek bir hava boşluğu da bıraktık. Bu noktaya da spiral boru ile tampon altından hava yönlendirmesi yapması hedefledik. Yani açık filtre hem alttan hel de üstten bol bol besleniyor olacak.
Tüm parçalar, teoride aynı aşağıdaki gibi yerleşmesi gerekiyordu.
Bu sabah dükkana geçip, araç üstünde montaj çalışmalarına başladık. Tabi, ısı duvarı olarak çalışacak metal parçanın kenarlarına falan biraz alıştırma yapmak gerekti. Metal traşlama işeri içiniçin ust beraber canavarla bazı ince detayları işledik. Arabanın kendi hava filtresi kutusunun alt parçasının tepesine, yeni metal parça montaja hazır hale geldi.
Bir de parçacıdan bir kaput fitili aldım ve bunu metal parçanın tüm kenarlarına taktım. Bu fitil, hem hava kaçaklarını önleyecek, hem de olası sarsıntılarda parçaların birbirine çarpıp ses yapmasını önleyecek.
Metal ısı kalkanının fitillerle final hali:
Üst tarafa metal parçayı koyup, filtre ve hortum bağlandıklarını tamamladıktan sonraki görseller ve hava yönlendirme noktaları:
Bundan sonrasında arabayı lifte kaldırıp, aşağıdaki hava yönlendirmesinin sabitlemesini yaptık.
Arabanın alt plastik motor koruma kapağını kapattıktan sonraki görselimiz:
Artık deneme sürüşü için hazırdık:
Tabiki de, deneme sürüşü için en uygun yol çukurköy yolu (CVfilms testlerinden bilirsiniz) idi.
İlk olarak çok kısa bir ses videosu, sonrsında yorumlarımı paylaşayım:
Araç dinamik modda iken 2000 - 3500 rpm arasında çok feci ciğerli bir emiş sesi var. 3000 rpm civarındayken, yani tubo basıncı max iken, gazdan ayağınızı çekince çuflama da geliyor.
IAT olarak da, çukurköy rampasında gazlamaya başlamadan önce ilk olarak ölçülen sıcaklık 51C idi. Gazlama ve frenleme karışık gitmeye başlayınca da IAT 45C'ye düştü. Intercooler water spray'i açınca da 42C'ye kadar IAT düştü. Otoban şeklinde sıfır frenlemeli bir yol olsaydı, yüksek ihtimalle IAT bir kaç derece daha düşerdi diye tahmin ediyorum.
Uzun lafın kısası, açık hava filtresinin sesi adamı sağlam gaza getiriyor. Bunu yaparken de IAT'nin olumsuz etkilenmemesini sağladık, çok şükür. Performans olarak azıcık da olsa birşeyler belki getirmiştir, ama o konuda şu an net konuşmak zor tabi.
Bir de, aslında hem metal parçaya hem de boruya aslında ısı yalıtımı yapacağım, ama onun için aliex'in kargosunu bir kaç hafta beklemek durumundayım.
Not: sıradaki proje, oil catch can. O da kargoda.
Bir de İzmir'de yaşıyorsun, sağlam yağmurda yolların çoğu 10-15 cm yüksekliğinde su oluyor. O zaman hava girişin direk tıkanacaktır. Ön ızgaranın üst taraflarından bir yerden filtreye doğru alternatif bir hava kaynağı yönlendirebilirsen o zaman süper olur. Filtre açık ama senin uygulamada yarı açık , O yüzden sıkışık kaputun içindeki kısıtlı hava, dediğim olumsuz senaryolarda yetersiz kalabilir.