Selamlar,
Yukarıda bahsettiğim şanzıman ve diferansiyel yağ değişimi için servisten randevu alcaktım. Ancak servisin yoğunluğundan dolayı uzak tarihlere randevu alabildim. Durum böyle olunca hem içime sinmesi açısından hem de problemin nokta atışı tespitinin mümkün olabilmesi açısından ulaşabileceğim bir noktada olan diferansiyelin yağını kendi imkanlarımla, şanzıman yağı değişiminden önce yapmaya karar verdim.
Yağ değişim işlemine başlamadan önce aracın sağ arka tekerini havaya kaldırıp, tekeri ileri geri sertçe çevirerek, gerçekten sessiz bir ortamda sesin kaynağını tespit ettim. Şanzımandan gelen bir ses olduğu doğru, ancak bunun şikayetime sebep olan ve sürüşte rahatsızlık uyandıran ses mi, yoksa normal bir durum mu olduğunu tam olarak kestiremedim. Öte yandan tekeri sertçe çevirdiğimde diferansiyelden gelen ve daha metalik bir ses olan çling-çling tarzı bir sesi, aracın altına koyduğum telefon vasıtasıyla aldığım video kaydı ile netleştirdim.
Önceki ustam diferansiyel tıpasını aşırı sıktığı için sadece bu tıpanın gevşetilmesi konusunda çevredeki bir ustadan yardım aldım. Daha sonra aracı garaja getirerek işlemlere başladım.
Aracımdaki diferansiyelde yağ doldurup boşaltmak için tek tıpa bulunmakta ve bu tıpayı açmak için 14 alyan kullanmanız gerekmekte. Dolayısıyla diferansiyel arka kapağını komple açmadıktan sonra yağı tamamiyle boşaltmak oldukça zor diyebilirim. Ben ise şarjlı damacana pompası ve bunun elastik hortumunu kullanarak yaklaşık 900 ml. olan yağın neredeyse tamamını, uzun uğraşlar sonucu boşaltmayı başarabildim. Geriye sadece pompayı ters yönlü kullanmak kalmıştı ancak işler pek de düşündüğüm kadar kolay yürümedi. Soğuk ortamda saklandığından daha az akışkan halde bulunan yeni diferansiyel yağını ve ondan daha da yoğun, yapışkan kıvamlı olan onarıcı yağ katkısını elastik hortumdan yukarı çekmek mümkün olmadı. Hortumu kısaltmak, yağı ısıtmak gibi alternatif çözümler aklıma geldi ancak evdeki hesap çarşıya uymayınca artık yağ içinde kalmış ve belime kadar aracın altına girmekten vücudum tutulmuş haldeydim.
Bir an önce yağı diferansiyelin içine aktarmak ve bu konuyu kapatmak istiyordum. Sonrasında onarıcı katkının kutusunun sivri uçlu kapağını alıp, buna elastik hortumdan ufak bir uç kesip, bunu da 0.5 litrelik bir pet şişenin ağzına bastırarak ve pet şişeyi ezerek yaptığım yağ karışımını diferansiyelden içeri göndermeyi başardım. Bu işlem tabiki pek kolay olmadı. Onarıcı katkının dibe çökelmesinden dolayı ve yağın hatrı sayılır bir kısmının diferansiyel dışına akmasından dolayı aynı pet şişeyi yaklaşık 3 kez doldurup boşaltmak zorunda kaldığımdan dişli onarıcı kutusunda yazan 1 litreye 150 ml. kullanılması talimatını ne kadar tutturabildiğim konusu açıkçası biraz muallak kaldı. Sonunda doldurma ağzından yağın gelmesiyle güzelce temizlediğim tıpayı 14 alyan yardımıyla tekrar kapattım. Tamamiyle yağ içinde kalmış olsam da birazdan sonuç kısmından da anlayacağınız üzere buna değdiğini söyleyebilirim.
Sonuç:
Aracın diferansiyelinde araç için önerilen viskozite değerine sahip Motul 75 w90 dişli yağı + liqui moly mos2 sürtünme önleyici yağ katkısı bulunuyordu. Bunun yerine ise aynı viskozite değerine sahip dişli yağı + rislone gear repair onarıcı katkı kullanıldı.
Sürüşte beni rahatsız eden gazdan ayağımı çektiğimde gelen tıkırdama ve vites değiştirdikten sonra debriyajdan ayağımı çekerken gelen tıklamanın bariz bir şekilde rahatladığını hissettim. Artık aracın kullanımı daha rahat ve keyifli. Viteste ilerlerken ayağımı gazdan çektiğimde ve ilk gaza dokunduğumda araç çok daha pürüssüz hissettiriyor. Ayrıca düşük hızlarda duyulan difransiyel uğultusunda da bir miktar azalma meydana geldiğini düşünüyorum. Böyle konularda objektif gözlem yapmak pek mümkün olmuyor. Bu yüzden şikayetim %80 azaldı, %50 azaldı gibi bir değerlendirmeye girmek istemiyorum ancak olumlu yönde bir gelişme kaydettiğime eminim. Dolayısıyla benzer şikayetleri olan varsa bu onarıcı katkının benim durumumda fayda sağladığını söyleyebilirim. Öte yandan forumlarda ve liqui moly nin bmw araçlar için önerdiği 75 w140 viskozitesini kullanarak da benzer bir fayda edilebileceği kanaatindeyim.
Yağ değişimi öncesi tespit ettiğim sesi aşağıdaki video ile ekliyorum. Videonun sonlarına doğru gelen metalik sesin diferansiyel kaynaklı olduğunu değerlendiriyorum. Diğer sesin şanzıman kaynaklı olduğunu ve olağan sürüşte kabin içine verdiği bir rahatsızlık bulunmadığını, dolayısıyla muhtemelen bir probleme işaret etmediğini değerlendiriyorum.
Okuduğunuz için teşekkür ederim.