Geyik Testleri

  • Konuyu başlatan Konuyu başlatan Cenk
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Senle çok farklı yerlere takılıyoruz belli ki :) ben o rakama takılmıyorum farkındaysan istersen 68 ile dönsün ama araba kaymaya başladığında kafadan mı kayıyor yoksa arkasını mı tatlı tatlı açıyor ona bakıyorum. Önceki sayfalarda insignia paylaştım mesela araba hem yüksek hızda dönüyor hemde översteer meyilli ya da cx5 de öyle. Aynı mesajlarda yaris beğenmediğimi söyledim çünkü araba limitte kafadan kayıyordu ya da ibiza yı çünkü o da torsiyon ile direk kopuyordu.
Bir otomobilin arkasını tatlı tatlı açması vs böyle geyik testleriyle ölçülmez. Bu test tamamen @CenkGs hocamın dediği gibi normal hayatı simule etmek için. Otomobillerin ESP sistemlerinin bile nitelikleri etki ediyor testlere. Sürüş dinamiklerini anlamak için ya pist bulmak lazım, ya da pist gibi yol bulmak lazım diye düşünüyorum.
 
Bir otomobilin arkasını tatlı tatlı açması vs böyle geyik testleriyle ölçülmez. Bu test tamamen @CenkGs hocamın dediği gibi normal hayatı simule etmek için. Otomobillerin ESP sistemlerinin bile nitelikleri etki ediyor testlere. Sürüş dinamiklerini anlamak için ya pist bulmak lazım, ya da pist gibi yol bulmak lazım diye düşünüyorum.

Kimisi geyik testinde arkasını açmaya meyilli iken kimisi komple kopuyor kimisi de kafadan kayıyor bunların hepsi bariz bir şekilde videodan belli oluyor. Geyik testinin zaten amacı arabanın limitlerde nasıl tepki verdiğini ölçmek değil mi? O zaman şuana kadar geyik testine göre yaptığımız iyi tutuyor ya da kötü tutuyor muhabbetlerinin hepsi boş.
 
cx5 gibi arkasını açmasını :) bence hız limitinden çok şasinin tepkisi çok daha önemli. Çünkü o hızı etkileyecek binlerce etken var. Ama şasinin kafadan kaymaya meyilini veya arkasını açma ve koparma meyilini kolay kolay etkileyecek bir şey yok anca kaçla bu tepkiyi vereceği değişir.
Benim için arkasını tatlıca açıyorsa iyi. kafadan kayıyorsa vasat. arkası kopuyorsa kötüdür.
Hocam otomobilin arkasını kontrollü ve tatlı şekilde açması şasi başarısıdır ama güvenlik unsuru değildir. Eğlence unsurudur. Burada stelvio yanlış araştırmadıysam awd sisteme sahip, cx5 ise 2wd olarak önden çeker bir otomobil. Awd sistemli kaç tane araç limitte tatlı tatlı arkasını açarak gider ? Stelvio tipik awd karakteriyle beraber bütün halde kayma meğili gösteriyor. Zaten otomobil kafadan açarken aynı anda arkası da açılıyor. Ama neticede bu hareketi 77 ve 81 kmh hızlarda yapıyor, üstelik dubaların içindeki güvenli alan dahilinde bunu yapıyor. Güvenlik olarak bu araç yeterince başarılı anlamına gelir. Senin kasteddiğin arkadan kontrollü olarak açma mevzusunda ise eğlence unsuruna sahip olmadığını gösterir.

Ayrıca, bu geyik testlerinden maalesef ki otomobillerin tam anlamıyla şasi tepkilerini ölçemeyiz. Keza lastik ve jant faktörü bunu etkilediği gibi esp sisteminin müdahalelerdeki başarısı veya başarısızlığı şasinin vereceği tepkide direkt etken. Mesela şasisi gayet başarılı, güvenli ve eğlenceye müsait bir otomobil, esp sisteminin müdahalesindeki vasatlıktan dolayı bu testte tam randumanını veremeyebilir. Şasi başarısını ölçmek için geyik testi değil, gerçek pist koşulları lazım. Orada aracın esp sistemini ve şasi tepkilerini peş peşe defalarca, farklı hız ve viraj koşullarında ölçmek lazım. Misal focus rs, bu geyik testinde yüksek hız limitinde dönmüş ama arkasını tatlı tatlı bırakarak dönmemiş. Ama awd bir araç olmasına rağmen piste çıkardığın vakit, ağırlık transferini yaptığın anda drift mod'da olmasa bile tatlı tatlı arkadan bırakıyor.
 
Son düzenleme:
Kimisi geyik testinde arkasını açmaya meyilli iken kimisi komple kopuyor kimisi de kafadan kayıyor bunların hepsi bariz bir şekilde videodan belli oluyor. Geyik testinin zaten amacı arabanın limitlerde nasıl tepki verdiğini ölçmek değil mi? O zaman şuana kadar geyik testine göre yaptığımız iyi tutuyor ya da kötü tutuyor muhabbetlerinin hepsi boş.
Hayır öyle demek istemedim. Benim düşüncem, geyik testleri ile otomobillerin sürüş dinamiklerini anlayamayız. İyi tutması farklı bir durum, çünkü videoda tutunma ile ilgili verileri görebiliyoruz. Fakat ardarda uzun virajlarda nasıl tepki verdiğini anlayamıyoruz. Ağırlık transferi çok hızlı yapıldığında önden kayan Stelvio da, belki de biraz daha yavaş yapıldığında arkadan kayacaktır? Bence bu testler önemli, fakat gösterge değil. Eğer öyle olsa zaten her şeyden kısmaya çalışan markalar test pistlerini kapatır, gider bu test üzerinden sürüş dinamiklerini optimize ederlerdi...
 
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche
Bu konudaki fikrim şudur, awd de olsa kafadan kayma meyili varsa eğer benim gözümde çok iyi tutmadığı anlamına gelir. Bunu hakkıyla daha iyi yapabilen arabalar da varsa bu diğer arabanın eksikliğini gösterir. Arkasının tatlı gelmesi de eğlenceli olduğu kadar güvenlik için de lazım, sonuçta ani bir harekette arkasını dışa doğru açması arabanın kafasını içeri daha rahat çekmesini sağlar.
Diğer tarafran sadece geyik testine bakılarak şaseyi direk yorumlamak doğru olmaz ancak şase hakkında çok bilgi verir. Sonuçta burada kafadan bir araba aynı koşullarda başk bir yerde arkasını bırakmayacaktır.
 
Sinanın fiestaya binene kadar normal bir araba gözüyle bakardım fiestaya. Bindikten sonra ise aslında ne kadar safkan bir makina olduğunu gördüm, hafif, hisli bir araba, petrolheadi mutlu edecek her şey var arabada.
Yani 4 defadir yazip siliyorum hic ayni fikirde degilim ateisti namaza sigara icmeyen adamida sigaraya baslatir ben sinanla 2 3 tur attim bir kaldirim bir yol gordugumden pek mutlu olmadim daha cok korku stres olustu bende :D
 
Bu konudaki fikrim şudur, awd de olsa kafadan kayma meyili varsa eğer benim gözümde çok iyi tutmadığı anlamına gelir. Bunu hakkıyla daha iyi yapabilen arabalar da varsa bu diğer arabanın eksikliğini gösterir. Arkasının tatlı gelmesi de eğlenceli olduğu kadar güvenlik için de lazım, sonuçta ani bir harekette arkasını dışa doğru açması arabanın kafasını içeri daha rahat çekmesini sağlar.
Diğer tarafran sadece geyik testine bakılarak şaseyi direk yorumlamak doğru olmaz ancak şase hakkında çok bilgi verir. Sonuçta burada kafadan bir araba aynı koşullarda başk bir yerde arkasını bırakmayacaktır.
Uğurum bu mevzularda insanların çokça atladığı konu şu ki çekiş sistemlerine göre otomobillerin limit ve limit ötesinde verdiği tepkilerin hangisi doğaldır, hangisi normaldir sorusu.

Awd araç; limit aşımında önce kafadan açar gibi yapar peşine direkt arkası takip eder. Bu bütün olarak 4 tekerlekten kayma şeklinde olur.
Rwd araç; limit aşımında arkayı bırakarak açar.
Fwd araç; limit aşımında kafadan kayar.

Tüm bu çekiş sistemine özgü davranışlar, otomobiller limiti aştığı vakit doğal, normal ve olması beklenen davranışlardır. Burada mevzu araçlar bu doğal tepkileri hangi hız limitlerinde veriyor ve bu doğal tepkilerin sürdürülebilirliği ile kesilme noktası nasıl sorularıdır. Düşünülebilir ki önden çeker bir otomobil, limitini aştığında kafadan kayıp dışa açılmak yerine arkasını hafifçe açıp kontrollü olarak viraja burnunu sokabiliyorsa başarılı bir şasiye sahiptir. Fakat bu direkt olarak geyik testinde ölçülen güvenlik başarısı değil, şasinin eğlence başarısıdır. Çünkü arkasını açmadan burnunu içeri sokabilen otomobiller de mevcut. O vakit güvenlik anlamında aracın burnunu içeri sokabilmesi için arkasının açılması illa ki şart bir şey değil. Üreticiler bunu esp sistemiyle halledebiliyorlar zaten.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche ve Ugur
Burada mevzu araçlar bu doğal tepkileri hangi hız limitlerinde veriyor
hız limitini etkileyen binlerce faktör var en basitinden o gün yol biraz tozludur daha erken kayar ya da rüzgar vardır.. Ama şasi tepkisini etkileyen o kadar da yok mesela vectra c iyi lastikle de kötü lastikle de limite ulaşınca kafadan kayacaktır çünkü şasisinin verdiği tepki bu. Eğer bir araba kaymadan burnunu sokmaya devam ediyorsa zaten limitine ulaşılmamıştır ki bu da o arabayı yapan mühendisin başarısıdır.
Ben kapalı ortamda,aynı lastik-jant kombinasyonu,aynı hava koşulları vb. gibi şeyler aynı olmadıktan sonra bu geyik testlerindeki hız faktörü büyük değişiklik gösterecektir bu yüzden şasi tepkisine daha çok önem veriyorum.
 
hız limitini etkileyen binlerce faktör var en basitinden o gün yol biraz tozludur daha erken kayar ya da rüzgar vardır.. Ama şasi tepkisini etkileyen o kadar da yok mesela vectra c iyi lastikle de kötü lastikle de limite ulaşınca kafadan kayacaktır çünkü şasisinin verdiği tepki bu. Eğer bir araba kaymadan burnunu sokmaya devam ediyorsa zaten limitine ulaşılmamıştır ki bu da o arabayı yapan mühendisin başarısıdır.
Ben kapalı ortamda,aynı lastik-jant kombinasyonu,aynı hava koşulları vb. gibi şeyler aynı olmadıktan sonra bu geyik testlerindeki hız faktörü büyük değişiklik gösterecektir bu yüzden şasi tepkisine daha çok önem veriyorum.
İyi ama tozlu veya bozuk bir yolda, yolun yapısı nasıl ki aracın hızını etkiliyorsa şasinin vermesi gereken doğal tepkileri de aynı ölçüde etkiler. Çünkü hızın belli seviyede olabilmesi ve şasi tepkisinin de gerçek potansiyelini ortaya çıkarabilmesi için ilk şart, aracın yola düzgün şekilde tutunabilmesidir. Bunu da tekerlek ve tekerleklere yapılan müdahaleler ( misal esp sistemi, misal yol durumu ) belirler. Geyik testlerinde de mantık aynıdır, evet lastik faktörü en başından beri savunduğum yegane belirleyici kriterlerden biridir ama lastik ebatı ve kalitesiyle beraber tekerleklere direkt müdahale eden esp sistemi şasinin vereceği tepkide belirleyici rol oynar. Bu geyik testlerinde esp sistemlerini tamamen etkisiz hale getirip, lastik ve jant faktörünün etkisini de minimuma indirebilsek eyvallah şasi tepkisini bir nevi deneyimleme şansımız olabilir. Ama bunları yapamadığımız sürece şasinin gerçek tepkisini ölçmek için 70-80 metrelik geyik testi parkurundan daha fazlasına ihtiyacımız var.
 
Son düzenleme:
İyi ama tozlu veya bozuk bir yolda, yolun yapısı nasıl ki aracın hızını etkiliyorsa şasinin vermesi gereken doğal tepkileri de aynı ölçüde etkiler. Çünkü hızın belli seviyede olabilmesi ve şasi tepkisinin de gerçek potansiyelini ortaya çıkarabilmesi için ilk şart, aracın yola düzgün şekilde tutunabilmesidir. Bunu da tekerlek ve tekerleklere yapılan müdahaleler ( misal esp sistemi, misal yol durumu ) belirler. Geyik testlerinde de mantık aynıdır, evet lastik faktörü en başından beri savunduğum yegane belirleyici kriterlerden biridir ama lastik ebatı ve kalitesiyle beraber tekerleklere direkt müdahale eden esp sistemi şasinin vereceği tepkide belirleyici rol oynar. Bu geyik testlerinde esp sistemlerini tamamen etkisiz hale getirip, lastik ve jant faktörünün etkisini de minimuma indirebilsek eyvallah şasi tepkisini bir nevi deneyimleme şansımız olabilir. Ama bunları yapamadığımız sürece şasinin tepkisini ölçmek için 70-80 metrelik geyik testi parkurundan daha fazlasına ihtiyacımız var.
Benim kafamda şöyle bir mantık var diyelim ki limitlerde kafadan kayan bir araba var. Kötü bir lastik kullandığımızda bu araba 70 ile kayıyor iyi lastik kullandığımız da 80 ile kayıyor. Ama arabanın genel tepkisi kafadan kaymak. Şimdi bu durumda arabanın şasisinin tepkisini birazda olsa anlamış olmaz mıyız?
 
  • Beğeni
Tepkiler: DouglasAdams
Benim kafamda şöyle bir mantık var diyelim ki limitlerde kafadan kayan bir araba var. Kötü bir lastik kullandığımızda bu araba 70 ile kayıyor iyi lastik kullandığımız da 80 ile kayıyor. Ama arabanın genel tepkisi kafadan kaymak. Şimdi bu durumda arabanın şasisinin tepkisini birazda olsa anlamış olmaz mıyız?
Katılıyorum hız limiti düşsede ne tepki verdiğini anlarız bence
 
Benim kafamda şöyle bir mantık var diyelim ki limitlerde kafadan kayan bir araba var. Kötü bir lastik kullandığımızda bu araba 70 ile kayıyor iyi lastik kullandığımız da 80 ile kayıyor. Ama arabanın genel tepkisi kafadan kaymak. Şimdi bu durumda arabanın şasisinin tepkisini birazda olsa anlamış olmaz mıyız?
Şöyle örnek vereyim; neredeyse her virajda kafadan açan ve kuruda hiç tutmayan primacy 3 focus'dayken 50 kmh hızda bile araç kafadan kayıyor, peşine lastik tutmadığı için arkasını da açıyor ama yola oturamıyor ve kaymaya devam ediyordu. Ben aracın şasisinin iyi olduğunu hissedebiliyordum ama lastiğin yola tutunma isteği hiç olmadığı için şaside bir yerden sonra yetmiyordu. Araç saçma sapan yerlerde kayıyor, limiti aşıp saçma sapan tepkiler veriyordu.
Aynı araca pc5 alınca değil 50 ile kafadan açmak, aynı virajda 70-80 bile girdiğimde kafadan açmıyordu. Fakat otomobil direksiyona verdiğim bilinçli tepkilerle arkasını tatlıca bırakarak devam ediyordu. Beceremeyip abartırsam da esp tam kıvamında müdahale ediyordu.

Anlatmak istediğim, lastik faktörü aracın şasinin vereceği potansiyel tepkiyi törpüler. Bizler tecrübelerimizle ve hissiyatımızla o aracın şasisinin potansiyelini hissedebiliriz belki ama araç bunu ortaya koyamaz. Sen dersin ki evet bu aracın şasisi iyi, ama araç der ki kusura bakma yola tutunamıyorum düşündüğün tepkileri veremem.
 
Bu konudaki fikrim şudur, awd de olsa kafadan kayma meyili varsa eğer benim gözümde çok iyi tutmadığı anlamına gelir. Bunu hakkıyla daha iyi yapabilen arabalar da varsa bu diğer arabanın eksikliğini gösterir. Arkasının tatlı gelmesi de eğlenceli olduğu kadar güvenlik için de lazım, sonuçta ani bir harekette arkasını dışa doğru açması arabanın kafasını içeri daha rahat çekmesini sağlar.
Diğer tarafran sadece geyik testine bakılarak şaseyi direk yorumlamak doğru olmaz ancak şase hakkında çok bilgi verir. Sonuçta burada kafadan bir araba aynı koşullarda başk bir yerde arkasını bırakmayacaktır.
Üreticiler güvenlik olarak kafadan kaymayı seçer. Önden kaymayı toplamak arkadan kaymayı toplamaktan her zaman daha basittir. Arkasını bırakan araba da dengeli değildir, sadece eğlencelidir. Arabanın kayacaksa bütün olarak kayıp yola oturması lazım. Bu testte Stelvio doğru olanı yapmış, çünkü araba spor sedan falan değil, kocaman suv.