Herkese merhaba,bugün ilk defa aracın şanzıman yağını değiştirdim.Hangi yetkili servise gitsem hepsi “aman abi bozulur,bunlar ÖMÜRLÜK” dedi.Hiçbir yağın hatta sıvının,otomobil sektöründe ömürlük olmadığını bildiğim için,bu denilenleri ancak 40 bin km kadar sindirebildim ve bugün itibariyla şanzıman yağ değişimini yapmış bulundum.
Yağ değişimi için geç kaldığımı düşünsem de çıkan yağın rengi hala biraz daha gideri olduğunu gösteriyordu ancak viskozitesi kim bilir 10 senede 112500 kmde ne hale gelmiştir
Ekli dosyayı görüntüle 43125
Öncelikle “SP-CVT1” onaylı CVT yağı olduğu için Liqui Moly TopTec 1400 tercih ettim.Filtresini Mann+Hummel üretimi olan orijinal Mobis olarak bulup aldım ve derdimi anlattığım zaman beni anlayabilecek bir özel servisin yolunu tuttum.Gönül isterdi özel Mobis Hyundai SP-CVT1 yağını kullanmayı ancak yağ hiçbir yerde yok,serviste de litresi getirtmesiyle 2000 liraları geçiyor.Liqui Moly Candır.
Ekli dosyayı görüntüle 43113
Ekli dosyayı görüntüle 43110
Benim araç 2014 olduğu için sonu 200 ile biten oem kodlu filtreyle uyumlu,2016 ve sonrası 230 kullanıyor.
Ekli dosyayı görüntüle 43111
Tapadan tüm sıvı boşaldıktan sonra karteri açıyoruz ve filtreyi söküyoruz.Filtreyi söktükten sonra şanzıman beyninden bir miktar yağ daha boşalıyor.Şanzımanın kuru ikmali 6 litre,değişimde maksimum tahliye edilen yağ ise 5 litre.
Ayrıca bu işlemi yaparken şanzıman yağının çalışma sıcaklığında olması gerekiyor ki daha fazla tortu,demir tozu tahliye olsun.Yağın aşırı kararmış olma ihtimaline karşı,değişimden sonra şanzımanda kaçırma problemleri çıkabileceğini bildiğim için eski yağı muhafaza ettik.Bir çok insanın yağ değişiminden sonra sorun yaşamasının temelinde yanlış,eksik veya fazla yağ kullanmaları,filtreyi değiştirmeyip mıknatısları temizlememeleri ve değişim aralıklarını kaçırmaları geliyor.Benim şanzımanda yağ ömürlük olarak geçtiği için herhangi bir değişim periyodu koyulmamış ancak titizliğim ve bakım takıntım sağolsun değiştirmeden rahat edemedim
Ekli dosyayı görüntüle 43112
Çıkan eski filtre;
Ekli dosyayı görüntüle 43117
Yeni filtremizi montajlıyoruz,bu arada selenoid valflerde çapak vs yoktu bu yüzden balata spreyiyle hiç dokunmadan yüzeysel temizliğini yaptık.
Ekli dosyayı görüntüle 43115
Ekli dosyayı görüntüle 43114
Ekli dosyayı görüntüle 43116
Karterdeki mıknatıslar ve filtre bu zaman kadar görevlerini iyi yapıp yağı temiz tutmayı başarmışlar,bunların hepsini temizleyip karteri yıkayıp kuruluyoruz
Ekli dosyayı görüntüle 43118
Bu şanzımandaki bütün contaların sıvı conta olması sebebiyle eski sıvı contamızdaki kalıntıları traşlayarak yenisini sıkıp karteri kapatıp 2 saat donmasını bekliyoruz.
Ekli dosyayı görüntüle 43119
Bütün somunlar elle tek tek sıkılıp torklandıktan sonra;
Ekli dosyayı görüntüle 43120
Ekli dosyayı görüntüle 43121
Sıkılan sıvı conta;
Ekli dosyayı görüntüle 43122
Bu şanzımanda biri üstte diğeri yanda olmak üzere 2 adet dolum tapası yeri var,ancak biz şanzımandan çıkan yağı zaten ölçtüğümüz için yan seviye tapasından yarı otomatik makinayla çıkan yağ kadar yeni yağı şanzımana koyduk.
Ekli dosyayı görüntüle 43123
Ekli dosyayı görüntüle 43124
Daha sonrasında aracı 5 dakika rölantide çalıştırdım ki yağ pompası şanzımana yağı yaysın.Ardından birkaç kere viteslerle R-N-D şeklinde oynadım,bu da yeni gelen yağın tork konvertörü türbinlerine girip çıkması ve hava boşluğu yapmaması için.Sonrasında test sürüşüne çıkıp şanzımanı yumuşak bir şekilde sürüp durumu kontrol ettik.
Gerçekten CVT’nin daha rahat çalıştığını farkettim.Şanzımanın içindeki parçalarda artık km itibariyle daha hızlı aşınacağı için bundan sonraki yağ filtre değişimini 60 bin km’de yapacağım.
1000 km rodajdan sonra sürüş tecrübesini anlatan bir video da ekleyeceğim.Okuduğunuz için çok teşekkürler
Not: Ömürlük olsa bile şanzıman yağınızı değiştirmeyi ihmal etmeyin,çünkü 150-200 bin kmlerden sonra isteseniz de değiştiremeyeceksiniz,şanzımanın ölüm fermanı bu kmlerde imzalanmış oluyor.
İşlemlerin Videosu;