Warm Hatch | Alfa Romeo MiTo

Evet arkadaşlar,
Garrett GT1446 nın siparişini verdim, yarın sabah bana ulaşacak inşallah.

Olay şu ki, benim orjinal turbom IHI VL38. Ama bu turboyu hiç bir yerde bulamadık. Bozulan turboyu da tamir etmek için parçalar bulunamadı. Durum böyle olunca da, mecburen daha büyük olan bir turboya geçtik.

Yeni geçtiğimiz turbo da zaten multiair motorlu 170hp qv mito'da ve yine multiair motorlu 170hp'lik giulietta'da kullanılıyor. Yine fiat grubunda farklı araçlarda da bulunuyor, o sebeple oldukça yaygın bir turbo.

Yeni turbomuz gt1446, mevcut manifolduma, su girişine ve hava borularına tam oturuyor. Sadece yağ hortumu, egzoz tarafında ve kullanmayacağımız diverter valf boşluğunda torna ve bazı kaynak işleri olacak.

Yüksek ihtimalle enjektörleri büyütüp, basınç sensörlerini de bir üst versiyonla güncellememiz gerekecek. Bunu yazılım çalışmasına başladığımızda göreceğiz.

GT1446 turbo ve t-jet motor aslında dünya genelinde punto, mito ve 500 modellerinde tuning camiası tarafından sevilen ve uygulanan bir kombinasyon. Bu turbo seçmemin bir sebebi de bu aslında.

Örnek proje linki:
http://www.microchips-tuning.com/carellcars/afla-romeo-mito-1-4l-tjet-gt1446-setup-219ps-340nm/
Not: Linkte bahsedilen 219ps 98 oktan benzin ile oluyor, bizim pompa benzini bi tık düşürecektir gücü.

Son olarak da, yazılım için yakınımda olan bir yer ile çalışmak istiyordum. Bu sebeple İzmir'de RSA ile anlaştım. Her ne kadar kendileri bmw be vag grubu dışında pek yazılım yapmasa da, benim arabada çalışma konusunda kısa bir ön inceleme sonrasında anlaştık. Bu noktada önemli bir detay, benim arabanın beyni, vag grubunun eski 1.8t motor grubu araçlarda kullanılan beyin ile aynıymış. Bu husus, RSA ekinin benim araç üstünde çalışılabilir kararını almasında önemli bir detay oldu.

Çok kısa bir süreç olmayacak gibi, bundan sonrasını hep beraber yaşayıp göreceğiz inş arkadaşlar, bolca güncelleme geçeceğim.

Hadi hayırlı olsun. RSA doğru tercih olmuş, sadece FCA için naparlar bilemiyorum. Umarım en doğrusu budur, bence kendin de biraz takipçisi olabilirsin ama galiba Kess v2 falan senin beyine erişemiyordu. Eğer oluyosa, bi yerin sanayici sonuçta, ben olsam acımazdım(bekara karı boşamak kolay :D, bu laf banaydı)

Bu arada, yepyeni aldığın sportcatin uyumluluk konusunda sorun çıkarmadı dimi?

Bu arada yoğun çalışma temposu ve ailene rağmen gerçekten iyi vakit ayırıyosun. Bu konuda tebrik ediyorum. Ben cesaret edemezdim :) Bilmeyen insanlar için bu konularda sorunun sadece para olmadığını anlatmak zor iş çünkü.
 
  • Beğeni
Tepkiler: stan ve fksarall
@stan tech de biri novitech powerjet 2 diye bişi satıyo, ne olduğunu anlamadım ama işine yarayabilir gibime geldi
 
Hadi hayırlı olsun. RSA doğru tercih olmuş, sadece FCA için naparlar bilemiyorum. Umarım en doğrusu budur, bence kendin de biraz takipçisi olabilirsin ama galiba Kess v2 falan senin beyine erişemiyordu. Eğer oluyosa, bi yerin sanayici sonuçta, ben olsam acımazdım(bekara karı boşamak kolay :D, bu laf banaydı)

Bu arada, yepyeni aldığın sportcatin uyumluluk konusunda sorun çıkarmadı dimi?

Bu arada yoğun çalışma temposu ve ailene rağmen gerçekten iyi vakit ayırıyosun. Bu konuda tebrik ediyorum. Ben cesaret edemezdim :) Bilmeyen insanlar için bu konularda sorunun sadece para olmadığını anlatmak zor iş çünkü.


Sporcat üzerinde yarın bolca kaynak işi yapacağız, ama asıl katalizör kısmı sıkıntısız kullanılacak. Bu konuyu ayrıca detaylı yazacağım.

Vakit ve imkan konusu çok önemli, çok haklısın o konuda
Maddiyat illa ki önemli ama maddiyattan daha kritik şeyler de var. Eşim bu konuda en büyük destekçim.

@stan tech de biri novitech powerjet 2 diye bişi satıyo, ne olduğunu anlamadım ama işine yarayabilir gibime geldi

O power jet modül, bendeki magneti marelli tuning box ın çok benzeri. O sebeple stock setup dışındaki araçta işe yaramaz. Zaten ben de box'ı satılığa koyacağım.
 
  • Beğeni
Tepkiler: RYAN7R
Bugünün özeti:

Sabah ilk iş yeni turbomu kargodan teslim aldım:
YQGpZ6.jpg


Akabinde, turboyı manifolun üstüne koyaraktan, bağlantıları hemen kontrol ettik:
mM9pAR.jpg


Revizyon gerektirmeyen noktalar:
  • Hava hortum giriş ve çıkışı
  • Su bağlantıları
  • Manifold bağlantısı
  • Wastegate bağlantıları
Revizyon görmesi gereken noktalar:
  • Egzoz bağlantısı =>> tüm parçları okanobaycu'dan topladık (kendisine tekrar teşekkürler), yarın kendi ustam ile bolca kaynak işi olacak
  • Turbo üstündeki yağ bağlantısı spiral hortum 15mm uzatıldı.
8ay5Ra.jpg

  • Turbo alt kısmındaki yağ bağlantısı için flanş sağ ve sol kenarları 2-3mm kadar traşlandı.
V9JNZy.jpg

  • Turbo üstündeki blow off boşaltması tornada yapılan O ringli bir kapak ile kapatıldı.
lqgpoB.jpg


Bu işlerin bir kısmını Menemen'de kendi dükkanımızda yaptık. Parça toplama işlemi ise Bornova 1. ve 3. sanayide yaptık. Bu iş için babamın egea'ya el koydum, gün sonunda egeanın bagajı baya cennet modundaydı :)
DYvmgO.jpg


Yarın sabah erkenden tekrar arabaya dalıyoruz. İnş gün sonuna kadar arabayı yürür hale getireceğiz.
 
Cumartesi özeti:
Turbomuzu hesapladığımız şekilde arabamıza taktık. Bir önceki günden yaptırdığımız ve topladığımız tüm parçalar ön gördüğümüz üzere yerine oturdu. Sadece egzoz ağzı ile turbonun bağlanıtısı için 92mm çapındaki kelepçede bir krizimiz oldu. Benim aldığım kelepçe düz formlu idi ama konik formlu olması lazımmış. Onu da yine bir turbocudan rica ettik, 1 saatte bize gönderdi. Gelen kelepçe üstünde ufak bir torna işlemi sonunda araca montaja hazır oldu.

Turbo montajlanırken bazı fotolar:
Gmr8mN.jpg

WqOMqP.jpg


gr1mvN.jpg


Turbo montajından sonra egzoz olmadan ilk startı veriyoruz:

Sonra tabi egzoz işine giriştik. Zaten günün en büyük işi buradaydı. Eski spor cat'lı DP'yi kesip söktük. Hatta o DP üstündeki spor cat'ı da kesip aldık. Yerine tamamen krom borularla yeni bir DP hazırladık. Son olarak da DP'yi cam yünü izolasyon sargısı ile sarıp araca montajladık.

İlk egzoz fotomuz eski vs yeni şeklinde olsun. Eski DP'de alt kıvrım çok kötüydü, orayı da yeniledik:
lqgn3b.jpg


Bunlar da egzoz yapım aşamasından bir kaç foto:
6azAaE.jpg

v6BMX6.jpg

16AzVp.jpg

Llq9ZG.jpg

7aGR7W.jpg


Montajı tamamladık, ilk teste çıkmadan önce arabanın sağına soluna baktık, akan kokan yok. Tabi ilk çalıştırmada bolca duman çıktı manifold ve egzozdan, montaj esnasında dökülen sıvılardan dolayı.

İlk testte tabi torque proyu taktım, biraz heyecan, biraz telaş. Ama test mutlu son ile tamamlandı, basınç köpekler gibi geliyordu. Tabi yazılım hala stock. Ben eski turbo ile 20 psi üstünü hiç görmemiştim, yeni turbo çok rahat bastığından, peak basınç bi tık fazla oluyor.
V9J4Pr.jpg


Testten sonra arabayı tekrar lifte aldık, sağına soluna baktık iyine, olası kaçak kontrolü için. Bir yağ borusunda çok az bir kaçak var gibi gördük, o sebeple lift üstünde arabayı baya çalıştırdık, gazladık ama kaçak yoktu. Sonra arabayı topladık.

Geceleyin de otobana çıkıp, log aldım, en az 3-4 kez yağını suyunu kontrol ettim, sıkıntı yoktu. Log'u incelemesi için Utku ile paylaştım.

Yarın da işe arabayla gidip geleceğim, salı günü tekrar arabayı babama verip, olası yağ kaçak kontrolü tekrarlanacak ve aracın yağı ve yağ filtresi yenilenecek.

Bu arada, turbo fazla büyüdüğünden, hava filtresi alt kapağının orijinal hava emme kapağını kullanamıyorm artık. O kısmı dün açık bırakmıştım ve motordan sıcak hava emeceğini tahmin etmiştim filtrenin. Gece log alırkenki test sürüşünde buna da şahit oldum. IAT dip gaz durumunda 1-2C de olsa yükseliyor, normalde hiç böyle bir şey olmazdı. Onu da bugün elimde atıl duran 2 adet alüminyum hortum ile hallettim.

Yeni emme hortumu uç kısmı kaporta ucuna uzanıyor:
YQGzD6.jpg


Hava filtresi alt kutusu tarafında da bağlantı şu şekilde alüminyum bant ile sarılıp, kelepçelerle sabitlendi:
mM9v3R.jpg


Son olarak da yeni turbomuzun sağlı sollu iki fotosunu ve temizlenmiş kaput altını paylaşayım:
DYvnPO.jpg

Em1vgA.jpg

260Grq.jpg


Isı izolasyonu konusunda yapacağım ufak tefek bir kaç iş daha var. Ama artık asıl iş yazılım tarafında devam edecek.
 
Hey maşallah! Heeey, maşallah! Bu ne hızdır yiğidim, seninle tanışmak istiyorum :D Şaka maka harbiden 10 numero iş olmuş ve bu kadar kısa sürede. Hadi bakalım, yazılım işinin detaylarını heyecanla bekliyoruz :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: fksarall ve stan
emek büyük elinize sağlık.
Çok sağolasın.

Hey maşallah! Heeey, maşallah! Bu ne hızdır yiğidim, seninle tanışmak istiyorum :D Şaka maka harbiden 10 numero iş olmuş ve bu kadar kısa sürede. Hadi bakalım, yazılım işinin detaylarını heyecanla bekliyoruz :)
Sağolasın bro:)
Aslında olay şöyle oldu, çarşamba günü kesin turboyu kurtaramayacağımı öğrendim.
Aynı gün turbo için bir kaç yerden teklif aldım ve rsa ile yazılım için anlaştım.
Perşembe günü turbonun ücretini verdim ve turbo kargolandı.
Cuma ve cumartesi ise montajı tamamladık.

Ama benim araba pazartesiden beri yatıyordu dükkanda.

İnş bi daha böyle uzun yatırmam gerekmez arabayı.
 
Eline sağlık. Robotlarla montaja geçtiniz mi? :D El girmez oralara :p
Robot değil de oğlanı yetiştiriyorum :)
O minnak elleriyle en dar yerlere bişiler sıkıştırırız hala :P
Araba ile ilgili yapmak istediklerimi tamamladım, bu sene artık pist için bütçe ayıracağım dedikten sonra dur durak bilmeden bir şeyler yapıyor :D
Hatırlatma gözünü seveyim ya :D
Vallaha tamam demiştim, bu turbo işi tombala oldu, ben onu bonusa çevirdim sadece :D
 
Yazılım çalışmasına başlamadan önce, ilk olarak Utku'yla beraber log aldık, biraz gazladık falan.

Gördük ki, araç üstündeki O2 sensörleri narrow band imiş. Yazılıma dokunurken open lood afr'yi görmemek, kafaya kurşun sıkmak demek olduğundan ve bir süredir de afr sensör takma konusu aklımda olmasına rağmen her seferinde ertelediğimden, izmirde bulduğum bir ikinci el afr yi cuma günü alıp, bu sabah da montajladım.

Not: Elimde sensörü takmaya kasa yoktu. Ben de Ata Can (Alfa Rosso) dostumun arabasında gördüğüm tasarımdan esinlenerek boş redbull kutusunu kullandım.
nQBG0B.jpg


7a483l.jpg


LlLo5V.jpg[IMG]
LlLo5V.jpg
 
Son düzenleme:
hahahaha, çok iyi olmuş. Şu narrow band in kötü tarafları, afr sensörünün direk kullanılmasının faydalarından biraz bahseder misin? Veya link falan varsa tr-ing farketmez, hep merak ettiğim bir konudur OBD'den okumak yerine arabanın her yerini gösterge doldururlar
 
  • Beğeni
Tepkiler: stan ve D12
hahahaha, çok iyi olmuş. Şu narrow band in kötü tarafları, afr sensörünün direk kullanılmasının faydalarından biraz bahseder misin? Veya link falan varsa tr-ing farketmez, hep merak ettiğim bir konudur OBD'den okumak yerine arabanın her yerini gösterge doldururlar

Şu grafik baya bir şeyi açıklıyor aslında:
Ideal-stoichiometry.jpg


Öncelikle widaband vs narrow band olayından başlayalım.

Araçların pek çoğunun üzerinde orijinal olarak bulunan narrow band O2 sensörler, sadece sabit gaz veya yarım gaza basma durumunda lambda ölçümü alabiliyor bu sensörler. Dip gaz yapılan performanslı kullanımlarda ölçüm alamıyorlar.

AFR'nin en kritik olduğu kısım da dip gaz durumu. narrow band sensörler dip gaz esnasında ölçüm alamıyorlar. Eğer bu esnada araç fakirde kalıyorsa, performansda hissedilir bir kayıp olmadan egt'nin yükselmesi söz konusu olabilir. Çünkü fakir yakıt (yüksek afr) Yüksek EGT de piston, subab, turbo falan her şeye zarar.

Yani sistemde en ufak bir arıza varsa ve yakıt yetiştiremiyorsa araba, 5-10 dk'da motoru kucağa almak çok olası. son ana kadar da birşey anlamazsın bile.

Bu noktada en garanti çözüm, arabaya harici bir wideband takmak. Şu an her durumda afr'yi okuyabiliyorum. Araba magneti marelli box ile dip gazda 11.0, rolantide ve sabit gazda 14.7, ara gazlamalarda ise 12-13 afr ile gidiyor. Allah korusun, bir sıkıntı olsa (bu tür sıkıntılar lpg sistemi için daha da olası) wideband ile net görüp, gazlamayı kesersin ve büyük arızadan korursun kendini.
 
Maşallah ya, şu konuyu okurken hem bilgiye hem görsele doyuyoruz. Yapılan işin oldu bittisi yanında epey teknik bilgi ediniyoruz. Onun için de ayrıca teşekkür ederim. Yazılım işleri de tamamlanınca yürümesini epey merak ediyorum. Hasarsız, arızasız olur inşallah.
 
Maşallah ya, şu konuyu okurken hem bilgiye hem görsele doyuyoruz. Yapılan işin oldu bittisi yanında epey teknik bilgi ediniyoruz. Onun için de ayrıca teşekkür ederim. Yazılım işleri de tamamlanınca yürümesini epey merak ediyorum. Hasarsız, arızasız olur inşallah.
Amin, inş.

Valla ben de MiTo sayesinde çok şey öğrendim. Bundan 1,5 sene önceside bile neredeyse hiç bir şey bilmiyormuşum. Yapa yapa öğrendik.

Daha doğrusu bir şey yapmadan önce araştırıp, soruyorum, ne işe yaradığını anlıyorum, sonra kendim uyguluyorum :D

Bir de turbo basınç sensörümüz de gümrükten geçti. Onu da bir ara takacağım inş.
 
Güzel tecrübeler ve bilgiler. Konuyu takip etmek keyif veriyor. Standart araçlarda narrowband üretim açısından ucuz olduğu için tercih ediliyor. Doğal olarak dip gaz durumunda aracın yakıtı zengine mevcut harita'ya göre fix bir zengin ayara getiriliyor ve ona göre ayarlanıyor ancak araç tarafından doğrulaması olmuyor.

Doğal olarak motor/turbo ve egzoz sisteminde oynamalar yapılan aracın verilerini takip etmek için sonradan iyi bir wideband takmak ve ayarlarda gerekli düzeltmeler yapmak en sağlıklı ve keyifli yol oluyor.
 
  • Beğeni
Tepkiler: D12, bt ve stan
Evet, uzun zaman oldu yazamadım.

Yazılımı yaptık, hatta abartısız 50 tane falan yazılım yaptık, denedik :)

Haftalarca hep farklı şeyler denedik, arabanın dilini çözdük. 350nm üstü tork, 190 hp üstü güç aldık.

Fakat aracın başlıca bazı sorunları / yetersizlikleri ortaya çıktı:
  • Intake air temperature'ın (iat) yükselmesi
  • Debriyajın kaçırması
  • Stock enjektörlerin yetersiz kalması.
Durum böyle olunca, stock yazılım + magneti marelli box'a geri dönüp (180hp'lik setup) arka planda eksikleri giderme süreci başladı.

Iat konusu zaten direkt intercooler ile alakalı. Araç üstündeki 6,4lt cooler yeterli olmuyordu. Ben de tampon altına sığması için limitleri zorlayacak olan 8,2lt lik cooler siparişi verdim. 2 günde ülkeye giriş yapan cooler, 18 Mayıs'tan beri gümrükte yatıyor. Montaj için bekliyorum hala.

Debriyaj ise zaten artık vakti gelen (araba 140 bin km civarında) bir arkadaşımızdı. Oem balata + rulman ile değiştirdik. Hatta bir ara bronz baskı mı yapsam diye düşündüm ama onun için balatayı söküp Bursa'ya göndermek gerekiyor. Yani araba 1 hafta kadar yatması gerekecekti. Bir de genel olarak sağlıklı baskının yeterli olduğuna dair yorumlar çok aldığımdan, bronz işine girmedim. Ama çıkan balatayı kenarı ayırdım, lazım olursa bronz işini onunla yapabilirim.

Enjektör olarak da opel 1.6T gtc enjektörlerini aldım, bir kenarda duruyorlar.

Son olarak da iat'teye direkt etkisi olmasa da, egzoz boruları ve turbonun üzerine stock ısı kalkanlarını biraz kesip biçip, taktım. Cooler sonrasındaki, egzoza yakın geçen hava borularını alüminyum bant ile sardım falan. Yaptığım işlemler genellikle derinlerde ama yine de bi kaput altı foto bırakayım:
2Ov34v.jpg


Şimdilik coolerı bekliyorum yani, gelince inş montajları tamamlayıp, çok da hard olmayacak şekilde yazılım işine nokta koyacağız. Ama şimdilik 180hp lik setup ile sorunsuz kullanıyorum.

Bir de motul mocool ve motul rbf 660ları koydum. Sonra da Track Turk ile körfeze gideceğiz diye Kumho V700 semi slickleri de taktım (aşağıdaki fotoda v700ler var). Ama safra kesemden rahatsızlık yaşayınca gidemedim. Bir kaç hafta sonra bu safra kesesi konusu tam geçti derken tekrr hortlayınca da 2 gün önce bıçak altına yatıp, aldırdım arkadaşı. Bayramda evde yatış spek geçireceğim yani :)
15-16 Haziran'da İst Park'ta bi Alfa etkinliği olacak, belki ona katılırım, bakalım.
Lvdz6G.jpg
 
Bir başka konu ise LPG.

Malum setup değişince, benzin enjektörşeri falan büyüyecek. Yani lpg tarafında da bir geliştirmeye ihtiyaç olacaktı. Bir de araba çok az şekilde su eksiltiyordu, onu da regülatörün oralardan yaptığını saptayınca, eski küçük regülatörü (130kw) söküp attım. Yerine 220kw'ya kadar destekleyen Atiker SR06 regülatörü taktım. Artık arabamızda sabit afr sensörü de olduğundan kendi ayarımı da kendim yaptım, missss :D