3,5 yil once 68.000 km'de aldigim MiTo ile su an 173.000km'deyim. Bu sebeple MiTo'nun neredeyse tum kroniklerini birinci elden teceube ettim.
En son tecrubemiz de direksiyon tork aci sensoru oldu.
Arabaya sahip oldugum ilk gunlerden beri yaklasik ayda bir veya iki ayda bir olacak sekilde direksiyon hatasi aliyordum. Fakat bu hata ile direksiyonda sertlesme falan olmuyordu. Hata kodu da C100A, yani CAN haberlesme hatasi oluyordu. Kontak ac kapa ile gidiyordu bu hata. Yani, bu hata daha cok voltaj seviyesindeki oynamalar gibi durumlardan kaynakliydi. Suruse de direkt bir etkisi olmadigindan inemsiz olarak yorumlayip, bununla ilgili hic aksiyon almiyordum.
Ama bu durum yaklasik 5 ay once degisti. İlk kez sanirim aralik 2019'da direksiyon hatasi ile birlikte direksiyon da sertlesti. Bu hata araba rolantide calisirken, arac durur halde ve direksiyonu ceviriken olustu. Yani elektrikli direksiyon motoru tamamen devre disi kaliyordu. Arabanin direksiyonu tamamen kas gucu ile cevrilir duruma geliyordu.
Geliyor gelmekte olan deyip, hatanin sıklasmasini bekledim, ogun icin de aksiyon almadim.
Yaklasik 2 ay once tekrar benzer durumda hata ve direksyiyon sertlesmesi oldu. Yine daha onceki gibi kontak kapa ac ile duzeldi.
Fakat son uc haftadir, soz konusu hata haftada bir veya iki kez ortaya cikmaya basladi. Yine kontak ac kapa ile hata duzeliyordu. Ama artik isi sansa birakma zamani gecmisti. Arastirmaya basladim.
İlk is olarak, hata kodunu okudum, C1002. Yani tork aci sensor arizasi.
Soz konusu sensor, direksiyon kutusunda, asagida isaretli saft kisminin icinde:
Sensorun kendisi de yaklasik soyle bir sey:
Yurt disi forumlari falan arayinca, zaten bu is icin bir sektor olustugu ortaya cikti.
Almanya, hollanda ve ingilterede bu iste uzmanlasmis farkli garajlar ile mail ortaminda yazistim. Hepsi de, aci sensorunun degistirilerek sorunun cozuldugunu teyit ettiler. Ama sensoru degistikten sonra tork kalibrasyon konusu cok kritikti. Hollanda'daki adam, kesinlikle sensorun yetkili bir kisi tarafindan degistirilemeyecegini soyledi. Sensoru yenilenmis ve onlarin tarafinda kalibre edilmis bir direksiyon kutusunu 350€+kargo+vergi seklinde tarafima gonderebilecegini soyledi. Hatta benim cikacak olan direksiyon kutusunu ona gonderirsem, 100€ geri iade edecegini de belirtti.
İngilizler ise, dilersem aci sensorunu tek basina bana satacaklarini soyledi. Ama cok yuksek ihtimalle kalibrasyon konusunda sikinti yasayacaksin dedi. Bu sekilde bir kac musteride benzer durumlari yasamislar. O sebeple benim direksiyon kutumu sokup onlara gondermemi ve orada sensor yenilenip geri gonderecegini belirttiler.
Yine bazi sitelerde sensorun tek basina yaklasik 100 - 130€ civarina satildigini gordum.
Yukarida bahsettigim sitelerin bazi linklerini de soyle birakayim:
Gelelim bu isin Turkiye ayagina.
İlk danisdigim kisi tabiki de Sercan oldu. Kendisinden, aci sensorunun tek basina yedek parca olarak tanimli olup olmadigini sordum. Malesef Fiat acinsensorunu tek basina yedek parca olarak tanimlamadigini gorduk. Komple direksiyon kutusunun fiyati da 6500₺+kdv olarak cikti, belki bugun kurdan oturu daha da artmistir.
Bir de bu isi sanayide yaptigini iddia eden ustalar var. İzmir'de bu isin en cok adi bilineni 6. Sanayi'de Cavusoglu Oto elektrik. Onlarla konustugumda, sensoru yenisi ile degistirdiklerini ve fiyatin 1300₺ oldugunu soylediler.
Yine İzmir'de 3. Sanayide bir baska daha usta daha tavsiye edildi. Ona da gidip birebirde konustum. O da ayni fiyata sensoru degistirdigini soyledi. Ama bu usta malesef fazla despot idi. Sabah arabayi birakirsin, aksam alirsin. Kesinlikle dukkanda duramazsin, basimda adam istemem falan dedi. Yani, sanayinin bence en onemli avantajlarindan birisi, is yapilirken arabanin basinda durup, yapilan isi gozunle takip edebilmek. Usta benim adima olan bu avantaji sert sekilde red edince, tartismaya bile girmeden cektim gitti.
Neyse, bugun cavusoglu'na gidip islemi yaptik. Araba sokulup toplanirken arabanin basindaydim, hatta elemanlarla guzel guzel sohbet de ettik. Sadece direksiyon kitusunun saftinin sokulup, aci sensorunun montaj ve kalibrasyonunu meslek sirri olarak nitelendirdiklerinden o islemi ust katta yaptilar, ona sahit olamadim.
Sokme isleminden bazi fotolar:
Usta ile akabinde sohbet ettik baya, bu iste kalibrasyonun cok kritik oldugunu ve kalibrasyon icin kendi makinelerini kullandiklarini falan vurguladi.
Hatta, Enriko Alberti ile anlasmalari oldugunu, oradaki musteriler komple direksiyon kutusu degistirmek istemediginde, aci degisimi icin kendilerine direksiyon kutusunun gonderildigini belirtti.
Ayrica parca 6 ay garantili.
Umarim ki arizayi tekrar en azindan bir kac yil bounca yasamam.
Cunku usta da yaptigi isleme omur boyu gider seklinde bir cozum olmadigini vurguluyor. Cunku bu sensor bir potansiyometre mantiginda calisiyor. Yani iki farkli kontak devamli birbirine surtuyor ve uzun vadede arizanin sebebi de bu kontaklarin bozulmasi oluyor.
Bu isin tam olarak olup olmadigini zaman gosterecek, bundan sonrasi icin hayirlisi bakalim.
En son tecrubemiz de direksiyon tork aci sensoru oldu.
Arabaya sahip oldugum ilk gunlerden beri yaklasik ayda bir veya iki ayda bir olacak sekilde direksiyon hatasi aliyordum. Fakat bu hata ile direksiyonda sertlesme falan olmuyordu. Hata kodu da C100A, yani CAN haberlesme hatasi oluyordu. Kontak ac kapa ile gidiyordu bu hata. Yani, bu hata daha cok voltaj seviyesindeki oynamalar gibi durumlardan kaynakliydi. Suruse de direkt bir etkisi olmadigindan inemsiz olarak yorumlayip, bununla ilgili hic aksiyon almiyordum.
Ama bu durum yaklasik 5 ay once degisti. İlk kez sanirim aralik 2019'da direksiyon hatasi ile birlikte direksiyon da sertlesti. Bu hata araba rolantide calisirken, arac durur halde ve direksiyonu ceviriken olustu. Yani elektrikli direksiyon motoru tamamen devre disi kaliyordu. Arabanin direksiyonu tamamen kas gucu ile cevrilir duruma geliyordu.
Geliyor gelmekte olan deyip, hatanin sıklasmasini bekledim, ogun icin de aksiyon almadim.
Yaklasik 2 ay once tekrar benzer durumda hata ve direksyiyon sertlesmesi oldu. Yine daha onceki gibi kontak kapa ac ile duzeldi.
Fakat son uc haftadir, soz konusu hata haftada bir veya iki kez ortaya cikmaya basladi. Yine kontak ac kapa ile hata duzeliyordu. Ama artik isi sansa birakma zamani gecmisti. Arastirmaya basladim.
İlk is olarak, hata kodunu okudum, C1002. Yani tork aci sensor arizasi.
Soz konusu sensor, direksiyon kutusunda, asagida isaretli saft kisminin icinde:
Sensorun kendisi de yaklasik soyle bir sey:
Yurt disi forumlari falan arayinca, zaten bu is icin bir sektor olustugu ortaya cikti.
Almanya, hollanda ve ingilterede bu iste uzmanlasmis farkli garajlar ile mail ortaminda yazistim. Hepsi de, aci sensorunun degistirilerek sorunun cozuldugunu teyit ettiler. Ama sensoru degistikten sonra tork kalibrasyon konusu cok kritikti. Hollanda'daki adam, kesinlikle sensorun yetkili bir kisi tarafindan degistirilemeyecegini soyledi. Sensoru yenilenmis ve onlarin tarafinda kalibre edilmis bir direksiyon kutusunu 350€+kargo+vergi seklinde tarafima gonderebilecegini soyledi. Hatta benim cikacak olan direksiyon kutusunu ona gonderirsem, 100€ geri iade edecegini de belirtti.
İngilizler ise, dilersem aci sensorunu tek basina bana satacaklarini soyledi. Ama cok yuksek ihtimalle kalibrasyon konusunda sikinti yasayacaksin dedi. Bu sekilde bir kac musteride benzer durumlari yasamislar. O sebeple benim direksiyon kutumu sokup onlara gondermemi ve orada sensor yenilenip geri gonderecegini belirttiler.
Yine bazi sitelerde sensorun tek basina yaklasik 100 - 130€ civarina satildigini gordum.
Yukarida bahsettigim sitelerin bazi linklerini de soyle birakayim:
Steering Angle Sensor MEAT & DORIA 93064
93064 / 160.00, Steering Angle Sensor. Price: 114.96 EUR. Save money - order from Trodo! Delivery 3-5 days. Produced for: ALFA ROMEO (MITO), FIAT (GRANDE PUNTO, PUNTO EVO, PUNTO Van), OPEL (CORSA D).
www.trodo.com
Torque Sensor Steering Angle Sensor Alfa Romeo Mito Sensor Steering Column | eBay
Steering angle sensor and torque sensor for Alfa Romeo Mito for vehicles with ESP Installation instructions / repair instructions from REPATEC NEW, originally packed! OEM quality! We specialize in power steeringrepairren Your problem, fault on the car: jerking on the steering wheel Steering...
www.ebay.com
van der Heiden AT - Elektrische Stuurbekrachtiging
Op alle gereviseerde stuurkolommen geeft van der Heiden AT een jaar lang garantie. Voor deelreparaties gelden andere garantievoorwaarden, informeer hiernaar via telefoonnummer 0165 550384. Van der Heiden AT is de specialist op het gebied van Elektrische Stuurbekrachtiging.
www.stuurbekrachtigingen.nl
Gelelim bu isin Turkiye ayagina.
İlk danisdigim kisi tabiki de Sercan oldu. Kendisinden, aci sensorunun tek basina yedek parca olarak tanimli olup olmadigini sordum. Malesef Fiat acinsensorunu tek basina yedek parca olarak tanimlamadigini gorduk. Komple direksiyon kutusunun fiyati da 6500₺+kdv olarak cikti, belki bugun kurdan oturu daha da artmistir.
Bir de bu isi sanayide yaptigini iddia eden ustalar var. İzmir'de bu isin en cok adi bilineni 6. Sanayi'de Cavusoglu Oto elektrik. Onlarla konustugumda, sensoru yenisi ile degistirdiklerini ve fiyatin 1300₺ oldugunu soylediler.
Yine İzmir'de 3. Sanayide bir baska daha usta daha tavsiye edildi. Ona da gidip birebirde konustum. O da ayni fiyata sensoru degistirdigini soyledi. Ama bu usta malesef fazla despot idi. Sabah arabayi birakirsin, aksam alirsin. Kesinlikle dukkanda duramazsin, basimda adam istemem falan dedi. Yani, sanayinin bence en onemli avantajlarindan birisi, is yapilirken arabanin basinda durup, yapilan isi gozunle takip edebilmek. Usta benim adima olan bu avantaji sert sekilde red edince, tartismaya bile girmeden cektim gitti.
Neyse, bugun cavusoglu'na gidip islemi yaptik. Araba sokulup toplanirken arabanin basindaydim, hatta elemanlarla guzel guzel sohbet de ettik. Sadece direksiyon kitusunun saftinin sokulup, aci sensorunun montaj ve kalibrasyonunu meslek sirri olarak nitelendirdiklerinden o islemi ust katta yaptilar, ona sahit olamadim.
Sokme isleminden bazi fotolar:
Usta ile akabinde sohbet ettik baya, bu iste kalibrasyonun cok kritik oldugunu ve kalibrasyon icin kendi makinelerini kullandiklarini falan vurguladi.
Hatta, Enriko Alberti ile anlasmalari oldugunu, oradaki musteriler komple direksiyon kutusu degistirmek istemediginde, aci degisimi icin kendilerine direksiyon kutusunun gonderildigini belirtti.
Ayrica parca 6 ay garantili.
Umarim ki arizayi tekrar en azindan bir kac yil bounca yasamam.
Cunku usta da yaptigi isleme omur boyu gider seklinde bir cozum olmadigini vurguluyor. Cunku bu sensor bir potansiyometre mantiginda calisiyor. Yani iki farkli kontak devamli birbirine surtuyor ve uzun vadede arizanin sebebi de bu kontaklarin bozulmasi oluyor.
Bu isin tam olarak olup olmadigini zaman gosterecek, bundan sonrasi icin hayirlisi bakalim.