Warm Hatch | Alfa Romeo MiTo

Turbonun gecmiste yag bastigini soylemistim. Bunun icin turbo hortumlari ile falan baya bir oynamistim hatta.

Daha once t-jet motorda benzer projeler yapmis deneyimli bir arkadasin uyarisi ile, turboyu bealeyen yag girisinde restrictor olmasi gerektigini bana hatirlatti. Benzer konuyu aslinda gecmiste asagidaki linkte gormustum ama onemsememistim dogrusu. Son yaptigim yag borusu degisikliklerinden oturu de yag kacirma konusu cok cok azaldigindan, cok takilmiyordum. İlgili rstrictorlu yag borusu linki:

Yeni tip turbolarda, en azindan gt1446'da yag ihtiyaci daha az oluyormus. Fazla basincli yag gelir ise emmeye yag basma.olabiliyormus. bizim.yaptigimiz yag cikisi 2mm oldu.
Ama arkadasin uyarisi ve asagidaki linkte satilan orinal parcadaki restrictoru gorunce tornada hemen ilgili restrictor vidayi yaptik.

Arabanin orijinalindeki buyuk cikisli vida ile yeni yaptigimiz dar ucli vida karsilastirmali gorselleri:


Bir de, son viteste 4000-4500 devir gibo dip gaz yaptigimda 1,6-1,7 bar gibi gereginden fazla basinclar gelebiliyordu. Bunu engellemek icin wastegate referans basincini turbo ustunden almak yerine intercooler ile gaz kelebegi arasina tasidim. Onun da fotosu soyle (akunun hemen yanindan baslayip motorun arkasindan giden ve one ulasan mavi pinomatik boru):


Bunlarin yani sora karter havalandirma borularini yenileyip, ikimci karter havalandirmayi acacagim. Bunun icin gerekli malzeme siparislerini verdim, bir kac haftaya gelince montajlarim.

Pistte kullanmalik 4 nokta emniyet kemeri aldim. Bunu montajalamaya ozel bir lazer kesim braket yaptiracagim, onu bekliyorum.

Bir de 5 ay once aldigim ama bir turlu takamadigim lsd convertion seti de bu kis mevsiminde bir ara takacagiz ins. Covidin yavaslamasi ile bahar aylarinda guzel bir pist sezonuna baslamayi hedefliyorum.
 
Son düzenleme:
Aman diyeyim emniyet kemeri braketi önemli. Allah korusun kaza anında kemer dayanır da, braketin kopmaması lazım. Gelen ivmeler anlık 40-50g yi bile bulabiliyor.
Haklisin. O sebeple mevcut emniyet kemeri baglanti noktalarini hic ellemeyecegim. Yeni kemeri koltuk kizaklarina takacagim. Yapacagim braketler 4mm kalinliginda olacak.

Ama yine de yeni 4 nokta kemeri takarken de ustune her zaman orijinal kemeri de takacagim. Dedigin gibi sonradan yapilan birseye bu kadar hayati bir hususta koru korune guvenmemek gerekir.

Bu 4 nokta kemeri kullanmamin amaci da zaten pistte gazlarken virajlarda koltukta yerinde durabilmek, asil guvenlik hala orijinal kemerde olacak.
 
Yuklenen her turbo aracta karter içindeki basinc artar. Bunun icin pek cok uretici karter havalandirma icin birden fazla nokta tanimlar. Cunku karter icindeki basinc fazla olursa, ozellikle turbo yagi geri donus hattinda olisan pozitif basinctan oturu yag sirkulasyonunda sikinti olusabilir.

Tjet motorda mevcutta tek karter havalandirma mevcut. Fakat biraz yurt disindaki tjet projelerini inceledigimde, aslinda asagidaki gibi iminci karter havalandirma cikisinin hali hazirda mevcut oldugunu ama bir vida ile kapatildigini fark ettim. Soz konusu vida M18 idi.


Hem bu havalandirmayi aktif hale getirmek, hem de oct baglantilarini daha duzgun hale getirmek icin ptfe boru ve an tipi adaptorleri aliex'ten siparis ettim.


Bugun oglen dukkana gecip montaji kendi ellerimle yaptim:







Ve motor kapagi yerine takilinca final halimiz:


Ayrica oct cikisini da kucuk bir filtre ile tekrar disariya verdim. Artik emmemiz tam anlamiyola tertemiz kalacak.
 
Sokaga cikma yasaginda can sikintisi sebebiyle ince bir kac boya isine daldim. Bu islerde super yetenekli degilim ama elimden geldigince bir seyler yaptim.

İlk etapta arabanin icindeki meth kit basinc saatinin rengi fazla acik renk oldugundan goz tirmaliyordu. Soyle ornek foto paylasayim.


Boya bandi ile maskeleyip, asetat kalemi ile boyamasini yaptim.


Sonuc:


Bir de motor ust plastik kapagindaki yaldizli alfa romeo yazisinda silinmeler vardi. Muhtesem bir iscilik olmasa da onu da boyadim.

Oncesi:


Sonrasi:


Son olarak da kaput altini biraz temizledim. Foto oncesi yagmura biraz yakalandik ama onu da paylasayim:
 
Bugunlerde malum durumlardan oturu temizlik disinda pek birsey yapmak mumkun olmuyor.

Arac icini bayadir kendim guzelce detayli silmemistim, ona bugun el attim. Direksiyonun alcantara kisimlarindan cikan pislik akil almaz seviyede idi. Alcantara kisimlara surdugum temiz bez ilk andan itibaren siyaha burundu.


Bir de malum kaput altini ellemeden duramiyorum :)
 
8C diye tabir edilen orijinal jantlarimi yazın fırın boya ile boyatmıştım. Görüntüvesaire cok başarılı idi ama ömürkonusu kafada soru işaretiydi tabi. Geçtiğimiz haftalarda sağ arka lastiğe çivi girdi. Lastik sökülüp, yama yapildi ve geri takıldı. Ama bu esnada fırın boya kenarlardan atti.

Ben de bu işin doğru yöntemi olan elektrostatik toz boya için tekrar araştırma yapmaya başladım. Yardıma ise MiTo sahibi genç bir arkadaş olan Emrehan yetişti. Manisa Organize Sanayi'de panjur ekipmaları üretimi yaptıkları bir imalathaneleri varmış ve elektrostatik boya için gerekli tüm cihaz ve ekipmanlar kendilerinde mevcutmuş. Normal mesai saatlerinin dışında kalan zamanlarda ise yakın çevresine jant boyama yapıyormuş.

İşe başlamak için öncelikle janları söküp, normalde pist için kullandığım ikinci set jantlara 4 mevsim lastiklerimi taktım. Bugünlerde görüntümüz böyle yani:


8C jantlar öncelikle asite yatırılıp eski boyasının atması sağlandı.




Akabinde elektrostatik toz boya kaplanıp, fırınlandı. Fırın öncesi görüntü:


İlk fırınlama sonrası verniksiz ilk görüntü:


Son olarak vernik de atılıp tekrar fırınlama ile işlem tamamlandı:




Boyanmış olan jantları arabaya takmak için bir kaç hafta bekleyeceğim. Soğuklar iyicene geçince, yazlık lastikler ile birlikte taze boyalı jantları takarım, şimdilik depoda pamuklara sarılı şekilde yatıyor güzellikler.

Bu hafta sonu uğraştığım bir başka konu ise pist kullanımı için 4 nokta emniyet kemeri idi.
Pistte gazlarken, virajlarda koltukta sabit kalmak için çok debeleniyorum. Standart koltuk ve standart kemer bu konuda neredeyse hiç yardımcı olmuyor.
Pist odaklı düşünülürse, işin doğrusu sparco / recaro tarzı bir koltuk almak. Ama para çokomelinden, günlük kullanımda rahatsılığına ve belki de en önemli kriter olan orijinal koltuk üzerindeki air bag'den yoksun kalmaya koltuk değiştirmemek adına çok sebep var malesef.
O sebeple, koltuk üstündeki savrulmayı minimuma indirmek adına 4 nokta kemer aliex'ten makul fiyata aldım. Montaj noktalarını sürücü koltuğu kızaklarına yaptım. Sol tarafta 4mm kalınlıkta küçük bir uzatma braketi kullandım. Pist dışında kullanmayacağım için sürücü koltuğu altına ufak da bir çantayı cırt cırt ile tabana sabitledim, içine kemeri toplayıp yayıntı olmasını engelliyor.

Arka taraftaki bağlantılar:


Ön taraftan görüntü:


Kemeri kullanmayacağım zamanlar için tabandaki çanta:


Deli dana gibi bağlanan ben ve özgürlüğü için savaşan göbeğim:


Son fotodan fark edileceği üzere, 4 nokta kemeri kullanırken, her zaman 3 nokta orijinal kemeri de bağlayacağım. Çünkü, sonradan takılan kemere güvenlik açısından %100 bel bağlamak doğru olmaz. 4 nokta kemer, virajlarda beni yerimde tutsun, yeter.
 
Taa Temmuz 2020'de alıp da kendi dükkanımızda takmaya fırsat oluşturamadığım Racing Diffs LSD Convertion set arabanın bagajında, 3 litre şanzıman yağı ile birlikte uzun süredir dolaşıyorudu.

Pist sezonu artık en azından İzmir için yaklaştığından, artık işi bitirmek için Alfa Ege'den arkadaşımız olan Ata'dan randevu alıp, dün sabah 3. Sanayi'de Alfa Rosso'ya gittim.


Uzun zamandır işi ertelememizin sebebi, montaj için ya travers inecek, ya da şanzıman inecek diye şüphelenmemizdendi. Ama Racing Diffs benim aynı şanzımanı kullanan (M32) Corsa D OPC için montaj videosu yayınlamış ve burada sadece diferansiyel karpuzunu sökerek montajın mümkün olduğunu göstermiş.

MiTo'da travers biraz daha büyük olduğundan, daha zor görüküyordu ama tarvers indirmeden şansımızı deneyelim dedik. Arabayı Kaldırıp tekerlek, alt koruma gibi şeyleri sökerek başladık.


Sonrasında aks ve şanzıman takozunu söktük. Özellikle şanzıman takozu sökülünce, motorun kulaklarından esnetilerek diferansiyel karpuzunu sökecek kadar bir boşluk açıldığını gördük.


Ve diferansiyel aşağıda. Kendisini bol tiner ile temizledik:


Instagram'a atmalık diferansiyel ve racing diffs'in tüm parçaları serilerek fotolandı.


LSD dönüşüm kiti denen sistemin temel mantığını özetlemek gerekirse, differansiyelin göbeğine iki plaka yerleştiriliyor. bu plakaların ortasında 4 adet çok sert yay var, bunlar gövde plakaları ile differansiyel göbeğindeki büyük dişlilerin arasında kalan balatayı baskılıyor. İlk montaj öncesinde mengenede bu yayları sıkıştırıyoruz:


Sonrasında göbek plakalarını ve balata plakalarını diferansiyelin göbeğine yerleştirip, sıkıştırma vidalarını geri söküyoruz. Son olarak kit ile birlikte gelen pinyon pini de göbeğe yerleştiriliyor:


Son olarak diferansiyel montaja hazır:


Fotosunu çekmemişim ama şanzıman yağı olarak Motul gear 300 ls 75w90 kullandık. Bu kiti taktıktan sonra LSD uyumlu yağ kullanmak olmazsa olmaz, onu da not edelim.

Büyük iş diye aylardır kendi dükkanımızda yapamadığımız iş aslında yaklaşık 3 saatlik bir montaj ile tamamlanabilen, usta olan adam için kolay bir işmiş. Montaj konusunda benim gibi gözü korkanlar, korkmasın :)

Sonrasında yola çıktım, hava yağmurlu. Ama ufak ufak denemeler de yapmadan duramıyor insan.
Aracın patinaja düşmesi baya azaldı. patinaja düşse bile torque steer sebebiyle direksiyon ile savaşmak diye bir şey kalmadı.
Hızlı virajlarda, gaza oturunca araç bariz şekilde kendini içeri çekiyor. Bu sebeple çok daha ufak ve yumuşak direksiyon müdahaleleri ile araç çok daha fazla yönlenme sağlıyor.

Akşam yağmur durduğunda, tekrar virajlı yollara çıktım. Çok saçma şekilde virajlarda gaza oturunca müthiş bir stabilite hissediyorsunuz. Direksiyon başında zevkten kahkaha atar durumda buldum kendimi pek çok kez.

Bir de MiTo'da orijinal halinde bulunan Q2 elektronik diff kilidi konusuna açıklık getireyim. Bu sistem tamamen direksiyon açısı ve ön tekerlerin hız farkının ölçülmesine istinaden frenleyerek çalışan bir sistem. Bu sistem de günlük kullanımda oldukça faydalı ama çalışması için önce bir miktar kafadan kaymanız, sonra da fren ile gücü tek tekerde de olsa düşürme ile çalışıyor. Şu an tekerlekler arası hız farkı ortadan kalktığından, bu sistem devreye girmiyor, en azından belli bir noktaya kadar girmiyor diyelim. Çünkü bugün biraz abartıp, artık tekerlekler tutuşu kaybedince, VSC ışığı pavyona bağladı.
Aynı Q2 vs mekanik LSD mantığı İngiltere tabanlı Alfa forumlarında Giulietta ve MiTo için benzer şekilde hep özetlenmiş.

Burada önemli olan bir başka konu ise ömür. Sonuçta oluşturulan LSD tipi balata tipi ve her balata gibi unun da bir ömrü var. Racing Diffs TR distiribütorü Arda ile olan konuşmamda, kendi aracında 40.000km'dir kullandığını ve her hani bir kaçırma olmadığını. Ama üreticinin yaklaşık 60-70 bin KM'de bir balata değişimi tavsiye ettiğini belirtti.

Son olarak, montaj için Alfa Rosso Ata ustamıza, Racing Diffs ürünlerini TR'ye ithal eder Arda'ya teşekkürü bir borç bilirim.
 
Dun de aksam ustu yarim saatligine dukkana ugrayip ellerimle buji bobin degistim. Bujiler her degisimdeki gibi yaklasik 25 bin km'de idi, bobinler ise 80-90 bin km mertebesinde idi. Ufaktan misfire'lari surus son 1 haftadir bariz hissediyordum. Bu is de aradan cikti.



 
LSD eklemesi mükemmel olmuş. Aracımı aldığımdan beri ankara'dan istanbul'a yol harici kullanamadım ama 2-3 yoncada ben de denemiştim, cidden aşırı keyifli bir eklentiymiş. Bu kadar hissedilebilen bir parça mıdır diye hep sorardım ama, resmen ilahi bir kuvvet alıp aracın kafasını çevirdiğin ve gazı açtığın yöne doğru sokuyor. sezon açılsın da doğal ortamında test edelim şunları :)
 
Yaklaşık 6 ay sonra dün piste çıktım. Hava şartları ve pistin toz durumundan ötürü yol tutuş seviyesi en iyi gününde değildi diyelim. 5'er hot lap şeklinde 3 seansta toplam 15 tur attım. Genel olarak süreler düşük geldi. Araba bariz şekide eskiye göre hızlanmış olsa da, benim de biraz formsuzluğumdan ötürü çok iyi bir süre gelmedi. Benim de en iyi sürem 1:20:432 oldu.

Meth kit, LSD, Nankang AR1 lastikler ve 4 nokta kemeri pistte ilk kez kullandım. Gözlemlerimi tek tek listelemek gerekirse;
  • Meth kit hem hız hem de EGT anlamında çok iyi iş yaptı. 5 tur aralıksız gazlamada bile EGT 750C'yi geçmedi. Çok şükür araçta performans kaybı veya olmadık bir durum hiç karşımıza çıkmadı.
    • Hız konusunda ise, Meth sayesinde avans açıldığından, ilk kez S/F sonunda 5. vitese atma gereği oldu arabada.
  • LSD yoldaki hissiyatıma benzer şekilde hızlı ve küçük direksiyon tepkisi isteyen yerlerde net çalıştı. Fazla sert virajlarda LSD'ye güvenip laps diye gazı kökleyince araba yine kafadan kayıyor. Bir de geçmiş alışkanlığımdan ötürü, arabanın kafasını içeri sokmak için lift off yapmaya meyilliyim. Ama gaza doğru yerde oturunca da kafa artık içeri çekiyor. Bu noktada kendimi alıştırmam lazım. İyi süre almak için biraz vakit geçecek gibi.
  • Nankang AR1'leri araştırdığımda, Trafeo R veya Cup 2 gibi lastiklerden sonra gelen en iyi fiyat performans lastiği olarak lanse ediliyordu (tane fiyatı 1.000₺ bu arada, fiyat konusu göreceli yani). Frenlemede iyi, dayanıklılıkta da oldukça iyi. Ama viraj performansı mükemmel diyemem. Doğrusu geçmişte kullandığım Kumho KU36 ve Kumho V700'ler çok daha iyi çalışıyorlardı.
  • 4 nokta kemer işini çok iyi yaptı. Koltuğuma resmen çivilenmiş gibiydim ve gün sonu yorgunluğumun nispeten az olmasına çok faydası oldu. Hem de direksiyon başında kendimi sabit tutmak ile ekstra efor harcamadığımdan dikkatimi daha kolay toplayabildim.
Gün sonu süre gelmese de, çok eğlendik, çok keyif aldık. Arabanın fren pedalinda seans sonlarında biraz yumuşama dışında hiç bir sorun yaşamamam da ayrıca mutlu etti.

Aşağıdaki videoyu da ilk seansta çekmiştim. Önümdeki araç Clio 2 RS 172. Sürücüsü de yazılımcım ve arkadaşım Utku:





Bir de son olarak, pistten sonra artık yazlık lastiklere döndük, yeni boyalı jantlarımız ile.

 
@stan Hocam clio 2 rs sahibine sorabilir misiniz laguna 2'de bulunan f4r motoru rs'deki f4r'a çevirmek mümkün mü bilgisi var mı acaba
 
Pist öncesinde OCT'yi temizlemiştim ama sonrasında aynı gün bakmamıştım. Pazar günü arabanın genel temizliğini yaparken OCT'yi de açıp boşalttım. 15 hot lap sonrasında yaridan fazlasinin yag ile doldugunu gordum.

Eger oct olmasaydi, bu kadar yag emmeye gidip, ciddi performans dusurecekti.

Pist sonrasi dolmus olan oct'nin foto ve videosu:

 
Şu OCT işini benim de halletmem gerek. Mini'lerde de en kritik şey bu yağın, subap üstlerinde kuruma sebep olması. Hatta üşenmeyip, külbütör söktürüp temizleticem, sonrasında OCT yapıcam muhtemelen. Sizin OCT maliyeti ne olmuştu? universaller de var motor tipine uygun modeller de var. Mantık sonuçta aynı. Kapasitesi yüksek olursa temizleme periyodu açılıyor sadece.
 
Şu OCT işini benim de halletmem gerek. Mini'lerde de en kritik şey bu yağın, subap üstlerinde kuruma sebep olması. Hatta üşenmeyip, külbütör söktürüp temizleticem, sonrasında OCT yapıcam muhtemelen. Sizin OCT maliyeti ne olmuştu? universaller de var motor tipine uygun modeller de var. Mantık sonuçta aynı. Kapasitesi yüksek olursa temizleme periyodu açılıyor sadece.
Benim kullandigim oct bu:

OCT alirken buyuk paralar vermene gerek yok. Giris tarafinda suzgu vari bir sey olsun yeter.

Pek cok kisi OCT'nin icine bulasik teli falan koyarak daha fazla yag tutmasini saglamaya calisir ama tavsiye etmiyorum bunu. Cunku OCT icini fazla doldurunca, hava akisi bozulabiliyor. Bu durumda da krank icindeki basinc artip sacma yerlerden yag kacagi olabiliyor.

Mini'ler krank boslugunun kac havalandirmasi var bilmiyorum. Ama cift cikis var ise sunun gibi bir tane de kullanabilirsin:

Baglanti borulari icin ben ptfe tip hortum ve an tip baglanti aparatlari kullanmistim. Bunlari da aliex'ten almis olmama ragmen sadece baglanti aparatlarina 1000₺'ye para harcadim. Boyle bir harcamaya aslinda teknik anlamda hic gerek yok. Ama kaputu acinca guzel bir goruntu olsun istedigimden boyle yapmistim.
 
Benim kullandigim oct bu:

OCT alirken buyuk paralar vermene gerek yok. Giris tarafinda suzgu vari bir sey olsun yeter.

Pek cok kisi OCT'nin icine bulasik teli falan koyarak daha fazla yag tutmasini saglamaya calisir ama tavsiye etmiyorum bunu. Cunku OCT icini fazla doldurunca, hava akisi bozulabiliyor. Bu durumda da krank icindeki basinc artip sacma yerlerden yag kacagi olabiliyor.

Mini'ler krank boslugunun kac havalandirmasi var bilmiyorum. Ama cift cikis var ise sunun gibi bir tane de kullanabilirsin:

Baglanti borulari icin ben ptfe tip hortum ve an tip baglanti aparatlari kullanmistim. Bunlari da aliex'ten almis olmama ragmen sadece baglanti aparatlarina 1000₺'ye para harcadim. Boyle bir harcamaya aslinda teknik anlamda hic gerek yok. Ama kaputu acinca guzel bir goruntu olsun istedigimden boyle yapmistim.

bu detayı öğrenip, ona göre seçeyim ben de modeli. Şu subap üst kurumları temizlendikten sonra kaçan tüm atlar ahıra geri dönüyor diyorlar :) ilk yapmayı planladığım uygulamalardan biri. ardından bunu da yaparsam o kurumun önüne geçerek uzun vadeli temiz kalmasını sağlarım. teşekkür ederim detaylı bilgiler için.
 
  • Beğeni
Tepkiler: stan