Taa Temmuz 2020'de alıp da kendi dükkanımızda takmaya fırsat oluşturamadığım Racing Diffs LSD Convertion set arabanın bagajında, 3 litre şanzıman yağı ile birlikte uzun süredir dolaşıyorudu.
Pist sezonu artık en azından İzmir için yaklaştığından, artık işi bitirmek için Alfa Ege'den arkadaşımız olan Ata'dan randevu alıp, dün sabah 3. Sanayi'de Alfa Rosso'ya gittim.
Uzun zamandır işi ertelememizin sebebi, montaj için ya travers inecek, ya da şanzıman inecek diye şüphelenmemizdendi. Ama Racing Diffs benim aynı şanzımanı kullanan (M32) Corsa D OPC için montaj videosu yayınlamış ve burada sadece diferansiyel karpuzunu sökerek montajın mümkün olduğunu göstermiş.
MiTo'da travers biraz daha büyük olduğundan, daha zor görüküyordu ama tarvers indirmeden şansımızı deneyelim dedik. Arabayı Kaldırıp tekerlek, alt koruma gibi şeyleri sökerek başladık.
Sonrasında aks ve şanzıman takozunu söktük. Özellikle şanzıman takozu sökülünce, motorun kulaklarından esnetilerek diferansiyel karpuzunu sökecek kadar bir boşluk açıldığını gördük.
Ve diferansiyel aşağıda. Kendisini bol tiner ile temizledik:
Instagram'a atmalık diferansiyel ve racing diffs'in tüm parçaları serilerek fotolandı.
LSD dönüşüm kiti denen sistemin temel mantığını özetlemek gerekirse, differansiyelin göbeğine iki plaka yerleştiriliyor. bu plakaların ortasında 4 adet çok sert yay var, bunlar gövde plakaları ile differansiyel göbeğindeki büyük dişlilerin arasında kalan balatayı baskılıyor. İlk montaj öncesinde mengenede bu yayları sıkıştırıyoruz:
Sonrasında göbek plakalarını ve balata plakalarını diferansiyelin göbeğine yerleştirip, sıkıştırma vidalarını geri söküyoruz. Son olarak kit ile birlikte gelen pinyon pini de göbeğe yerleştiriliyor:
Son olarak diferansiyel montaja hazır:
Fotosunu çekmemişim ama şanzıman yağı olarak Motul gear 300 ls 75w90 kullandık. Bu kiti taktıktan sonra LSD uyumlu yağ kullanmak olmazsa olmaz, onu da not edelim.
Büyük iş diye aylardır kendi dükkanımızda yapamadığımız iş aslında yaklaşık 3 saatlik bir montaj ile tamamlanabilen, usta olan adam için kolay bir işmiş. Montaj konusunda benim gibi gözü korkanlar, korkmasın
Sonrasında yola çıktım, hava yağmurlu. Ama ufak ufak denemeler de yapmadan duramıyor insan.
Aracın patinaja düşmesi baya azaldı. patinaja düşse bile torque steer sebebiyle direksiyon ile savaşmak diye bir şey kalmadı.
Hızlı virajlarda, gaza oturunca araç bariz şekilde kendini içeri çekiyor. Bu sebeple çok daha ufak ve yumuşak direksiyon müdahaleleri ile araç çok daha fazla yönlenme sağlıyor.
Akşam yağmur durduğunda, tekrar virajlı yollara çıktım. Çok saçma şekilde virajlarda gaza oturunca müthiş bir stabilite hissediyorsunuz. Direksiyon başında zevkten kahkaha atar durumda buldum kendimi pek çok kez.
Bir de MiTo'da orijinal halinde bulunan Q2 elektronik diff kilidi konusuna açıklık getireyim. Bu sistem tamamen direksiyon açısı ve ön tekerlerin hız farkının ölçülmesine istinaden frenleyerek çalışan bir sistem. Bu sistem de günlük kullanımda oldukça faydalı ama çalışması için önce bir miktar kafadan kaymanız, sonra da fren ile gücü tek tekerde de olsa düşürme ile çalışıyor. Şu an tekerlekler arası hız farkı ortadan kalktığından, bu sistem devreye girmiyor, en azından belli bir noktaya kadar girmiyor diyelim. Çünkü bugün biraz abartıp, artık tekerlekler tutuşu kaybedince, VSC ışığı pavyona bağladı.
Aynı Q2 vs mekanik LSD mantığı İngiltere tabanlı Alfa forumlarında Giulietta ve MiTo için benzer şekilde hep özetlenmiş.
Burada önemli olan bir başka konu ise ömür. Sonuçta oluşturulan LSD tipi balata tipi ve her balata gibi unun da bir ömrü var. Racing Diffs TR distiribütorü Arda ile olan konuşmamda, kendi aracında 40.000km'dir kullandığını ve her hani bir kaçırma olmadığını. Ama üreticinin yaklaşık 60-70 bin KM'de bir balata değişimi tavsiye ettiğini belirtti.
Son olarak, montaj için Alfa Rosso Ata ustamıza, Racing Diffs ürünlerini TR'ye ithal eder Arda'ya teşekkürü bir borç bilirim.