Warm Hatch | Alfa Romeo MiTo

Haftaya pazar gunu ulku park'ta pist gunu duzenleyecegiz. Hazir arabanin yag bakim zamani gelmisken, pist oncesi arabaya Tanir Oto'da kapsamli bir daldim cumartesi günü.

İlk olarak motor ve sanziman ust takozunu kendi ellerimle degistirdim. Arabayi oldugu yerde sehpaya alip, alttan motor ve sanzimani tek tek kriko ile destekleyerek takozlari degistirdim.
Ozellikle ust sanziman takozu cok yumusamis,.soktugumde yenisiyle karsilastirinca fark ettim.




Bir de hazir kaput altindayken bujilerimizi de degistirdim. 20 bin km'de bir NGK iridyum ikr9j8 bujilerimizi yeniliyoruz:


Sonrasinda sira geldi aylar once alip da takamadigim arka dingil poliuretan burclarimiza. Asagidaki fotoyu Mayis ayinda on salincak burclarini takarken cekmistim. Arka taraf (ortadakiler) teferruhatli oldugu icin ancak bugun firsat bulduk.


Oncelikle arka tarafi sehpaya alip arac yerdeyken deneyeyim dedim, hic olacak gibi degildi. O sebeple lift ilk musait oldugu anda araci havaya kaldirdik. Once sag tarafi, sonra da sol tarafi dingili komple indirmeden montajladik. Bekledigimden cok daha zor oldu.

Takmaya calisirken babamin ugraslari:


Sag taraf montajlandi:


Sol taraf montajlandi:


Bunlara ek olarak bir de yagimi liqui moly olarak degistirip bir de ceratec ekledim. İlk kez bir yag katkisi kullaniyorum, bir faydasi olacak mi, olacaksa da fark edebilecek miyim, gorecegiz.

Hafta ici bir de fren hidroligi degistirecegiz musait bir vakitte. Bugun vakit kalmadigindan yapamadik. Bir de on fren sogutma icin bazi fikirlerim var, onlari da yarin deneyecegim. Akabinde pist icin hazir olacagiz.
 
Fren sogutma hortumu konusunda gecmiste bir calisma yapmistim. İntercooler'in iki yanindan baslayan borular, davlumbaz icine tekerlege diklemesine girip orada kaliyorlardi. Yani frene dogru bir yonlendirme yoktu, o sebeple super efektif degillerdi.

İntercooler yanindan baslayan giris su sekildeydi, bugun yine ayni sekilde kaldi bu detay:


İceride mevcut boruyu kisaltip, ona turuncu renkli 45mm capli esnek ve metal spiral ile guclendirilmis kumas fren sogutma hortumunu ekledim. Borular motor kisminin icinde kenardan rotalanip, salincak uzerinden frenlere dogru uzandi. Ve tabi vazgecilmezimiz olan sonsuz sayida cirt kelepce ile hortumlarin sabitlemesini yaptim.

Yakin cekim Sag taraf:


Yakin cekim Sol taraf:


Biraz daha genis aci ile hortumlarin goruntusu:




Alt korumayi takinca cok daha temiz bir goruntu oldu tabi:




Son olarak onden gorunum eskisi gibi yine:
 
Fren sogutma hortumu konusunda gecmiste bir calisma yapmistim. İntercooler'in iki yanindan baslayan borular, davlumbaz icine tekerlege diklemesine girip orada kaliyorlardi. Yani frene dogru bir yonlendirme yoktu, o sebeple super efektif degillerdi.

İntercooler yanindan baslayan giris su sekildeydi, bugun yine ayni sekilde kaldi bu detay:


İceride mevcut boruyu kisaltip, ona turuncu renkli 45mm capli esnek ve metal spiral ile guclendirilmis kumas fren sogutma hortumunu ekledim. Borular motor kisminin icinde kenardan rotalanip, salincak uzerinden frenlere dogru uzandi. Ve tabi vazgecilmezimiz olan sonsuz sayida cirt kelepce ile hortumlarin sabitlemesini yaptim.

Yakin cekim Sag taraf:


Yakin cekim Sol taraf:


Biraz daha genis aci ile hortumlarin goruntusu:




Alt korumayi takinca cok daha temiz bir goruntu oldu tabi:




Son olarak onden gorunum eskisi gibi yine:
Ellerine sağlık. Önemli bir soru: Yollarda senaryolar çok değişken malum, çok tozlu topraklı veya bolca minik taş sıçratmalı stabilize yollarda giderken, ön taraftan ızgarayı aşıp hortuma girecek kum gibi tozlar ve küçük sevimli taşlar direkt olarak disk üzerine gitmeyecek mi? Doğru düşünüyorsam hortumların ön ızgara tarafındaki girişlere metal ızgara filtre ile bu sorun çözülür mü?
 
Ellerine sağlık. Önemli bir soru: Yollarda senaryolar çok değişken malum, çok tozlu topraklı veya bolca minik taş sıçratmalı stabilize yollarda giderken, ön taraftan ızgarayı aşıp hortuma girecek kum gibi tozlar ve küçük sevimli taşlar direkt olarak disk üzerine gitmeyecek mi? Doğru düşünüyorsam hortumların ön ızgara tarafındaki girişlere metal ızgara filtre ile bu sorun çözülür mü?
Valla bro zaten büyük taşların falan girmesine engel olacak aracın kendi ızgarası giriş bölümünün önünde mevcut. Ufaklardan da, içerisi baya sağa sola rotalandığı için kolay kolay hızlı bir çarpa olacağını sanmıyorum.

Bir de fotolarda süper belli olmuyor ama disklerin lastik iç tarafında kalan bir kalkanı da var. Hatta havanın üflendiği kısımda diskin direkt gözüktüğü açıklık aslında oldukça küçük. Orayı da kesip biçme konusunda kafamda bir soru işareti oldu aslında, daha çok direkt hava görmesi için, o kadarına içim el vermedi tabi. Yani, taş falan gelse de, diske hiç çarpmama ihtimali baya yüksek.

Yaşayıp göreceğiz tabi.
 
  • Beğeni
Tepkiler: kekum34 ve bt
Hafta sonu degiştirmeye firsat bulamadigimiz fren hidroligini de motul dot 5.1 ile bugun degistirdim.


Geriye sadece cumartesi gunu lastikleri degisip, taze on balatalari takmak ve arka koltugu sokmek kaldi. Cumartesi sabahtan bunlari da halledecegim.
 
3 Ekim pist günü için yazamamıştım, o konuyu biraz açalım bugün.

Öncelikle FPV drone ile çekilen şu görüntülerle başlayalım:

Sonra da araç içi videom:

İlk kez organize edeyim diye giriştiğim bir etkinlikte toplam 65 binek araç ve 28 de pistin araç kiralaması olması da gururumu okşadı. Sıralama olarak pek çok hızlı aracı geçmiş olsam da, tam olarak hedeflediğim süreye ulaşamadım, kupanın dışında kaldım:


Neden istediğim hıza ulaşamaım dersek, cevap çok basit, frenler!!!

Neredeyse 4 ay önce Aras Dinçer aracılığı ile sipariş ettiğim EBC yellow stuff balatalar malesef hala ulaşmadı. Durum böyle olunca Ferodo'nun her zaman kullandığım FDB4040 kodlu oem balatasından bir set sıfır alıp, pistten sadece bir gün önce balataları taktım. 3. seans içerisinde, o günkü toplamda 13. hot lap'ım esnasında ise frenler bittiğini hissettirdi. Pistten çıkarken zaten disklerden ciddi ürkütücü sesler geliyordu. Balata diye bir şey kalmamıştı, metal metale temas eder durumdaydı. Hemen eve geçip (otobanda sağ seritte 80km sabit hız ile) balatalarımı değiştirdim. bir gün önce sıfır olarak taktığım balataların hali:


Frenler hem tam gerekli ısırmayı sağlayamıyor, hem de çok kısa ömürlü oluyor. Gerçi ömür konusu mtec disklerin fazla dayanıklı olmasından gibi. O sebeple yine Ferodo düz disk sipariş ettim, geçtiğimiz hafta onları da taktım. MTEC diskleri ömrü bitmemiş olsa da şimdilik rafa kaldırdım.

Diskin ne kadar fazla balata törpülediğine örnek olarak, sadece 5 tur sonrasında jantta biriken balata tozunu örnek olarak paylaşayım:


Hatta o gün pist için hafiflik olsun diye arka koltuk ve LPG tankını da sökmüştüm.


Akabinde de LPG'ye 70 krş zam gelince, geri takmadım. Benzine biraz daha zam koysunlar, o vakit LPG'nin tekrar mantığı olacak, geri takarım.

Son olarak da sağ arka tekerimizi havaya kaldırdığımız şu sexy fotoyu bırakayım:
 
Ülkedeki en iyi mitolardan biridir sanırım hocam gerçekten şahane emek vermişsiniz tam bir tracktool olmuş. Yalnız araçta yazılım var mı onu anlayamadım? QV ile aynı motor diye biliyorum, yazılımla direk 170 hp oluyor mu acaba?
 
  • Beğeni
Tepkiler: stan
Ülkedeki en iyi mitolardan biridir sanırım hocam gerçekten şahane emek vermişsiniz tam bir tracktool olmuş. Yalnız araçta yazılım var mı onu anlayamadım? QV ile aynı motor diye biliyorum, yazılımla direk 170 hp oluyor mu acaba?
Direkt qv'nin turbosu olan gt1446 uygulamasi yaptik hocam. Ek olarak egzantirik, enjektor, cooler, dumb valve, met kit gobi baya da ek uygulama var. Zaten bu kadar sey degismisken stock yazilim ile araba calismaz, o sebeple RSA'nin custom olarak uyguladigi yazilim mevcut. Tahmini olarak 210-220 hp beygir su an arac.
 

Dün yazarken vurgulamayı unutmuşum. Yukarıda yer alan fren soğutma kanalları çok çok iyi çalıştı.

Normalde 3. turdan itibaren frenlerde yumuşama hissiyatı başlardı, hidrolik çok ısınırdı. Bu sefer 5 tur üst üste hot lap attığımda dahi fren pedali hep cok dirayetliydi. Hidrolikte hiç kaynama hissiyatı olmadı.
 
EBC yellowstuff'lar geldi, bugun ellerimle montajladim ama henuz test surusu yapamadim. 7 Kasim'daki pist gununde ins hakkiyla test etmis olacagim.





Arka viraj demirinin dingile baglantisini boru kelepcelerini bir birine kaynaklayarak hazirlatmistim. Fonksiyonel olarak is gorse de, gorsel olarak cok hos degildi. Sabahlari da sogukken ufak tefek gicirtilar yapiyordu. Bunlari u bolt kelepce, lazer kesim govde ve burc askilari kullanarak degistirdim. Cok daha saglam ve hos gorunumlu oldu.

Eski ve yeni tip askilar yan yana:


Yeni tip aski yakindan:


Montaj sonrasi yakin detay foto:


Montaj sonrasi arac henuz askidayken:


Montaj sonrasi arac yere inince arka viraj demiri, on travers gergisi ile hemen hemen ayni yukseklikte duruyor:


Ters cikan fotolar icin kusura bakmayin, duzeltemedim bir turlu.
 
Dün İzmir'de yine Track Daily Driver ismiyle pist günü organize ettik. Yine 60'dan fazla araç gelip, sabah 10:30'dan akşam 18:00'a kadar toplamda 22 seans yaptık.

Tüm katılan arkadaşlara ve Ülkü Motorsport ekibinin tüm üyelerine bu muhteşem gün için teşekkür ediyorum.

Gelelim ben ne yaptım detayına. Bir önceki pistte 1:18:7xx yapmıştım. O günden bugüne tek fark olarak ön balatalara EBC yellow stuff balata ve Ferodo marka OEM düz fren diski taktım.

Daha ilk seansımda 1:17:7xx seviyesine geldim. Sonraki seans 1:17:4xx. Ve benim için günün son seansında 1:16:676 geldi. Best time yaptığım turun videosunu sonradan izediğimde, özellikle Egem virajından sonraki S'in çıkışında ciddi süre kaybediyorum. Ona rağmen süre geliyor.

Video için buyrun:
 
MiTo ile tam olarak 5. senemi dün itibari ile devirdim. Dün gibi hatırlıyorum, onu Ankara'dan alıp getirişimi.

MiTo'ya 5. yıl hediyesi olarak Bisltein B14 PSS coilover seti şu anda yolda, heyecanlıyız :D

NOT: Foto tam olarak yıl dönümü olan dün, yolda denk gelen bir arkadaş tarafından çekilmiştir.
IMG-20211212-WA0007.jpg
 
Yaklaşık 3 hafta önce siparişini verdiğim Bilstein B14 PSS coilover kiti geçtiğimiz hafta başında yurda giriş yapmıştı. Burada PTT ile yaşadığım gümrük sürecini de detaylı anlatacağım, ilerisi için herkese referans olsun. Montajı ikinci bir postta aktaracağım.

Hafta başında coilover kiti İstanbul gümrüğüne giriş yaptı. PTT kargo takip sayfasından durumu günlük takip ediyordum. Çarşamba günü gibi İstanbul gümrükten çıkış sağlanıp, gümrük ücretisayfada 0TL olarak gözüktü. Tabi umut fakirin ekmeği hesabı, bir şekilde acaba beni pas mı geçtiler, vergi vermeyecek miyim yoksa diye ümitlendim. Sonrasında ptt'yi tel ile arayıp, durumu sordum, onlar da gümrüğün numarasını verip orayı aramamı söyledi. Aradığımda, gümrük memuru ürünün İzmir gümrüğüne gönderildiğini, verginin orada belli olacağını söyledi.

Cuma günü ürün İzmir Posta Dağıtım Merkezi'ne geldi, sabahtan kendilerini telefon ile aradım. Gün içinde gümrük memurunun paketi inceleyeceğini belirtip, eğer ptt sorgu ekranında vergi ücreti yazar ise ürünün teslim postanesine gönderileceğini, eğer 0TL yazarsa benim İzmir Posta Dağıtım Merkezi'ne gelmem gerektiğini belirttiler. Öğlen saat 3 gibi tekrar kendilerini aradım, benim oraya gelmem gerektiğini, memurun beni görmek istediğini belirttiler. Yani arayıp sormasam ürün orada aylarca yatacak belki de.

Gün sonuna doğru arabamın ruhsatı ile Bayraklı'daki Posta Dağıtım Merkezi'ne gittim. Herkes beni bekliyormuş gibi bir hava oluşmuş, coilover herkesin dikkatini çekmiş. Gümrük memurunun yanına gittiğimde, ilk tepkisi, orada birden fazla arabaya yetecek kadar malzeme var, bu ticari bir gönderi şeklinde oldu. Benim 4 amörtisör ve 4 yay sipariş ettiğimi, daha fazla bir şey olmaması gerektiğini belirttim. Akabinde memur ile birlikte paketin başına geçtik, bir başka çalışan dikkatlice paketi açtı. 4 yay ve 4 amörtisör olduğunu teyitledik. Paket üstünde yazan Alfa MiTo ibaresi ile araç ruhsatımın da eşleştiği teyitlendi. Ama memur hala ticari gönderi düşüncesine takılı kaldığından adres neden Tanır Oto, burası bir tamirhane diye sordu. Babamın dükkanı orası, orada montajı yapacağız çünkü dedim. Bu itirazımı da kabul etti. Son olarak bir de satın aldığım linki de göstermemi istedi, onu da gösterince kişisel kullanım olduğunu memur da kabul etti.

Son husus, verginin hangi ücret üzerinden kesileceği konusunda oldu. İlan linkinde görülen fiyat 795€ VAT incl. şeklinde. Yani bu fiyat içinde Almanya Vergisi var. Ama tabi bana fatura keserken adamlar VAT çıkarıldı ve 85€ shipping dahil şekilde 719€ ödedim. Bu ödeme de transfer wise ile yapıldı ve kayıt aldında, bunu da memura gösterdim. Kaldı ki ürünle gelen faturada da bu detay yazıyor. Buna rağmen memur vergiyi 795€ üzerinden kesmeye çalıştı, bakın Almanya versigisi included diyor, ben bu vergiyi ödemedim, ürün bedel olan 634€'dan vergiyi kesmelisiniz desem de beni pek dinlemedi. En son yaptığım tüm ödeme olan 719€ üzerinden vergiyi kesmeyi önerdi, ben de artık ortamı gerip, gereksiz bir blokaj ile karşılaşmamak adına kabul ettim ve toplam o anki parite üzerinden 1700TL vergimi ödeyip ürünü teslim aldım ve bagaja attım.


Şunları da vurgulayayım, daha önce DHL veya UPS'in direkt getirdiği çok parça satın almıştım. Söz konusu tüm gönderilerde ürün gümrüğe girince ilgili firma bana mail veya telefon ile ulaşır, gerekli belgeleri (ruhsat, kimlik, satın alma linki, ödeme görüntüsü gibi) mail ile ister, 1-2 günde gümrük masrafını hesaplayıp, belli bir IBAN'a ödeme yaptırıp, ürünü ayağıma kadar getirirdi. Ama bu gönderide PTT devreye girince, devletimizin muhteşem bürokrasisi ile karşılaşıp, 30 yıl öncesinde yaşıyormuşuz gibi demode süreçler söz konusu oluyor, hayatımızın gerçeği malesef.

TR'de bu ürünleri direkt getirecek bir kaç yerden ayrıca fiyat almıştım. Bana 719€ + 1700TL'ye mal olan ürün için 1250€ istemişlerdi, bu da detay bilgi olarak burada dursun.
 
Cumartesi sabah ilk iş olarak olrak Tanır Oto'ya gidip, arka amörtisör ve yayları sökerek işe başladık.

Sanayıdeki genç arkadaşlar, yanıma gelip abi başaran coil mi bunlar diye sordular hatta:D. Yok dedim, bunlar olması gerektiği gibi Bilstein falan, ne demek istediğimi anlayamadılar bile :D

Koni'leri çıkarıp, Bilstein ile yan yana koydum. Bilstein'ların boyu yaklaşık 2-3 parmak kadar daha kısa.


Bu arada, araç en yüksekte bile spor yay kadar yüksek olacaktır diye yorumlar duyduğumdan, tüm ayarları en yükseğe göre yaptım, o şekilde montajladık. Arka yüksek ayarının yapıldığı takozun montaj sonrası görseli:


Arka amörtisör de takılınca görüntü:


Ön amörtisör ve yayı en yukarda ayarladık yine:


Fotosunu çekmedim ama, ne iyi ne kötü durumda olan ön amörtisör takozlarını da Opar marka şeklinde yeniledim. Ön amörtisörün araç üstündeki montajı:


Monyaj bitti, arabamızı bir güzel de yıkayıp, öyle fotoğrafladım. Karşınızda tam bir LEYLEK:D


Aracın yayları belki zamanla biraz daha oturur diye yükseklik ayarını 1-2 hafta sonra yapacağım. Zaten dip basık olması gibi bir beklentim yok. Tamamen odaklandığımız konu yol tutuşu ve pist süresi.

2 günlük kısa testimin ardından ilk yorumlarım:
  • Konfor olarak Koni - Vogtland ikilisinden bir farkını görmedim.
  • Yüksek hız stabilitesi Koni'lere göre bile çok çok artmış. Çiğli - Menemen arası otobanda bilen bilir çok saçma tümsekler vardır. Oralara özellikle 190-200 gibi hızlarla girdim. Araç ilk zıplamanın ardından yere muhteşem konuyor. Ciddi şaşırttı.
  • Virajlarda kilidin daha iyi çalıştığını hissettim. Ama bu konuda net yorum yapabilmek için piste çıkmam lazım. En iyi cevabı tur süresi verecektir.

BONUS: İzmir pistinin geleceği belirsiz olsa da, az kullanımış olarak bulduğum bir takım Nankang AR1'i de 2022 sezonu için satın aldım. Elimde 2 set AR1 oldu yani, seneyi rahatça kapatır diye düşünüyorum.